AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #21 Skrevet 4. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) lønna du oppgir er helt feil. Nå jobber ikke jeg for rema, men annen dagligvare butikk. Med bare en 75% stilling har jeg over 420.000 kr i året. Felles for de aller fleste dagligvarebutikker er tarifflønn, som ligger bra ann i dag. 2) både jo og nei. I dagens jobbmarked bader vi i folk som vil jobbe, noe som gir arbeidsgiver muligheten til og sette høye krav. Dåg på utlysninger står det ikke at du trenger ditt å datt. 3) not really, for all del høres flott ut det. Men er det gjennomførbart? Nei. Anonymkode: f5f5e...833 420000 i året på 75% stilling? Den må du nok lenger ut på landet med. Vis meg den dagligvarebutikken som betaler en 100% stilling 560000 kr, for å sitte bak kassa. Aldri i VERDEN at en butikkmedarbeider tjener like mye som Sivilingeniører, Siviløkonomer, Farmasøyter, you name it. Jobber du kanskje alle røde dager i året, samt helgevakter, og overtid? Med den lønna og stillingen du skriver, så har du snitt timeslønn på 325 kr/timen. Har aldri sett noen bak kassa med lønn på over 200 kr/timen. Anonymkode: a02bf...794 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #22 Skrevet 4. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) lønna du oppgir er helt feil. Nå jobber ikke jeg for rema, men annen dagligvare butikk. Med bare en 75% stilling har jeg over 420.000 kr i året. Felles for de aller fleste dagligvarebutikker er tarifflønn, som ligger bra ann i dag. 2) både jo og nei. I dagens jobbmarked bader vi i folk som vil jobbe, noe som gir arbeidsgiver muligheten til og sette høye krav. Dåg på utlysninger står det ikke at du trenger ditt å datt. 3) not really, for all del høres flott ut det. Men er det gjennomførbart? Nei. Anonymkode: f5f5e...833 Samme person her. Jeg er tidlig i 20 åra, har ned betalt ny bil, og eiersakap i en enebolig. Dette på grunn av at jeg har " satt i kassa på rema". Jeg er stolt over det, over livet jeg har klart og bygget meg så tidlig, over stabeliteten jeg har, over alle timene jeg har jobbet masse og hardt. Butikkjobben skulle bare være midlertidig inntil jeg tok videre studie. Men for meg fant jeg min nisje og er sjeleglad den dag i dag at jeg ikke gikk rett på studier, fikk studielån opp etter øra og havnet i en halv kjedelig jobb som gjorde lite for meg. Jeg jobber kun 75% og lever livet igrunn, er singel og med romslig økonomi. Har råd til det jeg vil pluss litt til, jobber mye og hardt med høyt tempo og hektiske dager. Men kan sove til 13 på mamdager om jeg vil.. å det er vell stikkordet, i dagens samfunn med tariff, økt fokus på lønm og rettigheter. Ja så har jaggu vi butikkarbeidere det bra vi og. Har tilogmed en arbeidsplass som finansierer videre leder utdanning.. Selve utrykket " vil du ende opp i kassa på rema" stammer vell fra en tid der ting ikke var slik. Og folk blir vell stort sett verende i yrket fordi de liker seg, brenner for det og at mulighetene er der for mer om man vil. Anonymkode: f5f5e...833 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #23 Skrevet 4. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) lønna du oppgir er helt feil. Nå jobber ikke jeg for rema, men annen dagligvare butikk. Med bare en 75% stilling har jeg over 420.000 kr i året. Felles for de aller fleste dagligvarebutikker er tarifflønn, som ligger bra ann i dag. 2) både jo og nei. I dagens jobbmarked bader vi i folk som vil jobbe, noe som gir arbeidsgiver muligheten til og sette høye krav. Dåg på utlysninger står det ikke at du trenger ditt å datt. 3) not really, for all del høres flott ut det. Men er det gjennomførbart? Nei. Anonymkode: f5f5e...833 Jo, det er det. Et annet poeng er at tjenester som kolonial.no og lignende blir stadig mer populært. Anonymkode: 2f094...7a2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #24 Skrevet 4. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 420000 i året på 75% stilling? Den må du nok lenger ut på landet med. Vis meg den dagligvarebutikken som betaler en 100% stilling 560000 kr, for å sitte bak kassa. Aldri i VERDEN at en butikkmedarbeider tjener like mye som Sivilingeniører, Siviløkonomer, Farmasøyter, you name it. Jobber du kanskje alle røde dager i året, samt helgevakter, og overtid? Med den lønna og stillingen du skriver, så har du snitt timeslønn på 325 kr/timen. Har aldri sett noen bak kassa med lønn på over 200 kr/timen. Anonymkode: a02bf...794 Jeg jobber nok over min stilling ja, men på komtrakten er det 75%. Grunnlønn i timen hos meg er 191, så har jeg leder tillegg på fastlønna. Har tillegg etter de og de kl slettene og i helger på 22,45 og 90 kr. Evt søndager 96 kr hele dagen, helligdager 100%. Slik at joda 200kr timen for og "sitte" kassa får man lett. Anonymkode: f5f5e...833 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #25 Skrevet 4. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er det. Et annet poeng er at tjenester som kolonial.no og lignende blir stadig mer populært. Anonymkode: 2f094...7a2 Jaha? Forklar hvordan det skal fungere? Jeg er butikkmedarbeider i en halv stor by, aldri har vi kjent eller merket noe til disse trendene med adamsmatkasse, kolonialen.no osv... nordmenn legger ikke av seg vanen med og dra på butikken selvom de får middagen levert på døra. Og med en gang de er innom dørene hos oss, mister de fort selvkontroll og vips brente de av noen tusen hos oss pluss det de betaler for den andre tjenesten. De ender opp med å droppe den andre tjenesten siden de uansett havner på butikken Anonymkode: f5f5e...833
Chiyo Skrevet 4. april 2017 #26 Skrevet 4. april 2017 Jeg skjønner hva du mener, og jeg har faktisk sagt det selv. Det er ikke rettferdig å "disse" de som jobber i butikk, faktisk har jeg ikke noe imot å gjøre det hvis jeg trenger en jobb. Det kommer litt an på hva man vil med livet. Som akademiker så ser jeg for meg en fremtid hvor jeg jobber med det jeg interesserer meg for. Jeg har brukt så pass mye tid på utdanning at jeg kan ikke tenke meg en jobb som kassadame, fordi det betyr at alt jeg har jobbet for så langt har vært bortkastet tid. Hvis du sitter i kassen på Rimi er vel hovedfokuset å ha en jobb og tjene penger slik at man kan forsørge seg selv, og den tanken er for mange deprimerende. For meg er det en studentjobb til man har kvalifikasjonene man trenger for å få en bedre jobb, for andre er det jobben de vil ha for resten av livet. Jeg har en venninne som aldri begynte på noe etter vgs og hun jobber fremdeles i butikk, men hun har gitt sjefen beskjed at hun vil jobbe seg opp i systemet, og det har hun fått muligheten til. Ja, hun jobber i butikk men hun har ansvar for en butikk, innkjøpet til butikken og de ansatte, og det er liker hun.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #27 Skrevet 4. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha? Forklar hvordan det skal fungere? Jeg er butikkmedarbeider i en halv stor by, aldri har vi kjent eller merket noe til disse trendene med adamsmatkasse, kolonialen.no osv... nordmenn legger ikke av seg vanen med og dra på butikken selvom de får middagen levert på døra. Og med en gang de er innom dørene hos oss, mister de fort selvkontroll og vips brente de av noen tusen hos oss pluss det de betaler for den andre tjenesten. De ender opp med å droppe den andre tjenesten siden de uansett havner på butikken Anonymkode: f5f5e...833 Matkasse er jo et annet konsept, så det legger jeg ikke til grunn her. Det at du/dere ikke merker noe til hjemkjøringstjenester betyr jo ikke at de på et tidspunkt kan utgjøre en trussel mot konvensjonell dagligvarehandel. Du klarer ikke se for deg hvordan det skulle fungere? Vel, selvbetjeningskasser er begynt å bli ganske vanlig. Da trenger man kun én eller noen få til å "godkjenne" kjøp av alkohol og lignende. Anonymkode: 2f094...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #28 Skrevet 4. april 2017 At folk bak kassa blir erstattet med maskiner er det absolutt ingen tvil om. Det er ikke OM det skjer, men NÅR det skjer. Amazon har allerede utviklet teknologi som gjør at hele dagligvarebutikker kan være ubemannede på frontparti (trenger muligens bare folk til å stable varer). Anonymkode: a02bf...794
