AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Jeg skal spare en større sum penger i 1,5 år. Og har vurdert om jeg skal spare i indeksfond. Men er det egentlig trygt på kort sikt? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å tape disse pengene, og jeg må ha de tilgjengelig for en betaling på en viss dato om 1,5 år. Hadde du turt dette? Det skal jo være god avkastning og trygt på lang sikt. Men det er snakk om veldig mye penger for meg, og kort sikt. Anonymkode: e667e...119
AnonymSjiraff Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 Det er noe som heter at man aldri bør satse det man ikke har råd til å tape.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 15 minutter siden, AnonymSjiraff skrev: Det er noe som heter at man aldri bør satse det man ikke har råd til å tape. Dette. Du har ikke råd til å tape pengene, og i tillegg snakker du om en tidshorisont som ligger langt under anbefalt tidshorisont på indeksfond, så du kommer ikke til å kunne få noe særlig avkastning heller. Hvorfor ønsker du å investere i fond? Er det noen spesiell grunn til at et vanlig bankinnskudd ikke er aktuelt? Det er dette som er den mest innlysende plasseringen av pengene når du ikke tåler risiko. Anonymkode: 6718d...3ad
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Fordi man taper penger på å ha de på "høy"-rente konto mtp konsumprisindeksen osv. Så jeg vil jo gjerne ha avkastning på pengene mine. Anonymkode: e667e...119
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi man taper penger på å ha de på "høy"-rente konto mtp konsumprisindeksen osv. Så jeg vil jo gjerne ha avkastning på pengene mine. Anonymkode: e667e...119 Men tør du å risikere å tape dem da? Av og til er det sikreste best selv om man får lavere avkastning Anonymkode: 22970...ac7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 12 minutter siden, AnonymSjiraff skrev: Det er noe som heter at man aldri bør satse det man ikke har råd til å tape. Det der er bare tull i denne sammenhengen. En myte som henger igjen fra markedet var oversvømt av uetiske fond, og det var vanskelig å tilegne seg kunnskap om slik invistering, som gjorde at mange gikk på en smell. Men 1,5 år er alt for kort tidsperspektiv, tenk heller 7-15 år, alt etter hvor forsiktig du vil være. Anonymkode: 7577f...419
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 Lenger sikt er desverre ikke noe alternativ. Pengene skal overføres på en dato om 1,5 år iht kjøpekontrakt. Jeg er ikke på jakt etter å bli rik av dette, men om jeg kan få 5-6% avkastning i stedenfor 1% er tanken. Hvis jeg tør. Anonymkode: e667e...119
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 Vet du hva en indeksfond er? Det er et fond som prøver å matche en index, slik som S&P 500 S&P 500 er en indeks som består av 500 ulike aksjeselskap, med forskjellige vekter for hver aksje. Det som er fint med indeksfond er at disse kan automatiseres i veldig stor grad, de enste mål er å kopiere indeksen de følger. Dette igjen fører til svært lave kostnader, da "alle" kan gjøre det, og de da ikke bruker penger på forvaltere som jobber 12 timer dagen med å konstant passe porteføljen. Taper du penger? Ja, det kan være kortsiktig svinginger i markedet. Men trenden går oppover. De siste årene har disse svingingene vært større og større, men trenden går fortsatt oppover. Men: Som de sier i statistikken, tidligere hendelser er ingen garantert prediksjon på framtidige hendelser. De som har tjent seg rike på indeksfond har latt pengen stå, selv når markedet har gått ned. De som taper, har solgt i nedgangstider. Anonymkode: c7211...f5f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 Indeksfond kan, som alle andre aksjefond, falle 50% på noen måneder. Aksjefond er for penger som skal stå i minimum fem år, gjerne ti år. Anonymkode: 91ea5...bbd
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #10 Skrevet 4. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lenger sikt er desverre ikke noe alternativ. Pengene skal overføres på en dato om 1,5 år iht kjøpekontrakt. Jeg er ikke på jakt etter å bli rik av dette, men om jeg kan få 5-6% avkastning i stedenfor 1% er tanken. Hvis jeg tør. Anonymkode: e667e...119 5-6% avkastning er hva du kan forvente som snitt, etter mange år. Sorry, men det er på ingen måte fornuftig å risikere å måtte selge med 40-50% tap, for 1,5 år i markedet. Særlig i disse tider. Anonymkode: 7577f...419 1
prt90 Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal spare en større sum penger i 1,5 år. Og har vurdert om jeg skal spare i indeksfond. Men er det egentlig trygt på kort sikt? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å tape disse pengene, og jeg må ha de tilgjengelig for en betaling på en viss dato om 1,5 år. Hadde du turt dette? Det skal jo være god avkastning og trygt på lang sikt. Men det er snakk om veldig mye penger for meg, og kort sikt. Anonymkode: e667e...119 Nei, hvis du har kort tidshorisont og ikke tåler å tape en eneste krone av pengene så er egentlig bank-sparing det eneste alternativet for deg. Det du imidlertid bør gjøre er å finne en bank med god rente, de beste tilbyr 2% rente på innskudd.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Det er umulig å spå markedet. I løpet av en så kort tidsperiode som 1,5 år kan du få 10% avkastning eller verdien kan synke med 40%. Det er umulig å si på forhånd. Hvis du er avhengig av pengene på en bestemt dato hadde jeg aldri satt de i fond. Fond er for de tilfellene der du har minimum 5 års tidshorisont og ikke er avhengig av pengene på et bestemt tidspunkt. Anonymkode: 4af6f...b41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå