Joppeline Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Spørsmålet er altså hvor mye taper man egentlig på å få barn som student? Mannen min jobber, og vi har grei økonomi, men er det tåpelig å ikke bare vente i 2 år så jeg får rett til foreldrepenger? Tenker egentlig at jeg er villig til å ha det litt trangere økonomisk for 2 år mer med barnet. Teit tanke kanskje? Noen som har tanker rundt dette? Er så fryktelig babysyk, så egentlig vil jeg at noen skal si at det ikke er verdt å vente... Ellers mottas tips for å komme over babysyke også med stor takk! Hadde jo vært mest praktisk. Er 26 og 29, gift, har egen leilighet, ferdig utdannet neste vår.
Gjest AvocadoMelon Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 Er i litt samme situasjon som deg. Snart ferdig med første år bachelor. Er 28 år begge to. Min situasjon er at jeg har en 40% stilling så jeg har rett på foreldrepenger.. en annen ting er at hvis man har stipend og lån fra Lånekassen så får man foreldrestipend i 49 uker. Der er det mye penger å hente.. har vært babysyk i ca 6mnd nå. Nå går jeg barnehagelærer så min hverdag består av barn..🙈 Sluttet på p pillen denne mnd.. vi starter ikke "prøve" enda men skjer det så skjer det 😃😃
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Kan bare si hvordan det var å ha barn som student siden jeg fikk barn under vgs. Å være student og mamma syns jeg har vært fantastisk. Ja i eksamensperioder var det intenst, og til tider litt trangt økonomisk siden jeg var alene. Men barnet kunne ha kortere dager i barnehage, hadde jeg ikke forelesning kunne vi ha fri sammen på dagtid og jeg leste pensum på kvelden etter mini var lagt. Vi har/ jeg føler vi har hatt friere dager og mer tid sammen enn det nr 2 vil få nå som jeg er i full jobb fra 8-16 hver dag. Så angrer nesten litt på at jeg ikke traff samboeren før sånn at nr 2 kunne få samme "godene" som mini 😛 Anonymkode: 24983...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Keg driver å tar min bachelor nå, og fikk barn. Du får foreldre penger fra Lånekassen, og evt jobb om du har. For vår del ble vi sittende igjen med mye mer økonomisk. I forhold til studiet vil jeg si at vi som er foreldre er mer strukturert enn dem uten barn. Jeg ser på skole som en 8-16jobb og bruker denne tiden godt. Jeg har nå 4barn, og topp karakterer. Og fra vdg hadde jeg 2/3 liksom. Så er ikke noe skolegeni. Men man må kanskje gi avkall på litt mer, vøre strengere og forklarende i gruppesituasjonet. Jeg kunne ikke komme på skolen kl 14 og sitte til langt på kveld. SLT går om man virkelig vil og ønsker det slik. Vår var planlagt. Så vi viste godt hva vi gjorde og gikk til. Anonymkode: ee76f...3b4 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 2 timer siden, AvocadoMelon skrev: Er i litt samme situasjon som deg. Snart ferdig med første år bachelor. Er 28 år begge to. Min situasjon er at jeg har en 40% stilling så jeg har rett på foreldrepenger.. en annen ting er at hvis man har stipend og lån fra Lånekassen så får man foreldrestipend i 49 uker. Der er det mye penger å hente.. har vært babysyk i ca 6mnd nå. Nå går jeg barnehagelærer så min hverdag består av barn..🙈 Sluttet på p pillen denne mnd.. vi starter ikke "prøve" enda men skjer det så skjer det 😃😃 Man trenger ikke å ha hatt stipend eller lån for å få krav til foreldrepenger fra Lånekassen. Er krav til at du har 60stydiepoeng bak deg og ikke ligger etter mer enn 40studiepoeng bak normert studieløp. Akkurat vært igjennom papirmølla og fikk innvilget. Anonymkode: ee76f...3b4
Gjest AvocadoMelon Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke å ha hatt stipend eller lån for å få krav til foreldrepenger fra Lånekassen. Er krav til at du har 60stydiepoeng bak deg og ikke ligger etter mer enn 40studiepoeng bak normert studieløp. Akkurat vært igjennom papirmølla og fikk innvilget. Anonymkode: ee76f...3b4 Det er helt riktig!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 Går andre året å får baby nå i mai. Vi blir og sittende greit i det økonomisk med lånekassen og engangsstønad ☺ Anonymkode: c52b3...d30
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 13 timer siden, Joppeline skrev: Spørsmålet er altså hvor mye taper man egentlig på å få barn som student? Mannen min jobber, og vi har grei økonomi, men er det tåpelig å ikke bare vente i 2 år så jeg får rett til foreldrepenger? Tenker egentlig at jeg er villig til å ha det litt trangere økonomisk for 2 år mer med barnet. Teit tanke kanskje? Noen som har tanker rundt dette? Er så fryktelig babysyk, så egentlig vil jeg at noen skal si at det ikke er verdt å vente... Ellers mottas tips for å komme over babysyke også med stor takk! Hadde jo vært mest praktisk. Er 26 og 29, gift, har egen leilighet, ferdig utdannet neste vår. Hvis du er ferdig utdannet neste år da ville jeg ventet. Da ender du opp uten noe støtte siden du ikke har studie å ta perm av når baby kommer Anonymkode: c52b3...d30 1
Joppeline Skrevet 5. april 2017 Forfatter #9 Skrevet 5. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er ferdig utdannet neste år da ville jeg ventet. Da ender du opp uten noe støtte siden du ikke har studie å ta perm av når baby kommer Anonymkode: c52b3...d30 Sant. Huff, irriterende regler! Merkelig at det blir en periode sånn helt uten dekning.. :/
Ruthven Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, Joppeline skrev: Sant. Huff, irriterende regler! Merkelig at det blir en periode sånn helt uten dekning.. :/ En mulighet er å melde seg opp i et annet fag ell.
Joppeline Skrevet 5. april 2017 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2017 15 minutter siden, Ruthven skrev: En mulighet er å melde seg opp i et annet fag ell. Ja, men da må man vel ta eksamen? Er ferdig med profesjonsutdanning neste vår, og er ikke veldig lysten på mer studier for å være ærlig... Men ja, det blir jo krise om vi skulle få barnet etter aug 2018. Da har jeg vel ikke rett på noe som helst. Hadde vært bra å ta det i pausen mellom utdanning og jobb tenkte jeg da. På alle måter utenom pengemessig. I stedet må jeg jo få meg en jobb og så forsvinne ut i permisjon så fort som mulig etter 6+ mnd. Dumt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå