Gå til innhold

150 000 kroner for å ligge på ryggen, og gjøre ingenting i to måneder? Hadde du gjort det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"

Søker: Unge, spreke og sunne menn som er villige til å ligge på ryggen, og gjøre absolutt ingenting i to måneder.

Lønn: 150 000 kroner.

Slik lyder stillingsannonsen utlyst av det medisinske instituttet underlagt Frankrikes romprogram. Det skriver The Guardian. For mange høres det kanskje ut som en drømmejobb, og at det til og med kan være for godt til å være sant, men bakgrunnen for utlysningen er alt annet enn tant og fjas.

De søker etter frivillige som er villige til å tilbringe 60 dager liggende rett ut på ryggen, for å kunne måle innvirkningen mikrogravitet, en form for «virtuell» vektløshet, har på kroppen.

Regler

De 24 kandidatene, som skal være menn mellom 20 og 45 år, som ikke røyker, og som har en BMI mellom 22 og 27, vil gjennomgå en rekke tester både før og etter det to måneder lange sengeoppholdet.

Arnold Beck, som er koordinator for eksperimentet, forteller til 20 Minutes at målet er å gjenskape forholdene på Den internasjonale romstasjonen (ISS).

Han advarer samtidig om at jobben er langt tøffere enn mange ser for seg, og at det er forventet at deltakerne skal spise, vaske seg og gå på toalettet mens de ligger i senga.

- Regelen er at minst en av skulderne skal være i kontakt med senga eller sengeramma til enhver tid, sier han.

I to uker etterpå, vil deltakerne måtte gjennomgå en rekke tester for å kartlegge hva slags effekt de 60 dagene har hatt på kroppen.

Noen av effektene de vil forsøke å skape en dypere forståelse for, er synkende blodtrykk, svimmelhet, lavere beintetthet og muskelsvinn."

http://www.dagbladet.no/nyheter/150-000-kroner-for-a-ligge-pa-ryggen-og-gjore-ingenting-i-to-maneder-dette-er-jobben-for-deg/67460155

Anonymkode: da125...9db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint tiltak for å få litt fri fra mannen.

• Liker 3
Skrevet

Det tror jeg de færreste hadde klart. Det høres umenneskelig og torturaktig ut å skulle ligge i vertikalstilling i 60 dager.  Tror ikke noen klarer å gjennomføre det. Det var dessuten altfor dårlig betalt for en så slitsom jobb!  Lurer på hvordan de har planer om å forebygge decubitus som vil være en nærmest selvsagt komplikasjon. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Language No

Afrikaans 

Nee

Albanian 

Jo

Amharic 

Aye

Arabic 

currencies_clip_image001.giflaa

Armenian 

Votch

Asturian 

non, nun

Azerbaijani 

currencies_clip_image002.gif– Yox

Basque 

Ez

Bengali 

Na

Bosnian 

Ne

Breton 

Nann

Bulgarian 

currencies_clip_image003.gifNe

Cantonese 

currencies_clip_image004.gifm hai

Catalan 

No

Cornish 

Na

Creole 

Non

Croatian 

Ne

Czech 

Ne

Dagaare 

Danish 

Nej

Dutch 

Nee

English 

No

Esperanto 

Ne

Estonian 

Ei

Eurish 

No

Farsi 

currencies_clip_image005.gifNah

Finnish 

Ei

French 

Non

Frisian 

Nee

Galician 

Nom – Non 

Georgian 

currencies_clip_image006.gifara

German 

Nein

Greek 

currencies_clip_image007.gifO’hi

Gujarati 

naa

Hawaiian 

`A`ole

Hebrew 

currencies_clip_image008.giflo

Hindi 

currencies_clip_image009.gifnahi

Holooe 

M¯-sï

Hungarian 

Nem

Icelandic 

Nei

Ido 

No

Indonesian 

Tidak

Interlingua 

No

Irish 

ní hea, nil

Italian 

No

Japanese 

currencies_clip_image001_0000.gifIie

Korean 

currencies_clip_image002_0000.gifA-nim-ni-da , A-ni-yo

Latin 

Non, Minime

Latvian 

Ne –

Lithuanian 

Ne

Luganda 

Nedda

Malaysian 

tidak

Mandarin 

currencies_clip_image003_0000.gifbú shì

Marshallese 

Jaab

Norwegian 

Nei

Occitan 

Non, nani ( formal )

Polish 

Nie

Europortuguese 

Não

Portuguese 

Não

Quecha 

Manan

Romanian 

Nu

Russian 

currencies_clip_image004_0000.gifNet

Serbian 

Ne

Sesotho 

Tjhee

Slovak 

nie

Slovenian 

Ne

Spanish 

No

Swahili 

Hapana

Swedish 

Nej

Tagalog 

Hindi

Thai 

currencies_clip_image005_0000.gifmai-chai/mai-oua

Tswana 

Nnyaa.

Turkish 

hayžr

Ukrainian 

currencies_clip_image006_0000.gifni

Vietnamese 

Không

Welsh 

Nage

Wolof 

[No]

Xhosa 

Hayi

Yiddish 

currencies_clip_image007_0000.gifneyn

Zulu 

cha

Anonymkode: 85fef...499

• Liker 6
Gjest Johannessen
Skrevet (endret)

Ja. Jeg sover 12 timer dagen. Sitter fremfor dataen i minst 10 timer dagen. Er på do 2 timer. Kutt ut de to timene på do, for det får jeg sikkert på andre måter, så er jeg allerede i en slik situasjon. Melder meg på starks. Må bare legge av meg 30 kilo først (er 100 kg). 165 cm høy.

Endret av Johannessen
AnonymBruker
Skrevet

Får man ikke lov å lese bøker, eller se på TV, eller skrive på forum eller noe? 

Hvis jeg bare skulle ligget der og sett i veggen? Det høres som en annen sa ut som tortur. 

Anonymkode: 8ace7...fba

Skrevet

Ja, Hva gjør man ikke for penger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart! Bare jeg får ha laptop, iPad, telefon og ei bok skal jeg lett gjøre det.

Anonymkode: 2151e...e45

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kunne brukt iPad og fått jevn tilførsel av morfin..lett som en plett:fnise:

Anonymkode: 155d3...549

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som et smertehelvete. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart! Bare jeg får ha laptop, iPad, telefon og ei bok skal jeg lett gjøre det.

Anonymkode: 2151e...e45

Prøv det i 6 dager før du prøver deg på 60 for å si det sånn

Anonymkode: 253b8...0d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Boomonster skrev:

Det tror jeg de færreste hadde klart. Det høres umenneskelig og torturaktig ut å skulle ligge i vertikalstilling i 60 dager.  Tror ikke noen klarer å gjennomføre det. Det var dessuten altfor dårlig betalt for en så slitsom jobb!  Lurer på hvordan de har planer om å forebygge decubitus som vil være en nærmest selvsagt komplikasjon. 

Decibitus er ikke en selvsagt komplikasjon så lenge man kan røre på seg i sengen. Det er noe som oppstår hos eldre og pasienter som ikke klarer å snu seg på egenhånd. Det skal mye til at en frisk person med de her skisserte parametrene utvikler decubitus gjennom dette prosjektet.

Anonymkode: 0c6c0...c6a

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Boomonster skrev:

Det tror jeg de færreste hadde klart. Det høres umenneskelig og torturaktig ut å skulle ligge i vertikalstillingi 60 dager.  Tror ikke noen klarer å gjennomføre det. Det var dessuten altfor dårlig betalt for en så slitsom jobb!  Lurer på hvordan de har planer om å forebygge decubitus som vil være en nærmest selvsagt komplikasjon. 

Du mener vel horisontal?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg får lese bøker og ha med meg mobilen, så ja. Jeg trenger pengene.

Anonymkode: 35ded...3b4

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Decibitus er ikke en selvsagt komplikasjon så lenge man kan røre på seg i sengen. Det er noe som oppstår hos eldre og pasienter som ikke klarer å snu seg på egenhånd. Det skal mye til at en frisk person med de her skisserte parametrene utvikler decubitus gjennom dette prosjektet.

Bildet vil være annerledes så lenge man skal ligge pal i 60 dager. En frisk person ligger vanligvis ikke i senga 24 timer i døgnet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Boomonster skrev:

Bildet vil være annerledes så lenge man skal ligge pal i 60 dager. En frisk person ligger vanligvis ikke i senga 24 timer i døgnet. 

Du mangler forståelse for mekanismene som skaper decubitus. Det spiller ingen rolle hvor lenge man ligger. Friske mennesker utvikler ikke decubitus fordi kroppene deres beveger seg under leie, og dermed ikke får iskemisk kompresjonsskade dypt i vevet. Det er også én av grunnene til at eldre mennesker er ekskludert fra denne undersøkelsen.

Du tar feil!

Skrevet

Hvis jeg hadde fått 2 millioner dollar så, ikke mindre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Johannessen skrev:

Ja. Jeg sover 12 timer dagen. Sitter fremfor dataen i minst 10 timer dagen. Er på do 2 timer. Kutt ut de to timene på do, for det får jeg sikkert på andre måter, så er jeg allerede i en slik situasjon. Melder meg på starks. Må bare legge av meg 30 kilo først (er 100 kg). 165 cm høy.

For et liv.

Anonymkode: 70576...741

Gjest Johannessen
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For et liv.

Anonymkode: 70576...741

Har du noe i mot livet mitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...