AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Jeg har lenge tenkt på å få meg hund, og har fått passe en hund i en ukes tid for en venn. Hunden er snill og godt oppdratt, så er ingen vanskelig hund. Men denne uken har vært ganske slitsom😅 Ut på tur før jobb, ut på tur rett etter jobb, så kan jeg spise middag, og så må vi ut på tur igjen. Det har vært koselig å hunden her, og jeg har fortsatt lyst på hund. Men er det litt slitsomt å ha hund? Eller vil det gå seg til og bli rutine? I helgen koste vi oss veldig, da sov vi litt lenger begge to og dro så på lang fjelltur. Turene blir jo mye hyggeligere med selskap! Men hverdagen ble litt stress.. så bare lurer på om det er vanlig å føle det sånn? Anonymkode: 53d43...bdc
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 Det er garantert mer slitsomt å passe en hund enn å eie en selv! Husker jeg passa hunden til venninna mi på videregående (i en uke) og tenkte i etterkant at jeg aldri skulle ha hund, for noe styr. Men så feil kan man ta. For i dag sitter jeg her med to hunder selv og det er stort sett bare kos. Selvfølgelig må de mates, på tur, til veterinær av og til osv, men det blir ganske fort en rutine og derfor ikke så slitsomt (etter min mening). Valper er derimot en annen ting, de er slitsomme! Men de blir jo voksne etterhvert de også Anonymkode: 436ef...4a5
Cathrine88 Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Hvor mye stress det blir kommer selvsagt an på hunden og hvor mye stress du har ellers, men sannsynligvis ordner det seg og blir rutine. Sånn egentlig mener jeg at folk ikke bør få hund (eller katt, eller barn for den saks skyld) hvis de absolutt ikke kan forestille seg livet uten, så kanskje du bør vente litt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Noen ganger kan det være litt stress men turer og slikt innlemmes fort i hverdagen og etterhvert blir det en vane. Enig i at valper er veldig stress. Jeg har aldri hatt valp selv siden jeg fikk meg voksen hund, men har sett et vennepar av meg og hvordan de styrte og ordnet med hunden sin da den var valp og hjelpes! Det kan jeg love deg er som å ha et lite barn! Anonymkode: 3d58f...38b
Honey Dew Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 Visst er det slitsomt og til tider så frustrerende (ihvertfall når det gjelder valpetiden) at en har lyst til å hoppe utav vinduet, men gleden ved å ha hund oppveier ganske mye for dette 1
brownbrown Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 dette lurer jeg også på. er det noen som har erfarin med schaeferhunder ? og hvor lenge kan de være hjemme alene mens mann er på jobb?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 Jeg har alltid hatt lyst på hund, men skaffet meg hund først da jeg ble ufør. Jeg visste godt at jeg ikke kom til å orke 8 timer på jobb og så tur med hunden, dessuten syns jeg det er lenge for en hund å være alene når jeg er enslig og det ikke er sjans for at noen andre er hjemme en eneste dag i uka. Men det er fortsatt slitsomt, idag for eksempel, har jeg utsatt turen til nå. Heldigvis har jeg stor hage, så jeg kan slippe henne ut på do. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan de får det til de som har full jobb og hund i tillegg. Men nå har jeg aldri hatt særlig mye energi selv, jeg ser jo at det er andre som løper rundt som propeller, og de kan nok få det til. Anonymkode: 93bb7...7f7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 16 minutter siden, Cathrine88 skrev: Hvor mye stress det blir kommer selvsagt an på hunden og hvor mye stress du har ellers, men sannsynligvis ordner det seg og blir rutine. Sånn egentlig mener jeg at folk ikke bør få hund (eller katt, eller barn for den saks skyld) hvis de absolutt ikke kan forestille seg livet uten, så kanskje du bør vente litt. Hvorfor det? Anonymkode: 93bb7...7f7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 8 minutter siden, brownbrown skrev: dette lurer jeg også på. er det noen som har erfarin med schaeferhunder ? og hvor lenge kan de være hjemme alene mens mann er på jobb? En hund må trenes opp til å være alene hjemme, men en schaefer er ikke noe annerledes fra en annen rase. Er de godt trent i alene-hjemme-trening, så kan de også være alene hjemme en arbeidsdag, sånn som de fleste andre hunder Anonymkode: 436ef...4a5
brownbrown Skrevet 4. april 2017 #10 Skrevet 4. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En hund må trenes opp til å være alene hjemme, men en schaefer er ikke noe annerledes fra en annen rase. Er de godt trent i alene-hjemme-trening, så kan de også være alene hjemme en arbeidsdag, sånn som de fleste andre hunder Anonymkode: 436ef...4a5 ja men hvor lenge kan en hund generelt være alene hjemme ? er det mulig med en hel arbeidsdag ? som 8 timer ?
Cathrine88 Skrevet 4. april 2017 #11 Skrevet 4. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Anonymkode: 93bb7...7f7 Fordi det er så mange dyr med eiere som ikke tar godt nok vare på dem. Mange skaffer seg hund eller katt fordi det "sikkert hadde vært koselig" uten å først sette seg inn i hva det innebærer. TS blir sikkert en god hundeeier dersom hun bestemmer seg for å få hund. Hun tenker seg godt om og ber om andres erfaringer. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #12 Skrevet 4. april 2017 3 minutter siden, brownbrown skrev: ja men hvor lenge kan en hund generelt være alene hjemme ? er det mulig med en hel arbeidsdag ? som 8 timer ? Ja Anonymkode: 3d58f...38b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 4 minutter siden, brownbrown skrev: ja men hvor lenge kan en hund generelt være alene hjemme ? er det mulig med en hel arbeidsdag ? som 8 timer ? Ja, det er fullt mulig. Jeg er student, så hunden min er veldig lite alene hjemme, men de dagene hun må, så klarer hun fint 8 timer alene Anonymkode: 436ef...4a5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #14 Skrevet 4. april 2017 Takk for svar:) skjønner at det er mye jobb, men at det blir en rutine, og det er jo bra! Jeg står til vanlig opp kl 5.30, så denne uken har jeg stått opp 5 for å lufte hunden før jobb. Dette har gått greit, men nå er det jo vår. Ser for meg vinteren med kuldegrader og snø, og jeg må ut i mørket midt på natta før jobb. Ettee jobb har jeg ingen forpliktelser. Er enslig og uten barn, har heller ingen hobbyer utenom å jogge/gå turer, og det er jo hunden med på. Jeg vil bare høre andres erfaringer. Tenker at det går seg til. Og denne uka med kundebesøk har jo vært utrolig hyggelig Anonymkode: 53d43...bdc
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #15 Skrevet 4. april 2017 Jeg har hatt flere hunder igjennom livet. Nå har jeg hatt det greit med egen hage hvor jeg bare kunne slippe hundene ut. Bor på samme sted ennå, men nå skal jeg ikke ha flere hunder. Enklere med katt som klarer seg mest selv, bare sørge for mat og kos (når den selv vil) 😊 Har du ikke egen hage, så må du gå tur i all slags vær og når du selv er sengeliggende. Mye å tanke på. Anonymkode: f2022...8e3
Kittlingur Skrevet 4. april 2017 #16 Skrevet 4. april 2017 Ja det er slitsomt. Jeg må støvsuge hver eneste dag min likevel er håndklær full av hundehår. Ferier og mindre turer blir vanskelig å få til da vi ikke alltid har lov til å ha den med. Hunden må ut selvom eier er syk og kan nesten ikke stå. Du må prioritere hunden selvom du har dødstravelt og mange deadlines. Hunden min forleden dag strødde søppeler over hele huset selvom der var inn i et skap. Han fikk diare og jeg må kjøpe barnelås på søppelskapet. Løpetid åååhhh det hater jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #17 Skrevet 4. april 2017 TS her. Jeg har hage:) så i nødstilfeller kan hunden tisse og lufte seg der. Anonymkode: 53d43...bdc
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #18 Skrevet 4. april 2017 Som andre har sagt så kommer det veldig an på hva slags hund du skaffer deg (energinivået til forskjellige hunder kan jo være totalt motsatt), det samme med hvor lette de kan læres opp til forskjellige ting og lignende. Uansett så er det et veldig stort pluss at du ikke har noen stillesittende hobbyer og at du liker å gå/jogge. Det kommer hunden til å elske, i tillegg til at det er med på å gjøre hunden rolig og glad. Men, det kan være vanskelig å ha hund til tider, spesielt en valp som må trenes opp til alt mulig rart på samme måte som et lite menneskebarn. Du kommer til å rope "flink gutt/jente" så mange ganger at du har lyst til å skrike inn i ei pute. Du kommer til å måtte være glad og positiv når hunden gjør noe bra, selv om du egentlig ikke gidder og har en dårlig dag. Apropos dårlige dager, du kommer til å må ta med hunden ut på tur selv om du har feber og er syk. Eller har migrene og ikke gidder å stå opp av senga. Eller har dårlig mage og må løpe på do hver 5. minutt. Men de gode dagene, det som det finnes flest av, er veldig fine med et kjæledyr. De dømmer deg ikke på noen måte, og tilgir i løpet av sekunder... Den elsker deg mer enn noe annet på denne jorden selv om du har snublet i hunden og vært sint på den 5 sekunder tidligere. Hunden (med mindre du velger en typisk "lat" rase) kommer alltid til å være klar for en gåtur eller joggetur. Den er alltid klar til å kose og gjøre dagen din litt bedre. Men når det er sagt er det viktig å tenke på hvor lenge en hund kan leve. Kommer du til å klare å ta vare på hunden de neste 15-20 årene? (Men det kommer selvsagt an på rasen.) Trenger hunden flere turer til dyrlegen i året? Hvordan er sjansene for sykdommer? (Nok en gang, kommer ofte an på rasen.) Hva skjer hvis du får barn? Kommer du til å klare å venne hunden på barn? Hva med samboer? Må du en dag flytte? Kjører du bil? Må du eventuelt kjøpe ny bil med plass til hunden/hundeburet? Kan hunden stikke av fra hagen din? Noen plagsomme nabobarn som kan erte hunden? Klarer du å valpesikre hjemmet ditt? Det er veldig mange ting å tenke over før en skaffer seg en hund, men det virker som du er reflektert og villig til å gå gjennom alle sånne spørsmål, og det er et godt tegn. Anonymkode: 0e50c...fea
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #19 Skrevet 4. april 2017 Tror man har veldig forskjellige opplevelser av hundehold. Jeg kjenner meg ikke igjen i problemene til Kittlingur, men nå er jo jeg alene med hunden og er student som er lite på skolen og ikke har råd til mye ferie. Så du må nesten bare ta en avgjørelse basert på ditt eget liv og dine egne forutsetninger. Bare husk at en hund kan leve rundt 15 år, så du bør ha litt oversikt over hvordan de neste 15 årene av ditt liv ser ut også. Og hvis du bestemmer deg for å få en hund, så må du tenke nøye over hvilken rase du velger! Å for eksempel ha en Jack russel terrier eller leonberger vil også påvirke hvordan hundeholdet blir Anonymkode: 436ef...4a5
MrsPiggyBank Skrevet 5. april 2017 #20 Skrevet 5. april 2017 Jeg synes det er både slitsomt og flott å ha hund. Det er klart at det tar på når man må sette av minst to timer hver dag til denne hunden. HVER dag. Det blir en del timer i uka, og det merkes. Og man har jo hunden ut over de to timene også: det er mat, veterinær, trening, stell, støøøøvsuging.. Samtidig blir slikt rutiner, og jeg setter pris på å komme meg ut og lufte hodet hver dag. Det er ikke sjeldent at jeg starter ettermiddagsturen med å tenke "Åh, så sulten/sliten/trøtt jeg er, jeg tar en kort tur nå og trener heller med henne etterpå" for så å avslutte den med "Hva?! Er klokka så mye? For en fin tur!". Vi har masse morro sammen, både på tur og hjemme. Det eneste jeg tenker er virkelige ulemper er at jeg er alene med henne, og det gjør det vanskelig å planlegge praktiske ting utenfor huset: alt fra lønningspils, konferanser, kino, fest etc krever barnevakt og planlegging. Det er IKKE kult å gå fra hunden om kvelden når den har vært alene hele jobbdagen. Og turer når man er syk - blæh! Også dør hunden min trolig før meg. Kanskje det egentlig er det mest grusomme..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå