Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket i dag med naboen som har en sønn som går i barnehage sammen med min sønn. Jeg har hele tiden fått et inntrykk, både ved egen observasjon og fra barnehagen, at de leker veldig bra sammen. Naboen fortalte meg at hun hadde fra i høst fått beskjed om at de kranglet veldig mye og at det var sønnen min som var den voldsomme parten (noe jeg ikke betviler er sant). Det jeg sitter igjen med etter samtalen med henne (og som hun var enig i ) var; hvorfor i huleste dager har ikke barnehagen sagt noe til oss? Vi har vært på foreldresamtale hvor det ikke ble nevnt i det hele tatt, heller tvert i mot. Det nærmeste var at de gjerne ville at de skulle leke litt med andre fordi de var redd de skulle henge for mye sammen som erteris.

Snakker med de i barnehagen hverdag, enten jeg eller mannen, og de har hatt allverdens mulighet til å si det. Naboen var også forferdet over at ikke jeg viste noe....

Er det ikke vannlig at man tar opp problemer med begge parter?? Vi er ganske mye sammen med naboen, så det var nok derfor hun følte hun kunne si det, og godt var det, ellers så hadde vi jo godt i uvisshet om det her lenger. Jeg har absolutt ikke lyst til at min sønn skal bli en pøbel, og vil veldig gjerne få "knippet dette i rompa" før det får utviklet seg (han er bare 3), men hvordan skal man som foreldre få gjordt det hvis ikke barnehagen forteller enn om det???????

Virker nesten som ped. lederene er redd for å ta det opp med oss, selvom vi har sagt at vi gjerne vil vite hvis han gjør sånne ting (han gikk på en avdeling før med store voldsomme barn hvor han nok tok til seg litt mye). Er bare redd han gjør dette mot flere av barna. Det er jo ikke noe morsomt hvis flere av barna kommer hjem og sier at '''''' er slem mot meg.

Tar gjerne i mot råd for hvordan vi kan ta dette med han på en god måte!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Nå skal jeg være litt stygg vil nok noen kanskje si; men kanskje barnehagen ville vente med å ta det opp til de fikk bemaningsproblemer, slik at de da kunne søke om ekstrapersoner til å ta hånd om din sønn(+ alle de andre barna)...

Skrevet

Tror nok ikke det var det som var problemet her...

De skryter veldig av han til oss, men sier noe annet til denne andre moren.

Gjest Anonymous
Skrevet
Tror nok ikke det var det som var problemet her...

De skryter veldig av han til oss, men sier noe annet til denne andre moren.

Skjønner ikke hvorfor barnehagen har tatt opp din sønns atferd overfor andre barn til disse barnas foreldre. Trodde ikke dette var lov, og at de ihvertfall skulle konsentrere seg om adferden til det barnet de snakket om.

Kan du ikke ta dette direkte opp med personalet da?

Vi fikk også bare høre positive ting om vår unge, aldri noen problemer, helt til de trengte folk....

Mye av det jeg sa på foreldresamtaler og som jeg trodde de hadde skrevet ned ble ikke nedtegnet engang heller. Så disse foreldresamtalene er kanskje ikke så mye verdt.....

Gjest gotthard
Skrevet

hører mye rart her inne om vi som jobber i barnehage men og si at vi bruker ungene for og få ekstraresurser er virkelig det laveste jeg har hørt noen gang.

trur du virkelig vi tar utdanelse, løper rund og bytter bleier , våte klær, tørker snørr og engasjerer oss i barna deres for at vi ikke gidder noe annet?

vi gjør det fordi vi bryr oss om ungene deres, og jeg nekter og tru at noen vil begynne på det arbeidet med og få ekstraresurser bare for og få flere folk inn .

det er alltid like hygelig og se hvor takknemlige noen foreldre er !!!

til saken.

jeg pleier og fortelle det meste til foreldrene , så sant det er noe og fortelle men jeg veit att enkelte prøver og pakke inn ting så ingen egentlig forstår noe av det de sier.

jeg foreslår att du tar en prat med barnehagen din og spørr hvordan de ser dette, er det et problem?(om ikke så har du grunnen til at de ikke nevnte noe).

er det naboen din som har misforstått?(enkelte tolker alt vi sier om barnet som ille) eller er de kunn et lite uromoment som de ikke behøver og bruke no serlig med tid på?

lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

det er alltid like hygelig og se hvor takknemlige noen foreldre er !!!

Takknemlig :roll:

Vel..jeg klagde på diverse manglende praksis barnehagen her hadde, og fikk full medhold igjen. Nå skulle de innføre nye rutiner i kommunen! Så helt bak mål kan jeg ikke være.

Gjest gotthard
Skrevet

det jeg sikter til er når enkelte påstår at vi bevist holder igjen innformasjon om barn i påvente på at de blir helt ustyrlig for da og søke ekstraresurser.

vi som jobber i barnehager er like mye om ikke mere i mot alt det rare staten/komunene finner på enn dere foreldre. skulle gjerne hatt mere av det meste istede for innskrenkninger av det meste ja.

Gjest Far til 2
Skrevet
Jeg snakket i dag med naboen som har en sønn som går i barnehage sammen med min sønn.

...

Jeg har absolutt ikke lyst til at min sønn skal bli en pøbel, og vil veldig gjerne få "knippet dette i rompa" før det får utviklet seg (han er bare 3), men hvordan skal man som foreldre få gjordt det hvis ikke barnehagen forteller enn om det???????

...

Tar gjerne i mot råd for hvordan vi kan ta dette med han på en god måte!

Jeg tror desverre det fortsatt er foreldre som ikke vil se "problemer" med egne barn. Og altfor mange foreldre går mer eller mindre direkte i skyttergravene om noen tar opp problemer alla dette. Dette KAN medføre at barnehagepersonale og andre kvier seg for å ta det opp. Du sier jo selv at du fikk høre om det fordi dere tydligvis har et tillitsfullt forhold til den andre familien som er innvolvert.

Det kan til tider være vanskelig å være objektiv mht egne barn for mange av oss. Derfor er det viktig at noen kan gå foran som et godt eksempel.

Jeg synes du skal ta problemet opp med barnehagen ved neste korsvei og fortelle at du har fått høre om det via den andre familien. Kansje de neste gang ikke blir så tilbakeholdne med denne typen informasjon

Det siste problemet er jeg usikker på hvordan skal takles. Kansje en telefon til barnehagen før henting (slik at ikke barnet overhører samtalen) kan være et alternativ. Deretter kan dere kansje ta opp dagens aktiviteter med barnet når dere kommer hjem og få barnets versjon av hva som har skjedd. Om det er "noe" som ikke fortelles er det i det minste signaler på at barnet forstår at det har gjort noe galt (om det ikke er glemt alerede). Det er ikke alle som har fått fullt utviklet empati for andre i 3-års alderen.

Far til 2

Far til 2

Gjest Anonymous
Skrevet
det jeg sikter til er når enkelte påstår at vi bevist holder igjen innformasjon om barn i påvente på at de blir helt ustyrlig for da og søke ekstraresurser.

vi som jobber i barnehager er like mye om ikke mere i mot alt det rare staten/komunene finner på enn dere foreldre. skulle gjerne hatt mere av det meste istede for innskrenkninger av det meste ja.

Det JEG siktet til er at jeg er dritalei av å få mitt pass påskrevet her inne, med diverse diagnoser på meg selv, nettopp fordi jeg stiller spørsmål og er kritisk. Da synes jeg det er greit å opplyse om følgende(litt selvskryt).

At jeg - en enslig mor uten nettverk - vinner fram overfor flere hundre(tusen)(også barnehagefolk), der alle har samme mening visstnok, er herlig!

Noe av mitt poeng kan vel også være at en barnehage kanskje ser problemer i større grad om de selv har noe å vinne på dette. Og jeg er ikke imot staten eller kommunen sine innskjæringer!

Har dessuten sagt at hun vel burde snakke med de i barnehagen selv, for ihvertfall å få råd om hva hun skal gjøre. Skjønner egentlig ikke at man bare kan godta det man får høre fra andre, selv om de er aldri så nære venninner.

Gjest gotthard
Skrevet

at du som enslig mor uten nettverk klarer deg er veldig bra.

att du stiller deg kritisk og spørende til hva og hvordan ting skjer er også noe som er bra , men og ha som målsetning og vinne over alle inkludert barnehagen er vel lit feil målsetning?

jeg regner personelig det som viktig og lage et bra samarbeid med foreldrene i bhg , ikke vinne over de.

att du ikke er i mot statens innskjæringer i barnehagesektoren er noe du selv får stå for , men du kan vel egentlig ikke komme og klage etterpå over att vi ikke har personal eller resurser til og gjøre alt, da har du godtatt att vi ikke har det alerede.

barnevernet har siden 1990 hatt en økning i saker med ca 180%(trur det var ca 180%)men de har fått en økning med ca 20% i midler til og løse sakene.

så ikke klag over at ingen ting blir gjort når du samtidig ønsker kuttene velkomne.(sier ikke at du klager heller men utaler meg nå generelt)

Skrevet

Jeg tror desverre det fortsatt er foreldre som ikke vil se "problemer" med egne barn. Og altfor mange foreldre går mer eller mindre direkte i skyttergravene om noen tar opp problemer alla dette. Dette KAN medføre at barnehagepersonale og andre kvier seg for å ta det opp. Du sier jo selv at du fikk høre om det fordi dere tydligvis har et tillitsfullt forhold til den andre familien som er innvolvert.

Det kan til tider være vanskelig å være objektiv mht egne barn for mange av oss. Derfor er det viktig at noen kan gå foran som et godt eksempel.

Jeg synes du skal ta problemet opp med barnehagen ved neste korsvei og fortelle at du har fått høre om det via den andre familien. Kansje de neste gang ikke blir så tilbakeholdne med denne typen informasjon

Det siste problemet er jeg usikker på hvordan skal takles. Kansje en telefon til barnehagen før henting (slik at ikke barnet overhører samtalen) kan være et alternativ. Deretter kan dere kansje ta opp dagens aktiviteter med barnet når dere kommer hjem og få barnets versjon av hva som har skjedd. Om det er "noe" som ikke fortelles er det i det minste signaler på at barnet forstår at det har gjort noe galt (om det ikke er glemt alerede). Det er ikke alle som har fått fullt utviklet empati for andre i 3-års alderen.

Far til 2

Far til 2

Takk for et bra svar. Vi har allerede bett om å få snakke med ped leder for avdelingen, så vi får gått gjennom hva vi mener om å si det til de og ikke til oss. Vi har som før nevnt bedt om å få vite det hvis han gjør noe de ikke liker. De har fortalt oss at han kan være trass, men ikke at han er et problem overfor noen av de andre barna. Tror på det naboen sier, hun har ingen grunn til å lyve for meg. Men både hun og jeg reagerer på at vi ikke har sett noe til dette selv, hver gang vi henter så leker de enten rolig med hverandre, eller andre.

barnehagen hadde snakket om at det kanskje kunne være en form for sjalusi da det ofte var hvis det var en tredie inne i bilde at det ble uvennskap, men jeg skjønner ikke det heller. Da vi hadde bursdagsselskap for noen uker siden fungerte det veldig bra med dem og både en tredje og fjerde part.

Jeg har all tillit til barnehage personell på en generell basis, men det virker som noen kvier seg for å si i fra til foreldre, det er jo for dumt. Jeg vil da mye heller vite at min sønn gjør dumme ting, enn at de andre barna blir redd for han..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...