Gå til innhold

Erstatningspenger, feriepenger, skatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor fikk jeg utbetalt 25 000 i erstatningpenger fra min tidligere jobb (tort og svie), i tillegg til at jeg fikk utbetalt resten av feriepengene mine (jeg fikk noe av dem utbetalt året før). Jeg syns å huske at dette ble satt inn på min konto i en sum.

Jeg ser nå at dette står oppført som lønn for i fjor, og lurer egentlig på om det er riktig at dette skal stå oppført som lønn?

Anonymkode: 02ffc...911

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ganske sikker på at det er lønn :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Leser bare det på nettet at erstatningspenger som blir gitt på grunn av fremtidig inntektstap ikke skal skattes av. Men syns hele greia er litt vanskelig å forstå..

Anonymkode: 02ffc...911

Skrevet

Skriver på nytt fordi det ble litt mye rot her. Hvis det er erstatning for ikke-økonomisk tap (tort og svie) er det ikke skattepliktig inntil 1,5g. Hvis det er erstatning for tapt inntekt er nok det å anse som lønn. Se link til loven over. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, TraceBuster skrev:

Skriver på nytt fordi det ble litt mye rot her. Hvis det er erstatning for ikke-økonomisk tap (tort og svie) er det ikke skattepliktig inntil 1,5g. Hvis det er erstatning for tapt inntekt er nok det å anse som lønn. Se link til loven over. 

Men hvor skal de evt trekkes av på selvangivelsen da? Jeg er i samme situasjon (ikke TS), jeg fikk 20.000 som skulle være skattefrie for tort og svie. Ja, arbeidsgiver trakk ikke skatt av dem der og da, de ble utbetalt som vanlig lønn med lønnsslipp og hele greia, men de står oppført i inntekten min fra dem og jeg har fått restskatt...

Anonymkode: a163f...3bc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvor skal de evt trekkes av på selvangivelsen da? Jeg er i samme situasjon (ikke TS), jeg fikk 20.000 som skulle være skattefrie for tort og svie. Ja, arbeidsgiver trakk ikke skatt av dem der og da, de ble utbetalt som vanlig lønn med lønnsslipp og hele greia, men de står oppført i inntekten min fra dem og jeg har fått restskatt...

Hvis du vet at de skal være skattefrie går du bare inn og endrer selvangivelsen din. F.eks hvis de 20 000 er på egen linje trykker du endre på den og setter til 0. 

Skjemaet du endrer det i heter rf-1030

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, TraceBuster skrev:

Hvis du vet at de skal være skattefrie går du bare inn og endrer selvangivelsen din. F.eks hvis de 20 000 er på egen linje trykker du endre på den og setter til 0. 

Skjemaet du endrer det i heter rf-1030

Det står i avtale signert av begge parter at de skal være skattefrie, samt at det står på lønnsslippen "Erstatning for tort og svie, skattefritt"

De står ikke på egen linje nei, da må jeg sette ned inntekten hos denne arbeidsgiveren med 20.000 da? Legge ved dokumentasjon? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det står i avtale signert av begge parter at de skal være skattefrie, samt at det står på lønnsslippen "Erstatning for tort og svie, skattefritt"

De står ikke på egen linje nei, da må jeg sette ned inntekten hos denne arbeidsgiveren med 20.000 da? Legge ved dokumentasjon? 

Ja da bare setter du ned inntekten. Det er lurt å legge ved dokumentasjon, ellers vil de sikkert etterspørre det senere. 

Gjest canacas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. 

Lønn og annet fra arbeidsgiver skal inn i skattemeldingen som skattbar inntekt. Feriepenger er feks skattbart. Det er egentlig svært lite som ikke skal inn i skatteberegningen. Dersom noe er kommet med feil kan arbeidsgiver ha ført dette på feil kode i a-meldingen. Men dokumentasjonsplikten ligger hos deg nå. Gjør endringer og legg ved kommentar og dokumentasjon som underbygger endringen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da trekker du fra det som er erstatning. Tort og svie erstatning er skattefri. (Det er erstatning for tapt inntekt det skattes av.)

Du legger ved dokumentasjonen du har på at dette er erstatning og skattefritt, og skriver i merknadsfeltet at de skal se signert avtale av x dato. 

Jeg vet ikke hvordan og hvor mye plass det er til å skrive på selvangivelsen / fy, skattemeldingen!  Til å endre og rette, eventuelt skriver du den ut og sender i gammeldags post. 

Jeg sendte inn kopi av dom der erstatningen min var spesifisert i hva det var erstatning for. 

Anonymkode: 6ac65...6c1

AnonymBruker
Skrevet

OMG, jeg trenger teskje. Fant frem lønns og trekkoppgaven. 

Sitat

Fastlønn 283 819,80 Ja

Feriepenger 6 208,79 Ja

Overtidsgodtgjørelse 252,00 76 858,54 Ja

Timelønn -117,53 -23 204,64 Ja

Elektronisk kommunikasjon (naturalytelse) 733,38 Ja

Annet (utgiftsgodtgjørelse) 676,00 Ja Andre utgiftsgodtgjørelser

Fagforeningskontingent 2 898,32 Ja

Premie til pensjonsordninger 5 212,30 Ja

Skattefri erstatning 20 000,00 Nei

Feriepengegrunnlag 337 473,69 Forskuddstrekk 98 602,00

I skattemeldingen er jeg oppført med kr 343 682 i inntekt fra denne arbeidsgiveren. Elektrisk kommunikasjon, fagforening, pensjon og utgiftsgodtgjørelse står på egne poster i skattemeldingen. Jeg får ikke regnestykket til å gå opp uansett hvordan jeg summerer det? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I skattemeldingen er jeg oppført med kr 343 682 i inntekt fra denne arbeidsgiveren. Elektrisk kommunikasjon, fagforening, pensjon og utgiftsgodtgjørelse står på egne poster i skattemeldingen. Jeg får ikke regnestykket til å gå opp uansett hvordan jeg summerer det? 

Eller, stryk det siste, tallet på selvangivelsen er feriepengegrunnlag pluss feriepengene fra i fjor, men hvorfor er feriepengegrunnlaget så lavt da, skal ikke det være fastlønn pluss overtid? Det blir jo mer enn 337.473?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det riktig fra før av. 343k er sum av lønn, overtid, timelønn og feriepenger :) som du ser i oppstillingen har ikke arb. giver innberettet erstatningen (siden det står nei ved siden av) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller, stryk det siste, tallet på selvangivelsen er feriepengegrunnlag pluss feriepengene fra i fjor, men hvorfor er feriepengegrunnlaget så lavt da, skal ikke det være fastlønn pluss overtid? Det blir jo mer enn 337.473?

Nesten riktig, feriepengegrunnlaget inkluderer også timelønn som er negativ 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, TraceBuster skrev:

Da er det riktig fra før av. 343k er sum av lønn, overtid, timelønn og feriepenger :) som du ser i oppstillingen har ikke arb. giver innberettet erstatningen (siden det står nei ved siden av) 

Takk for hjelpen, dyskalkuli suger :sprettoy:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...