AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Del Skrevet 4. april 2017 Hei. Var hos legen, og legen mente jeg skulle spise minst mulig hvete og sukker i kostholdet. Nå sliter jeg veldig med å finne mat jeg kan spise, og går rundt sulten stort sett hele tiden. Er vant til å spise mye pasta og brød, så står litt fast. Etter mye søk på Internett, ender jeg likevel opp med kylling og salat til middag. Tips til middag? Og gjerne helge-kos. Anonymkode: 58a87...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #2 Del Skrevet 4. april 2017 Hvorfor skulle du spise mindre hvete? Diabetes eller reagerer du på gluten? Anonymkode: 8d365...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #3 Del Skrevet 4. april 2017 Er det et lavkarbo-kosthold du prøver å sikte til da kanskje...? Uansett så trenger du absolutt ikke å gå sulten selv om du kutter ut hvete og sukker. Det finnes en del sukkerfrie ting der ute på markedet, hvis du skulle ønske deg syltetøy, drops, sjokolade, brus, saft e.l. Og det finnes både brød og knekkebrød uten hvete, f.eks. steinalderbrød og Brisk Knekkebrød. (Mulig det finnes andre også, men det er de jeg personlig har erfaring med, så derfor nevner jeg de. ) Det meste av pålegg kan man jo spise. Hvis du kan spise potet, ris og lignende høykarbo-mat (altså det ikke er direkte lavkarbo du prøver å spise) så gjør det jo saken enda enklere. Da kan du jo spise potetstappe, riskaker, potetgull, potetsalat, o.l. Selv spiser jeg gjerne kjøttpålegg og annet pålegg rett fra pakningen, gjerne med noen grønnsaker i tillegg. Det er et veldig enkelt pålegg for de som er litt late som meg, men som prøver å styre unna brød o.l.. Det er veldig ofte hvete og/eller sukker i posemat og annen ferdigmat, så det beste er egentlig å prøve å lage det aller meste fra bunnen av. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, og etter et par ganger går de fleste greie oppskrifter helt fint, selv om det kan virke veldig skremmende i starten å "aldri" kunne bare slenge en pizza i ovnen eller varme opp en pakke Torogrøt i mikroen. Det finnes mange lavkarbo-blogger der ute du kan bruke som inspirasjon, også kan du gjerne legge til det du kan spise i tillegg. Hvis du søker på #lavkarbo på Instagram vil du finne mye godt du kan ta utgangspunkt i. Anonymkode: 25707...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstrum Skrevet 4. april 2017 #4 Del Skrevet 4. april 2017 Kylling og salat? Men kjære vene da; tenk naturlig! Du kan spise alt som er naturlig fritt for hvete og hvitt sukker (jeg regner med naturlig sukker fra frukt og bær er greit?) Alt av rent kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, egg, bær, nøtter inneholder jo hverken hvete eller sukker. Og hvis det er kun hvete, og ikke gluten generelt, du skal holde deg unna, så kan du jo spise både havre, rug, bygg, osv. Mye av dette kan du også bruke til å bake brød. Hvis du ikke lager selv, men foretrekker å kjøpe, så finnes det både glutenfrie brød og rundstykker, og glutenfri pasta. Alt som er glutenfritt er jo også fritt for hvete. Eller du kan bruke speltpasta! Helgekos? Hvis du absolutt vil ha snop finnes det både sukkerfri brus, sjokolade, drops og en hel del annet. Eller du kan spise fruktsalat, ost og kjeks e.l. Vær dog obs på at det er mye sukker i alkohol! Men med mindre du har diabetes eller har andre virkelige medisinske grunner til å holde deg unna sukker, så gjør det ikke så mye med ett glass i ny og ne. Det er massevis av alternativer, tenk litt over det og ta med deg de rådene du har fått her, så skal du det ikke blir noe stort problem Men husk at tommelfingerregelen bør være ren og naturlig mat, ikke prossesert posemat og ferdigmat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 5. april 2017 #5 Del Skrevet 5. april 2017 Du kan bake ditt eget knekkebrød, det er sunt og enkelt og du kan putte i de kornsortene du liker best. Eller lage grøt som kan varieres i det uendelige. Grøt kan lages på mange kornsorter. Samme med pannekaker. Hvis du lager maten din selv, blir det enklere å unngå hvetemel og sukker. Det krever ikke nødvendigvis mye tid hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 5. april 2017 #6 Del Skrevet 5. april 2017 @Monstrum Hvilke kjeks tenker du på som ikke er bakt med hvetemel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstrum Skrevet 5. april 2017 #7 Del Skrevet 5. april 2017 2 timer siden, Lammelåret skrev: @Monstrum Hvilke kjeks tenker du på som ikke er bakt med hvetemel? I allergihyllene på butikken er det mye godt, og noen steder i helsekostforretninger Akkurat til ost og kjekse bruker jeg Salti (eller hva den nå heter, lurer på om den nlig har byttet navn), minner visst litt om Ritz-kjeks Ellers er det annen god "kosekjeks" i hyllene, men disse inneholder jo ofte en del sukker. Eller bak selv! Jeg hadde en gang en oppskrift på knallgode havrekjeks feks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElineRB Skrevet 5. april 2017 #8 Del Skrevet 5. april 2017 Kan du spise frukt? Er frukt sukker ok? Da jeg sluttet med hvetemel så var frokost den største utfordringen. Jeg drikker smootie hver morgen. Har først havregryn og frø i blenderen. tilsvarende mengde som du bruker til å lage havregrynsgrøt. kjører det en liten stund til det blir mel. så har jeg i jordbær, blåbær, 2 egg, spinat og appelsinjuice. Kjempe godt! holder meg mett mye lengre enn da jeg spiste brødskiver til frokost. Ellers så er jeg også veldig glad i pasta. Mye bra i butikkene nå. Også om du går i litt større butikker så har du nudler laget av ris eller egg. de er veldig gode til wok masse lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå