AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 " Søker: Unge, spreke og sunne menn som er villige til å ligge på ryggen, og gjøre absolutt ingenting i to måneder. Lønn: 150 000 kroner. Slik lyder stillingsannonsen utlyst av det medisinske instituttet underlagt Frankrikes romprogram. Det skriver The Guardian. For mange høres det kanskje ut som en drømmejobb, og at det til og med kan være for godt til å være sant, men bakgrunnen for utlysningen er alt annet enn tant og fjas. De søker etter frivillige som er villige til å tilbringe 60 dager liggende rett ut på ryggen, for å kunne måle innvirkningen mikrogravitet, en form for «virtuell» vektløshet, har på kroppen. Regler De 24 kandidatene, som skal være menn mellom 20 og 45 år, som ikke røyker, og som har en BMI mellom 22 og 27, vil gjennomgå en rekke tester både før og etter det to måneder lange sengeoppholdet. Arnold Beck, som er koordinator for eksperimentet, forteller til 20 Minutes at målet er å gjenskape forholdene på Den internasjonale romstasjonen (ISS). Han advarer samtidig om at jobben er langt tøffere enn mange ser for seg, og at det er forventet at deltakerne skal spise, vaske seg og gå på toalettet mens de ligger i senga. - Regelen er at minst en av skulderne skal være i kontakt med senga eller sengeramma til enhver tid, sier han. I to uker etterpå, vil deltakerne måtte gjennomgå en rekke tester for å kartlegge hva slags effekt de 60 dagene har hatt på kroppen. Noen av effektene de vil forsøke å skape en dypere forståelse for, er synkende blodtrykk, svimmelhet, lavere beintetthet og muskelsvinn." http://www.dagbladet.no/nyheter/150-000-kroner-for-a-ligge-pa-ryggen-og-gjore-ingenting-i-to-maneder-dette-er-jobben-for-deg/67460155 Anonymkode: da125...9db
Djungelvrål Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Det tror jeg de færreste hadde klart. Det høres umenneskelig og torturaktig ut å skulle ligge i vertikalstilling i 60 dager. Tror ikke noen klarer å gjennomføre det. Det var dessuten altfor dårlig betalt for en så slitsom jobb! Lurer på hvordan de har planer om å forebygge decubitus som vil være en nærmest selvsagt komplikasjon. 7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 Language No Afrikaans Nee Albanian Jo Amharic Aye Arabic laa Armenian Votch Asturian non, nun Azerbaijani – Yox Basque Ez Bengali Na Bosnian Ne Breton Nann Bulgarian Ne Cantonese m hai Catalan No Cornish Na Creole Non Croatian Ne Czech Ne Dagaare Aí Danish Nej Dutch Nee English No Esperanto Ne Estonian Ei Eurish No Farsi Nah Finnish Ei French Non Frisian Nee Galician Nom – Non Georgian ara German Nein Greek O’hi Gujarati naa Hawaiian `A`ole Hebrew lo Hindi nahi Holooe M¯-sï Hungarian Nem Icelandic Nei Ido No Indonesian Tidak Interlingua No Irish ní hea, nil Italian No Japanese Iie Korean A-nim-ni-da , A-ni-yo Latin Non, Minime Latvian Ne – Lithuanian Ne Luganda Nedda Malaysian tidak Mandarin bú shì Marshallese Jaab Norwegian Nei Occitan Non, nani ( formal ) Polish Nie Europortuguese Não Portuguese Não Quecha Manan Romanian Nu Russian Net Serbian Ne Sesotho Tjhee Slovak nie Slovenian Ne Spanish No Swahili Hapana Swedish Nej Tagalog Hindi Thai mai-chai/mai-oua Tswana Nnyaa. Turkish hayžr Ukrainian ni Vietnamese Không Welsh Nage Wolof [No] Xhosa Hayi Yiddish neyn Zulu cha Anonymkode: 85fef...499 6
Gjest Johannessen Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 (endret) Ja. Jeg sover 12 timer dagen. Sitter fremfor dataen i minst 10 timer dagen. Er på do 2 timer. Kutt ut de to timene på do, for det får jeg sikkert på andre måter, så er jeg allerede i en slik situasjon. Melder meg på starks. Må bare legge av meg 30 kilo først (er 100 kg). 165 cm høy. Endret 4. april 2017 av Johannessen
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 Får man ikke lov å lese bøker, eller se på TV, eller skrive på forum eller noe? Hvis jeg bare skulle ligget der og sett i veggen? Det høres som en annen sa ut som tortur. Anonymkode: 8ace7...fba
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Klart! Bare jeg får ha laptop, iPad, telefon og ei bok skal jeg lett gjøre det. Anonymkode: 2151e...e45
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Hvis jeg kunne brukt iPad og fått jevn tilførsel av morfin..lett som en plettAnonymkode: 155d3...549 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart! Bare jeg får ha laptop, iPad, telefon og ei bok skal jeg lett gjøre det. Anonymkode: 2151e...e45 Prøv det i 6 dager før du prøver deg på 60 for å si det sånn Anonymkode: 253b8...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 5 timer siden, Boomonster skrev: Det tror jeg de færreste hadde klart. Det høres umenneskelig og torturaktig ut å skulle ligge i vertikalstilling i 60 dager. Tror ikke noen klarer å gjennomføre det. Det var dessuten altfor dårlig betalt for en så slitsom jobb! Lurer på hvordan de har planer om å forebygge decubitus som vil være en nærmest selvsagt komplikasjon. Decibitus er ikke en selvsagt komplikasjon så lenge man kan røre på seg i sengen. Det er noe som oppstår hos eldre og pasienter som ikke klarer å snu seg på egenhånd. Det skal mye til at en frisk person med de her skisserte parametrene utvikler decubitus gjennom dette prosjektet. Anonymkode: 0c6c0...c6a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 5 timer siden, Boomonster skrev: Det tror jeg de færreste hadde klart. Det høres umenneskelig og torturaktig ut å skulle ligge i vertikalstillingi 60 dager. Tror ikke noen klarer å gjennomføre det. Det var dessuten altfor dårlig betalt for en så slitsom jobb! Lurer på hvordan de har planer om å forebygge decubitus som vil være en nærmest selvsagt komplikasjon. Du mener vel horisontal? Anonymkode: 0c6c0...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 Om jeg får lese bøker og ha med meg mobilen, så ja. Jeg trenger pengene. Anonymkode: 35ded...3b4
Djungelvrål Skrevet 5. april 2017 #16 Skrevet 5. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Decibitus er ikke en selvsagt komplikasjon så lenge man kan røre på seg i sengen. Det er noe som oppstår hos eldre og pasienter som ikke klarer å snu seg på egenhånd. Det skal mye til at en frisk person med de her skisserte parametrene utvikler decubitus gjennom dette prosjektet. Anonymkode: 0c6c0...c6a Bildet vil være annerledes så lenge man skal ligge pal i 60 dager. En frisk person ligger vanligvis ikke i senga 24 timer i døgnet.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #17 Skrevet 5. april 2017 2 timer siden, Boomonster skrev: Bildet vil være annerledes så lenge man skal ligge pal i 60 dager. En frisk person ligger vanligvis ikke i senga 24 timer i døgnet. Du mangler forståelse for mekanismene som skaper decubitus. Det spiller ingen rolle hvor lenge man ligger. Friske mennesker utvikler ikke decubitus fordi kroppene deres beveger seg under leie, og dermed ikke får iskemisk kompresjonsskade dypt i vevet. Det er også én av grunnene til at eldre mennesker er ekskludert fra denne undersøkelsen. Du tar feil! Anonymkode: 0c6c0...c6a
makkapakka Skrevet 5. april 2017 #18 Skrevet 5. april 2017 Hvis jeg hadde fått 2 millioner dollar så, ikke mindre 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #19 Skrevet 5. april 2017 14 timer siden, Johannessen skrev: Ja. Jeg sover 12 timer dagen. Sitter fremfor dataen i minst 10 timer dagen. Er på do 2 timer. Kutt ut de to timene på do, for det får jeg sikkert på andre måter, så er jeg allerede i en slik situasjon. Melder meg på starks. Må bare legge av meg 30 kilo først (er 100 kg). 165 cm høy. For et liv. Anonymkode: 70576...741
Gjest Johannessen Skrevet 5. april 2017 #20 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For et liv. Anonymkode: 70576...741 Har du noe i mot livet mitt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå