Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk akkurat innvilget ung ufør tillegget. Har gått på aap i nøyaktig 3 år Og 1 måned. Stod i vedtaksbrevet at ung uføre tidspunktet er satt den dagen jeg fikk innvilget aap (2014). 

Hvor mye vil jeg få etterbetalt?

Hvor lang tid tar det før etterbetalingen kommer? 

Skatter man 36%? Blir dette trukket automatisk? 

Anonymkode: 843f1...93e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første skattetrekket er som oftest 44%, men dette kan man endre i neste skatteoppgjør. Det skal være mellom 32-35% har jeg fått beskjed om.

Generelt er ung ufør-tillegget 100 kroner dagen (5 dager i uken), minus skatt.

Det kan ta lang tid. Og det kan gå raskt. Det spørs på hvor det behandles og hva andre saker som må behandles før din. Etterbetaling er ikke prioritert, nødshjelp står selvfølgelig først på listen. Men det er lov til å ringe å spørre underveis. Tok 6 mnd for meg.

Anonymkode: 479a1...f62

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første skattetrekket er som oftest 44%, men dette kan man endre i neste skatteoppgjør. Det skal være mellom 32-35% har jeg fått beskjed om.

Det kan ta lang tid. Og det kan gå raskt. Det spørs på hvor det behandles og hva andre saker som må behandles før din. Etterbetaling er ikke prioritert, nødshjelp står selvfølgelig først på listen. Men det er lov til å ringe å spørre underveis. Tok 6 mnd for meg.

Om jeg har forstått rett er det ca 40 000 i året, altså etterbetaling blir 120 000 - skatt? Om jeg har tenkt riktig da.. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg har forstått rett er det ca 40 000 i året, altså etterbetaling blir 120 000 - skatt? Om jeg har tenkt riktig da.. 

Jepp, minus 44% skatt

Anonymkode: 638c4...a1e

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, minus 44% skatt

Anonymkode: 638c4...a1e

44%? Mener å ha lest 36%? Hvorfor så mye, vil jeg få igjen på skatten da? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er ca. 100 kr dagen ekstra, 4 dager i uka. Utgjør ikke det kun 24 000 eller tar jeg feil nå? Eller er selve satsen feil oppgitt?

Anonymkode: d4011...80a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er ca. 100 kr dagen ekstra, 4 dager i uka. Utgjør ikke det kun 24 000 eller tar jeg feil nå? Eller er selve satsen feil oppgitt?

Jeg har mottatt minstesatsen på 2 G i 3 år nå, og har fått beskjed at jeg nå får 2,44 G, så da får jeg etterbetalt 0,44 g * 3 år. 1 g er jo rundt 92500, så 0,44 g blir jo ca 40 000? Om jeg ikke er helt på bærtur 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mottatt minstesatsen på 2 G i 3 år nå, og har fått beskjed at jeg nå får 2,44 G, så da får jeg etterbetalt 0,44 g * 3 år. 1 g er jo rundt 92500, så 0,44 g blir jo ca 40 000? Om jeg ikke er helt på bærtur 

Jeg er usikker selv jeg :P Om det er korrekt så stemmer vel ikke det utsagnet om at man får 100 kr ekstra pr dag?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker selv jeg :P Om det er korrekt så stemmer vel ikke det utsagnet om at man får 100 kr ekstra pr dag?

Nei da må det jo være snakk om nesten det dobbelte 🤔 Har også hørt dette med 100 kr dagen, men om man regner sammen fra 2 g til 2,44 g, så blir det jo rundt 40 000 årlig 

Skrevet

Etterbetalingen er 0,4 g per år. For å finne rette summen må dere regne ut hvor mye det er, ved å sjekke hva 1g var for det gjeldene året.

og ja det blir trukket 44% skatt av utbetalingen, og så må man på neste skatteoppgjør be skatteetaten om å fordele utbetalingen for det gjeldene årene.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Centrino skrev:

Etterbetalingen er 0,4 g per år. For å finne rette summen må dere regne ut hvor mye det er, ved å sjekke hva 1g var for det gjeldene året.

og ja det blir trukket 44% skatt av utbetalingen, og så må man på neste skatteoppgjør be skatteetaten om å fordele utbetalingen for det gjeldene årene.

Jeg ringte skatteetaten og snakket med dem om dette i går. Damen jeg snakket med sa at beløpet var såpass stort at dette ble gjort automatisk av dem? Altså at de lignet det på de respektive årene. Får bare stole på dette da..

Anonymkode: 6e4e9...02b

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte skatteetaten og snakket med dem om dette i går. Damen jeg snakket med sa at beløpet var såpass stort at dette ble gjort automatisk av dem? Altså at de lignet det på de respektive årene. Får bare stole på dette da..

Du må ikke stole på dette, men undersøke om det stemmer når du får neste års skatteoppgjør. Er mange rapporter fra årets skatteoppgjør om at nav feilrapporterer til skattetaten.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Centrino skrev:

Du må ikke stole på dette, men undersøke om det stemmer når du får neste års skatteoppgjør. Er mange rapporter fra årets skatteoppgjør om at nav feilrapporterer til skattetaten.

Hmmm, okei. Men da må jeg vente et år da, og så eventuelt ta tak i det da? Synes også at det var vanskelig å tro på det. Har hørt at det er en jobb de gjerne vil slippe å ta. Men jeg aner jo ikke!

Skrevet

Du må forhåpentligvis ikke vente et år på utbetalingen (venter på del2 av min), men i forhold til regulering av skatten på etterbetalingen må du vente til neste år.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Centrino skrev:

Du må forhåpentligvis ikke vente et år på utbetalingen (venter på del2 av min), men i forhold til regulering av skatten på etterbetalingen må du vente til neste år.

Takk for svar, Centrino! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...