Gå til innhold

Skjønner ikke helt samordna opptak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal søke opptak på studier til høsten, førstevalget mitt er jeg usikker på om jeg kommer inn, men ligger bare litt under grensa fra ifjor. Har jeg mulighet til å stå på venteliste på førstevalget mitt og takke ja til de andre plassene jeg har søkt? Og hva skjer etterpå? 

Anonymkode: 6f435...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønte ikke helt det som står der om venteliste heller, https://www.samordnaopptak.no/info/soke/sokeprossesen/svar-pa-tilbud/ 

har flere studier jeg vil søke på selvom jeg ligger litt under på poengrensa, er det dumt å sette dette blant 2 og 3 plass på lista feks? De andre studiene på lista tror jeg mest sannsynlig vil komme inn på men ligger på steder jeg ikke har sååå lyst å studere. Burde jeg heller sette de lengre opp hvis jeg ikke kommer inn på førstevalget? Er så redd for å gjøre noe feil her og ødelegge sjansene mine, men geografisk sett har dette mye å si for meg så derfor jeg har valgt som jeg har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du ikke kommer inn på førstevalget men på f.eks 2.valg-studiet, så kan du velge å takke ja til å stå på venteliste på førstevalget samtidig som du takker ja til den studieplassen du har fått tildelt. Hvis du får tilbud om studieplass på førstevalget som du har stått i venteliste på kan du velge å svare ja eller nei til det tilbudet. Dersom du svarer ja til tilbudet mister du studieplassen din på det opprinnelige 2.valg-studiet du ble tildelt i første opptak.

Litt usikker på hva som skjer om du f.eks. blir tilbudt 4.valg-studiet, men jeg vil anta at du får tilbud om å stå i venteliste på alle de studiene over 4.valget.

Anonymkode: 64a73...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ut til at det er lurest å sette det du har mest lyst til på 1. prioritet selv om du ikke tror du har nok poeng til å komme inn. Har du ikke det, er det jo ikke verre enn at da er det 2. prioritet. som gjelder, og du kan stå på venteliste til 1. plass. Har du heller ikke nok poeng til 2. prioritet, så gjelder 3, der du kan stå på venteliste for prioritet 1 og 2. osv. 

Slik jeg leser reglene, så vil det da være dumt å sette noe du er rimelig sikker på å komme inn på, men som du egentlig ikke har så lyst til på 1. plass. Det som da sannsynligvis vil skje er at du da har nok poeng til 1. prioritet etter hovedopptaket, og du får da bare tilbud på studiet du satte som 1. plass. Og siden du har fått tilbud på 1. plass så faller alle lavere prioriterte ønsker vekk. Det står også at venteliste bare kan brukes for studier "oppover" i prioritet, så tilbud om 1. plass vil også bety at du heller ikke kan stå på venteliste for noen lavere prioriterte studieønsker (Har du da et studie du egentlig har mer lyst på 2. plass så vil det være kjipt).

Kort sagt: Får du 1. valget ditt, så vil det være muligheten din, intet mer, intet mindre.

Anonymkode: 47197...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for et utfyllende svar, der fikk jeg vite noe annet jeg ikke hadde tenkt over også,  tusen takk du 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...