monja Skrevet 17. desember 2004 #1 Skrevet 17. desember 2004 Noen som har lest disse to bøkene? Har veldig lyst til å lese dem, men vil høre hva dere andre sier først. Både positive og negative synspunkter.....
Polluela Skrevet 17. desember 2004 #2 Skrevet 17. desember 2004 Har lest Da Vinci Koden. Har også planer om å lese den andre. Det er masse tråder om Da Vinci Koden her inne. Jeg likte Koden veldig godt; historien var grei nok, det var mye spennende om kristendommen, symboler, kunst og arkitektur. Man kan jo ikke gå ut fra at alt er sant, men det er jo en mulighet. Noe av det stemmer iallfall. Selve handlingen kan være litt forutsigbar til tider, synes jeg. Men den var allikevel veldig vanskelig å legge fra seg.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 18. desember 2004 #3 Skrevet 18. desember 2004 Hva slags bok er "Hellig Blod, hellig gral"? Likte DaVinci Koden veldig godt, men synes nesten Angels and Demons, av samme forfatter, var bedre.
Polluela Skrevet 18. desember 2004 #4 Skrevet 18. desember 2004 "Hellig blod, hellig gral" handler om samme temaet, og er den boka Dan Brown lot seg inspirere av. Den er nevnt i Da Vinci Koden.
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #5 Skrevet 18. desember 2004 Holder på med "Holy blood, holy grail", den er bra den. Bare ikke forvent en roman på linje med DaVinci-koden. Det er den ikke, men Dan Brown har helt klart brukt denne da han skrev sin roman. Dette er en faktabok med materiale som forfatterne ha kommet fram til etter tiår med undersøkelser rundt dette broderskapet etc. Full av lange utredninger om hva de har funnet i gamle arkiver etc og masse historie. Til dels ganske tynne teorier om konspirasjon i øst og vest. Endel holder helt klart ikke mål. Ganske tunglest.
Malou Skrevet 18. desember 2004 #6 Skrevet 18. desember 2004 Jeg har lest ca 150 sider av Da Vinci koden nå og synes den er veldig spennende. Ikke så ofte jeg leser bøker som fenger helt fra starten, men det gjorde altså denne. Det eneste som irriterer meg litt er at jeg hele tiden tenker 'er dette sant eller ikke?' 'er dette korrekt eller ikke?' fordi man har lest en del kritikk av boka på forhånd. Men det må man vel bare prøve å abstrahere fra og ta det som det er - underholdning.
Gjest gjest1 Skrevet 19. desember 2004 #7 Skrevet 19. desember 2004 Jeg har lest ca 150 sider av Da Vinci koden nå og synes den er veldig spennende. Ikke så ofte jeg leser bøker som fenger helt fra starten' date=' men det gjorde altså denne. Det eneste som irriterer meg litt er at jeg hele tiden tenker 'er dette sant eller ikke?' 'er dette korrekt eller ikke?' fordi man har lest en del kritikk av boka på forhånd. Men det må man vel bare prøve å abstrahere fra og ta det som det er - underholdning.[/quote'] Det er noen artikler om dette på Dagbladet.no nå. Men ville ikke lest de før du er ferdig med boka...kan ødelegge plotet (og fascinasjonen) Synes Da Vinci code ble litt VEL konspiratorisk til tider. Spesielt delen om Disney..come on! Dårlig skrevet var den også. Men underholdende nok
@riel Skrevet 19. desember 2004 #8 Skrevet 19. desember 2004 Hørte et intervju av han forfatteren av sirkelens ende, som forfatteren av Davinci koden har kanskje vært litt for inspirert av. Historiene var vistnok veldi like. Begge hadde også en sentral karakter som var albino. Jeg har nettop begynt på DaVinci koden, så jeg kan jo ikke si meg enig i denne forfatterens uttalelse. Men er det noen som har lest begge, som vet om dette stemmer?
Fru Biscuit Skrevet 20. desember 2004 #9 Skrevet 20. desember 2004 Jeg synes Da Vinci koden var spennende, men jeg tror man må ta den for det den er - nemlig ren og skjær underholdning. Jeg begynte på Angels and Deamons, men den er jo helt lik som Da Vinci koden! I hvert fall er den bygget opp over samme mal... Det synes jeg var skuffende :-?
Gjest Virvel Skrevet 20. desember 2004 #10 Skrevet 20. desember 2004 Hørte et intervju av han forfatteren av sirkelens ende' date=' som forfatteren av Davinci koden har kanskje vært litt for inspirert av.[/quote'] Tror nok ikke Dan Brown har hørt om "Sirkelens Ende" engang, ettersom den ikke har vært utgitt på noe annet språk enn norsk. Den solgte ikke så voldsomt i Norge heller da den kom ut, men fikk et oppsving da Da Vinci-koden kom, og nå skal den visst oversettes. Jeg har ikke lest Sirkelens Ende, forresten, men det var et langt intervju med forfatteren i avisen nå i helgen. Hadde aldri hørt om boken før, men nå har jeg lyst til å lese den for å sammenligne. Også ønsker jeg meg Hellig blod, hellig gral til jul.
Gjest allium Skrevet 20. desember 2004 #11 Skrevet 20. desember 2004 Jeg anbefaler Foucaults pendel av Umberto Eco istedenfor. Atskillig mer kunnskapsrik og edruelig. 1
Gjest TomKrus Skrevet 20. desember 2004 #12 Skrevet 20. desember 2004 Da Vinci koden er en gjennomsnittlig spenningsbok. Ikke verdt pengene. Forlaget (?) og kirken skal dog ha kredd for å skyte fart i salget på denne boken. En bok som er glemt om noen år. Med andre ord ingen klassiker. På meg minner den om en firer skolestil, hvor eleven forsøker å få med mest mulig fakta i stilen sin, for å vise hvor flink h*n er til å tilegne seg kunnskap, og dermed maskerer over mindre gode egenskaper til å formidle en historie.
hyggeligfyr Skrevet 20. desember 2004 #13 Skrevet 20. desember 2004 DaVinci-koden var kanskje ikke den mest velskrevne boka jeg har lest, men dæven så fort det gikk å lese den (gjorde den ferdig i går kveld)! En av de mest lettleste bøkene jeg har pløyd meg igjennom de siste årene. Synes dog det var fascinerende å lese alle teoriene, sanne eller usanne.
Polluela Skrevet 20. desember 2004 #14 Skrevet 20. desember 2004 Jeg anbefaler Foucaults pendel av Umberto Eco istedenfor. Atskillig mer kunnskapsrik og edruelig. Hva handler den om?
Gjest allium Skrevet 20. desember 2004 #15 Skrevet 20. desember 2004 Hva handler den om? Kort fortalt: Konspirasjonsteorier rundt gralen. En utrolig fascinerende og velskrevet bok, med en konklusjon jeg likte. Som jeg ikke skal røpe her.
MiniMjau Skrevet 20. desember 2004 #16 Skrevet 20. desember 2004 jeg leser "sirkelens ende" som noen sider er en slags norsk utgave av Davinci-koden...Jeg har ikke lest Davinci-koden og hellig blod....men har planer om å lese de i nærmeste fremtid. Har fått øye på noen harde firkantede pakker med mitt navn på. hehe.... *sniktitte*
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #17 Skrevet 20. desember 2004 Som alltid når noe blir en suksess er det alltid nok av "høykulturelle" som må kritisere det. Anbefaler å lese boka og gjøre seg opp en mening selv. Dette blir litt som å lese musikkanmeldelser (ref annen tråd.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå