Gå til innhold

Nynorsk eller bokmål?

Hva skriftspråk foretrekker du?  

23 stemmer

1. 1. Hva skriftspråk foretrekker du?

• Bokmål
      14
    • Nynorsk
      8

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at over 86 prosent av Nordmenn foretrekker bokmål, og jeg tenkte at det var litt mye. (Jeg vet ikke hvor jeg leste det, så det kan være feil). Jeg bodde selv i en nynorsk kommune som barn, og selv om foreldrene mine brukte bokmål og jeg foretrakk det selv måtte jeg ta nynorsk som hovedmål ut ungdomsskolen. Man kunne bare velge fra når man begynte på ungdomsskolen, men på grunn av mangel på informasjon fra skolen min gikk jeg glipp av fristen, ergo dømt til tre ekstra år. Samtidig så tenker jeg at jeg hadde en fordel på nynorskeksamen over de som hadde hatt bokmål som hovedmål hele veien. Alle kan jo bokmål siden det er met brukt til litteratur og sånn. :)

Jeg lurer på hva skriftspråk du foretrekker, og hva skriftspråk du hadde på skolen.

Anonymkode: d3b48...d3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppfostret på bokmål, og har lenge mislikt nynorsk sterkt, men jeg ser definitivt verdien i å ha to skriftspråk nå og har fått en ny respekt og forståelse for nynorsk. 

Anonymkode: ced35...bfe

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nynorsk (obligatorisk) ut grunnskolen. Valgte selv nynorsk som hovedmål på VGS for å vedlikeholde den til norskkarakter (klapp på skuldra til meg selv for den). Nå hæler jeg ikke nynorsk og strever med å forstå. 

AnonymBruker
Skrevet

Bokmål Såklart ;) 

Anonymkode: 8ea82...634

• Liker 1
Skrevet

Bokmål, selv om jeg er oppvokst med nynorsk

Skrevet

Nynorsk, sjølv om eg valgte bokmål på ungdomsskulen. Eg såg ikkje vitsen med nynorsk då. I tillegg er kommunen eg har lyst til å flytte til i framtida nynorskbasert så då kan det vere greit å ha øvd seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...