Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått vite at gebyrene bankene tar ved opprettelse av lån (boliglån i dette tilfellet), er fradragsberettigede. Eller, kanskje ikke hele gebyret, men 25% av de, i likhet med renter.

Ifjor tok jeg opp to lån i forbindelse med kjøp av bolig, først et mellomfinansieringslån, og deretter et ordinært boliglån. Jeg vet at gebyret for førstnevnte er 750,- kr, men jeg må ta rede på om det er det samme eller noe annet gebyr for sistnevnte lån. Uansett vil jeg føre dem opp og få fradraget jeg har krav på, selv om det ikke blir store summen.

Jeg ser i skattemeldingen min at banken ikke har rapportert inn disse gebyrene. Så det må jeg gjøre manuelt. Spørsmålet er i hvilken post det skal føres i? Går det sammen med betalte gjeldsrenter osv i post 3.3.1?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare fradrag for dette hvis du har refinansiert for å få bedre rente. (Slik at du også dermed vil få lavere rentefradrag- altså at staten sparer på det). Så i forbindelse med kjøp av bolig vil du ikke få dette fradraget.  Slik var det i hvertfall for et par år siden og har ikke fått med meg at det er endret. 

Skrevet

Hmm jeg tok visst feil 😔 beklager 

Post 3.3.1 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...