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #29 Skrevet 4. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Matkasse er jo et annet konsept, så det legger jeg ikke til grunn her. Det at du/dere ikke merker noe til hjemkjøringstjenester betyr jo ikke at de på et tidspunkt kan utgjøre en trussel mot konvensjonell dagligvarehandel. Du klarer ikke se for deg hvordan det skulle fungere? Vel, selvbetjeningskasser er begynt å bli ganske vanlig. Da trenger man kun én eller noen få til å "godkjenne" kjøp av alkohol og lignende. Anonymkode: 2f094...7a2 😂😂😂😂 Ligger enormt med arbeid fra noen andre en maskiner bak disse selvbetjenings løsningene man finner på obs osv.. såpass at det blir ansatt ekstra folk for og kunne tilby en slik tjeneste. Ja nei noen må jo faktisk drive butikk selvom selve betalingen blir automatisert. Anonymkode: f5f5e...833 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #30 Skrevet 4. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: At folk bak kassa blir erstattet med maskiner er det absolutt ingen tvil om. Det er ikke OM det skjer, men NÅR det skjer. Amazon har allerede utviklet teknologi som gjør at hele dagligvarebutikker kan være ubemannede på frontparti (trenger muligens bare folk til å stable varer). Anonymkode: a02bf...794 🙄 men du skjønner at det er forskjell på automatisere et helt yrke og en fryktelig liten del av selve yrket? Anonymkode: f5f5e...833 1
Mauritz76 Skrevet 4. april 2017 #31 Skrevet 4. april 2017 Inge fel att jobba i kassan på rema eller coop.. Men i framtiden, låt oss säga 2-3 år så kommer butiksdöden snabbt. Det innebär inte att folket blir arbetslösa men ni får istället åka och leverera varor samt paketera. Sköta om lager etc etc..
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #32 Skrevet 4. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂😂😂😂 Ligger enormt med arbeid fra noen andre en maskiner bak disse selvbetjenings løsningene man finner på obs osv.. såpass at det blir ansatt ekstra folk for og kunne tilby en slik tjeneste. Ja nei noen må jo faktisk drive butikk selvom selve betalingen blir automatisert. Anonymkode: f5f5e...833 Har jeg sagt at noen "ikke må drive butikken"? Jeg snakker om de som sitter i kassen. Anonymkode: 2f094...7a2
Uten navn Skrevet 4. april 2017 #33 Skrevet 4. april 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jeg sagt at noen "ikke må drive butikken"? Jeg snakker om de som sitter i kassen. Anonymkode: 2f094...7a2 Sjeldent noen er ansatt for å kun sitte i kassen. Alle medarbeider utfører alt påfallende arbeid som trengs for å holde en butikk gående når automatiseringen kommer blir nok arbeidet kun flyttet ikke erstattet 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #34 Skrevet 4. april 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jeg sagt at noen "ikke må drive butikken"? Jeg snakker om de som sitter i kassen. Anonymkode: 2f094...7a2 Akkurat det sier vell noe om hvor lite innsikt du har i akkurat dette yrket. Ingen blir ansatt for kun og sitte i kassen og alle ansatte er med på og drive butikk. For all del, automatisering skjer vell i de aller fleste yrker. Men at hele yrker som stortsett baserer seg på "menneskelige egenskaper" skal falle helt bort ( om 2-3år som svensken sa) er vell og dramatisere vell mye. Ting skjer, ting forandres og legges om, men yrker som dette, å for eksempel helse og omsorgs yrker blir ikke borte av den grunn. Tenker heller at type lager jobber, pakke jobber, endel regnskaps baserte jobber osv ligger forran i køa for og dø ut. Anonymkode: f5f5e...833 1
gjester Skrevet 4. april 2017 #35 Skrevet 4. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Lav lønn (ca. 270000 kr i året. Bor du på et lite sted, så kan du faktisk greie deg fint slik lønn. Bor du derimot i en Norsk storby, så kan du bare glemme å noensinne eie noe selv.) 2. Lav ferdighet (Dvs: Du trenger egentlig ingen forkunnskaper) 3. Stor fare for at yrket blir automatisert. Nå er det jo slik at folk ikke bare sitter bak kassa. De stabler varer, kaster søppel, og driver generell orden i butikken (Alt utenom vasking, om jeg husker rett). Dersom du tenker over hva arbeidsoppgaven til en bak kassa er, så er det å kontrollere og scanne varene, og utføre transaksjonen. That's it. Derav lav ferdighet. MEN...det positive er at du faktisk kan jobbe deg oppover. Statistisk sett er det svært, svært får av de som jobber på Rema som ender opp som kjøpmenn. Men veien er der! Anonymkode: a02bf...794 1) feil https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/butikkmedarbeider
gjester Skrevet 4. april 2017 #36 Skrevet 4. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: 420000 i året på 75% stilling? Den må du nok lenger ut på landet med. Vis meg den dagligvarebutikken som betaler en 100% stilling 560000 kr, for å sitte bak kassa. Aldri i VERDEN at en butikkmedarbeider tjener like mye som Sivilingeniører, Siviløkonomer, Farmasøyter, you name it. Jobber du kanskje alle røde dager i året, samt helgevakter, og overtid? Med den lønna og stillingen du skriver, så har du snitt timeslønn på 325 kr/timen. Har aldri sett noen bak kassa med lønn på over 200 kr/timen. Anonymkode: a02bf...794 Jeg har 200 i timen på øret uten noen tillegg. 191 pluss 9 kr for at jeg har fagbrev. Så kommer jo alle tillegg, så når jeg jobber kveld har jeg over 300 kr timen. 1
mirakeles Skrevet 4. april 2017 #37 Skrevet 4. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Deter jo en helt grei jobb som ungdom. Voksne mennesker som ikke har 'greid' noe mer enn en kassejobb er jo ikke videre imponerende... Anonymkode: c18df...1dc Ikke meningen å bruke stemplingsordet, men du virker jo stokk dum. Har du tenkt over at det kanskje er folk som trives i butikkbransjen også? Tydeligvis ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #38 Skrevet 4. april 2017 31 minutter siden, gjester skrev: 1) feil https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/butikkmedarbeider "Vær oppmerksom på at det kan være store lønnsforskjeller i hver yrkesgruppe. " Gjennomsnittslønn har lite å si, se heller på median lønn. Og det er snakk om folk som sitter bak kassa på Rema, ikke folk som har fagbrev fra salgsfag. Jeg tør tippe de aller fleste som sitter bak kassa på rema/coop/kiwi/you name it enten ikke har utdanning, eller relevant utdanning. Anonymkode: a02bf...794
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #39 Skrevet 5. april 2017 TS her. Virker som folk er veldig opptatt av lønn. Jeg syns alt som er over 150 i timen er OK og jeg har 3 år fra høyskole. Syns folk er da utrolig kresne. 😮 Anonymkode: 22b66...865 1
asterix Skrevet 5. april 2017 #40 Skrevet 5. april 2017 6 timer siden, Uten navn skrev: Sjeldent noen er ansatt for å kun sitte i kassen. Alle medarbeider utfører alt påfallende arbeid som trengs for å holde en butikk gående når automatiseringen kommer blir nok arbeidet kun flyttet ikke erstattet Butikkeiernes mål med at kundene selv scanner varene er selvfølgelig å kunne gå ned på antall ansatte og dermed spare penger. Eller kan du kanskje opplyse om hvilke ekstraoppgaver du mener dukker opp på grunn av at kundene selv scanner varene, og som vil veie opp for all tiden som frigjøres i kassene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå