Gå til innhold

Kompost som har mugnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk meg kompost for et års tid siden, en sånn plastbeholder. Har jevnt og trutt puttet matavfall oppi, selv etter at jeg gikk tom for sånn strø (kjøpte bare en pose). En del har vært muggent, fordi jeg ikke har giddet å gå ut med matsøpla ofte nok, og jeg har aldri rotet med den staven (ekkelt!).

Nå er det mugg i komposten, og en GOD del fluer og fluelarver, jeg har fått meg bokashi, og har ikke rørt kompostbingen på rundt to mnd.

For min del kan den bare stå der til neste år, den står ikke i veien, men hva skjer med det mugne innholdet? Blir det til jord etterhvert? Og kan man bruke det til matjord? Eller er det ødelagt? Må jeg røre i det? :(

Er rimelig flau over egen inkompetanse her, så tør ikke spørre noen jeg kjenner. 😜

Anonymkode: 9d48e...c52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling på kompost, men går utifra at hvis det fulgte med noe pulver, så er det noe du skal følge opp å fylle på. Jeg tror også du må røre i det sånn at det ikke mugner - som det allerede har gjort hos deg.

Hvor står komposten? Har du naboer i nærheten som kan bli plaget med lukt og fluer? 

Anonymkode: 51ea2...73e

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at det mugner og du får fluelarver er at du ikke har gitt komposten gode nok nedbrytningsforhold. Komposten trenger luft, fordi bakteriene som bryter maten ned til jord trenger luft. Det er derfor man tilsetter strø og rører. Så lenge man gjør dette regelmessig, så er det ikke ekkelt, fordi 1. man blir vant til det, og 2. når det kommer frisk luft til, så lukter det ikke vondt. 

Det gjør ikke så mye om det er mugg på den maten som du selv legger i komposten, da det finnes masse muggsoppsporer i naturen. 

Hvis du ikke rører og gir komposten din strø, så blir det bare en ekkel gjørme-sørpe av det hele. Ikke særlig brukende til noenting. 

Anonymkode: b834b...022

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk meg kompost for et års tid siden, en sånn plastbeholder. Har jevnt og trutt puttet matavfall oppi, selv etter at jeg gikk tom for sånn strø (kjøpte bare en pose). En del har vært muggent, fordi jeg ikke har giddet å gå ut med matsøpla ofte nok, og jeg har aldri rotet med den staven (ekkelt!).

Nå er det mugg i komposten, og en GOD del fluer og fluelarver, jeg har fått meg bokashi, og har ikke rørt kompostbingen på rundt to mnd.

For min del kan den bare stå der til neste år, den står ikke i veien, men hva skjer med det mugne innholdet? Blir det til jord etterhvert? Og kan man bruke det til matjord? Eller er det ødelagt? Må jeg røre i det? :(

Er rimelig flau over egen inkompetanse her, så tør ikke spørre noen jeg kjenner. 😜

Anonymkode: 9d48e...c52

Du er tydleigvis ikke interessert i eller egnet til å kompostere. Her må du rydde opp, før komposten tar overhånd over eiendommen din.

Anonymkode: c3bc7...653

• Liker 5
Skrevet

Det lukter i komposten din fordi du ikke har fått tilstrekkelig luft inn i avfallet og du oppnår en anaerob nedbrytning. Det står en del nyttig info her: 

NRK Kompost

Framtiden - tips

Du er nødt til å gjøre noen tiltak for å få det du har laget til nå til å bli kompost - det er bare å stålsette seg og begynne å røre nedi + tilsette strø for å få redusert fuktigheten. 

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Kompost er hverken ekkelt eller vanskelig - det krever bare litt innsats. 

Du har all for fuktig kompost og kan fikse problemet med å gjøre to ting:

Tilsette mer strø og lufte den, det vil si at du rører og vender på jorden. Alt som er i komposten din blir til jord til slutt, selv om du ikke gjør noe med det. Det tar bare kjempelang tid. Jeg kjenner en som bare slenger alt i en haug i hagen og lar naturen fikse resten. Av og til hjelper han litt til med å urinere på komposten, ellers står det der og blir ferdig etter langt om lenge. 

Jeg har helårskompost på jobben og bokashi kjøkkenkompost hjemme. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten kompost. 

Skal du drive med kompost må du ha lyst å få det til,. Finn ut om kompost er noe for deg. 

Endret av Coolaid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...