AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Hva er normalt at barna skal si til besteforeldrene sine? Jeg har hørt mange har det slik at de sier morfar, farmor til 2 av besteforeldrene, også bestemor og bestefar til de to andre besteforeldrene slik at man skiller de på en måte. Hvordan har dere det? Anonymkode: 1ca2e...44d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 Her ville alle ha det de selv kalte besteforeldrene sine. Da ble det Besta, bestefar, mormor og morfar. Anonymkode: e8e07...9aa
Winry Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Har alltid å sagt bestemor og bestefar til begge 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Bestemor og bestefar. Morfar og mimmi. Anonymkode: efecb...9e3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 mormor, morfar, bestemor og bestefar. Av en eller annen grunn har vi ikke tradisjon for farmor og farfar i vår familie. OT. men det værste jeg vet er voksne mennesker som snakker om mimmi, mommo, besten etc. Skal du kjøre bormbromen din for å møte de da? Skal du gå tur med vov-voven din? Anonymkode: fce08...c3e 9
Joppeline Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 Mormor, morfar, farmor og farfar Skal sier at det blir mommor, moffar, fammor og faffar på min dialekt da... 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: mormor, morfar, bestemor og bestefar. Av en eller annen grunn har vi ikke tradisjon for farmor og farfar i vår familie. OT. men det værste jeg vet er voksne mennesker som snakker om mimmi, mommo, besten etc. Skal du kjøre bormbromen din for å møte de da? Skal du gå tur med vov-voven din? Anonymkode: fce08...c3e Det henger vel igjen fordi foreldrene bruker samme ord istedet for å snakke skikkelig. Min datter kalte mormor for mimmi helt til hun klarte å uttale mormor. Foreldrene skal lære barna å snakke, ikke omvendt. Anonymkode: e8e07...9aa
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 Jeg sier mormor/morfar bestemor/bestefar til mine. Sønnen min sier mommo, bestefar, mimmi og farfar 🙈 Anonymkode: 25660...8f2
Daria Skrevet 4. april 2017 #10 Skrevet 4. april 2017 Vi har alltid bruke mormor/morfar og farmor/farfar. Nå har foreldrene mine vært skilt i mange år, så tantebarna mine kaller pappas samboer for bestemor, mens mammas kjæreste kalles ved navn. Det vakte adskillig munterhet i familieselskapet da den eldste som holdt på å få orden på alle familiebegrepene spurte -Mormor, er det sant at du og morfar har vært kjærester...? 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #11 Skrevet 4. april 2017 Mor og far til mine foreldre og farmor og farfar til samboerens foreldre Anonymkode: 9b49b...1ac
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #12 Skrevet 4. april 2017 Våre foreldre er mormor og morfar, farmor og bestefar og farfar og "Kari". Farmors mann har vært der siden før barna ble født, så han er "ordentlig bestefar", farfars kjæreste har bare vært der kort tid så det er ikke naturlig at hun kalles bestemor (ennå). Selv har jeg bestemor og bestefar "i Oslo" og bestemor og bestefar "i Bergen", mens han har brukt mormor/morfar og farmor/farfar. Anonymkode: 5bc10...6b1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 Her fikk besteforeldrene selv bestemme. Da ble det bestemor og bestefar, og farmor og farfar. Anonymkode: 37013...cc4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #14 Skrevet 4. april 2017 Mine besteforeldre var mormor og bestefar, og bestemor og farfar. Vet ikke hvorfor det ble sånn, synes det var litt ulogisk da jeg ble gammel nok til å tenke over det, men da "het" de jo det allerede. Mitt barns besteforeldre er bestemor og bestefar, og mormor og morfar. Det er fordi svigers bare er vant til at det er bestemor og bestefar som brukes, og ville gjerne kalles det. Mine foreldre hadde ingen preferanser, så da ble det en praktisk måte å skille mellom dem. Anonymkode: 38521...ba4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #15 Skrevet 4. april 2017 De valgte selv og det ble bestemor & bestefar og mormor & morfar Anonymkode: a4d0a...9a1 2
EvaLena Skrevet 4. april 2017 #16 Skrevet 4. april 2017 Jeg brukte mormor og morfar, farmor og farfar om mine besteforeldre. Ds jeg fikk egne ble det bestemor og bestefar på begge sider. Syns det er mye koseligere, håper jeg også blir kalt bestemor en dag også.
gobbledigook Skrevet 4. april 2017 #17 Skrevet 4. april 2017 kjente ikke mormor og morfar, men kalte farmor for farmor og farfar for besten.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #18 Skrevet 4. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mor og far til mine foreldre og farmor og farfar til samboerens foreldre Anonymkode: 9b49b...1ac Bruken av mor og far til besteforeldre har jeg aldri skjønt. Det er jo du og barnefar som er mor og far. Personlig liker jeg ikke mor og far til foreldrene mine heller, så det er mamma og pappa. Anonymkode: 58549...c41 1
Arkana Skrevet 4. april 2017 #19 Skrevet 4. april 2017 De fikk velge selv. Det ble mormor/morfar og farmor/farfar. Far/mor til besteforeldre er forresten helt vanlig i Nord-Norge. Hvorvidt det er vanligere å si mamma/pappa eller mor/far om foreldre er også veldig forskjellig ut fra landsdel.
font Skrevet 4. april 2017 #20 Skrevet 4. april 2017 Jeg er vant med bestemor og bestefar, farmor og farfar. Mamma har et sterkt ønske om å kalles bestemor den dagen hun får barnebarn. Det tror jeg svigermor ønsker også, så vi får se hvordan vi løser det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå