AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Vekker dere barna/ungdommene for at de skal rekke skolen? Her i huset er det barn på 14 og 16 og i dag var den eldste alene (den yngste var ikke her). Avtalen de siste ukene har vært at hun må lære seg å komme seg opp selv. Det har gått såvidt, men mest fordi faren vekker den yngste i naborommet og hun våkner da. I dag våknet hun ikke og faren ventet helt til vi skulle ut døra før han vekket henne. Hun ble selvfølgelig gørrsur fordi han ikke vekket henne før. Hun måtte da ta buss til skolen. Hva gjør dere andre? Er det påtide at en 16-åring kommer seg opp selv? Jeg kan ikke huske at mamma vekket meg, iallefall ikke etter at jeg begynte på ungdomskolen. Jeg hadde alltid vekkerklokke. Hver gang ungene kommer til oss så har de forsovet seg, rakk ikke spise frokost, rakk ikke smøre niste etc... Jeg skjønner at det var andre tider før (uten nett osv), men de skal da en dag bo for seg selv og komme seg opp uten at vi må vekke de! Anonymkode: 88479...c7d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 selv om det er nye tider så innvolverer disse nye tidene at folk må være til visse steder til et vist klokke slett. Ikke så mange årene siden jeg var 16. jeg hadde vekkerklokke. Kjøp en gammeldaks vekkerklokke til henne ( altså ikke en som er på mobilen ) og be henne plassere den på andre enden av rommet. på den måten må hun ut av sengen for å sku av alarmen. tenåringer er vel sur uansett hva du gjør, bare overse det Anonymkode: 461dc...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Da jeg var 16 bodde jeg på hybel og hadde ansvar for alt selv. Da jeg var 13 ønsket jeg meg en skikkelig bråkete vekkerklokke til jul fordi jeg hadde så vanskelig for å våkne. Måtte sette den på andre siden av rommet sånn at jeg måtte ut av sengen for å stoppe den. Men det var bare mitt ansvar. Dessuten hatet jeg å bli vekt av mamma og pappa, for de gjorde det på en skikkelig irriterende måte. Kanskje du skulle prøve det? Anonymkode: f875b...2a1
ViljaH Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Kjøp henne en god gammeldags vekkerklokke og si ansvaret er nå hennes. Hun er 16 år. Jeg vurderer å kjøpe vekkerklokke til min på 8...
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 Om man selv er oppe er det uforståelig for meg om man ikke kan vekke ungene, om man drar tidlig vekker man før man går og evt har vekkerklokke. Anonymkode: e48cb...617 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 Synes så absolutt hun burde lære seg å komme seg opp på egen maskin. Dere foreldre skal ikke ha ansvar for å vekke en 16-åring. Som du sier skal hun en dag bo for seg selv. Hvem er det som skal få henne opp av sengen da, når ikke mor og far vekker? Still krav til henne. Hvis hun ikke kommer seg opp er det jo henne det går utover, ingen andre. Konsekvensene må hun lære seg å takle selv. Anonymkode: cd1a9...a62
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 For lite, for sent... Jeg ble aldri vekt. Da jeg begynte i første klasse på barneskolen fikk jeg en rosa ringeklokke, som jeg fikk velge selv. Og opplæring i å stille den og skru den på. I begynnelsen spurte de om jeg hadde husket å skru den på, men etterhvert gikk det av seg selv. Sviktet det en sjelden gang fikk jeg komme for sent, og det var flaut å måtte gå inn midt i timen og unnskylde seg selv. Har aldri, gjennom ungdomsskole, videregående eller gjennom ti år i arbeidslivet, forsovet meg. Med de få unntakene der klokken eller nå de siste årene mobilen har sviktet (kan huske 2 ganger). Foreldre som vekker barna i årevis, og så forventer at de PLUTSELIG selv skal ta ansvar, har misforstått noe om oppdragelse. Anonymkode: e16de...7df 2
Biloba Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 Vi ble vekket i alle år, hadde på klokke hvis jeg skulle lese ekstra til en prøve eller dusje før de andre stod opp. Vi var mange og hadde 1 dusj, så dusj var vanligvis senere på dagen. Tenåringen her har på klokke og har fast tid til å gå på badet, trenger normalt ikke påminnelser.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 Min datter på 17 år setter på vekkerklokke og står opp selv. Hun på 13 år roper jeg på og sier hun må opp. Jeg står opp tidlig uansett om jeg skal på jobb eller ei og sørger for at de kommer seg opp. Men de klarer det fint alene om jeg er på jobb tidlig. Anonymkode: 47d8a...d22
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #10 Skrevet 4. april 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: For lite, for sent... Jeg ble aldri vekt. Da jeg begynte i første klasse på barneskolen fikk jeg en rosa ringeklokke, som jeg fikk velge selv. Og opplæring i å stille den og skru den på. I begynnelsen spurte de om jeg hadde husket å skru den på, men etterhvert gikk det av seg selv. Sviktet det en sjelden gang fikk jeg komme for sent, og det var flaut å måtte gå inn midt i timen og unnskylde seg selv. Har aldri, gjennom ungdomsskole, videregående eller gjennom ti år i arbeidslivet, forsovet meg. Med de få unntakene der klokken eller nå de siste årene mobilen har sviktet (kan huske 2 ganger). Foreldre som vekker barna i årevis, og så forventer at de PLUTSELIG selv skal ta ansvar, har misforstått noe om oppdragelse. Anonymkode: e16de...7df Synes vel det er noe rart og si foreldre har misforstått dette med barneoppdragelse fordi vi sørger for å få de opp om morgenen. Jeg er nå 47 år,ble alltid vekt av mamma frem til jeg var ferdig med ungdomsskolen og startet i læra som 16 åring. Men jeg har enda ikke forsovet meg en eneste gang. Den dagen de må ta ansvar så gjør de det. Er jo ikke noe feil på oppdragelsen Anonymkode: 47d8a...d22 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #11 Skrevet 4. april 2017 Min far vekket oss alltid. Jeg sto opp da jeg hørte han kom opp trappen, men søsknene mine har han måtte dra opp av sengen. Etter å ha vært oppe en gang og så rope en siste gang før han gikk på jobb så ringte han på hustelefonen for å få tak i de. Da måtte de ned i stuen for å ta telefonen. Dette gjør han fremdeles med etterpåklatten som er 16 nå. Hvis han ringte på mobilen så var det stor sjanse for at de sovnet igjen.... Jeg kan ikke fatte at det skal være så vanskelig å stå opp. Den ene broren min var det å våkne av ringeklokke ett stort problem, men likevel klarte han å stå opp da han flyttet ut så tror nok søsknene mine hvilte på at faren vår passet på. Jeg har mange ganger tenkt at hvorfor far giddet å passe på de, men for han var det veldig viktig å komme tidsnok til skole/jobb så han klarte vel ikke å la være heller. Anonymkode: 608df...cef
Lammelåret Skrevet 4. april 2017 #12 Skrevet 4. april 2017 Tenker at det handler litt om hvorfor de må vekkes. Er det sløvhet eller sliter de virkelig med å våkne? Det første jeg ville regulert var nettbruken. Krev at alle nettdingser blir lagt i stua minst en time før leggetid.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 36 minutter siden, Lammelåret skrev: Tenker at det handler litt om hvorfor de må vekkes. Er det sløvhet eller sliter de virkelig med å våkne? Det første jeg ville regulert var nettbruken. Krev at alle nettdingser blir lagt i stua minst en time før leggetid. Min på 17 legger seg kl 10 hver kveld og sovner som en Stein og spretter opp kl 6.15 Nr 2 på 13 er like trøtt om hun sovner 21,22 eller 23... Det er ett sant h...... og få henne opp. Og hun sitter ikke med mobil/data til langt på natt. Jeg er streng på dette. Anonymkode: 47d8a...d22
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #14 Skrevet 4. april 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes vel det er noe rart og si foreldre har misforstått dette med barneoppdragelse fordi vi sørger for å få de opp om morgenen. Jeg er nå 47 år,ble alltid vekt av mamma frem til jeg var ferdig med ungdomsskolen og startet i læra som 16 åring. Men jeg har enda ikke forsovet meg en eneste gang. Den dagen de må ta ansvar så gjør de det. Er jo ikke noe feil på oppdragelsen Anonymkode: 47d8a...d22 For de fleste går det selvfølgelig bra. Men om du har vært her inne en stund ser du 1-2 tråder i uka om unger som må bli dratt ut av senga hver morgen. Og det er bare de som 1) er på forumet 2) deler problemet. Men har enda til gode å se en tråd der tenåringen er alltid har hatt ansvar for å komme seg opp på egen hand, der dette er et problem. Anonymkode: e16de...7df 1
asterix Skrevet 4. april 2017 #15 Skrevet 4. april 2017 Jeg synes vel ærlig talt at det har vært på tide i årevis allerede at de må våkne selv når de er blitt så store. Her har de hatt ansvar for det helt selv fra før de var ca10 år. Før det har vi eller søsknene passet litt på, men de har hatt vekkerklokke selv helt fra de begynte på skolen.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #16 Skrevet 4. april 2017 Jeg vekket mine til de flyttet ut Anonymkode: 863f2...c3c
Rosalie Skrevet 4. april 2017 #17 Skrevet 4. april 2017 Fra jeg begynte på mellomtrinnet måtte jeg komme meg opp selv, da begge foreldrene mine dro på jobb før jeg måtte stå opp. Ikke noe stress det!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #18 Skrevet 4. april 2017 unnskyldningen her er at hun ikke har sovet på natta (altså har ikke fått sove). Men jeg sov også dårlig noen timer for det ble slikt ruskevær, men man må faktisk stå opp uansett. Hadde ikke jeg kommet meg på jobb så hadde jeg mistet den. Og som flere skriver, det er ikke så kjekt å komme inn i klasserommet etter alle andre. Vi har prøvd å ta fra henne mobilen (ipad er ikke noe problem) men da blir det et helvete, og da mener jeg et HELVETE! ts Anonymkode: 88479...c7d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #19 Skrevet 4. april 2017 Altså, min jente på 6, som begynner på skolen til høsten, har allerede begynt å øve på å stå opp når vekkerklokken hennes ringer. Jeg er såklart våken før henne, og hun har ikke noe ansvar selv ennå, men hun øver og er veldig flink. Når hun blir så gammel som 14-16 så forventer jeg absolutt at hun klarer å stå opp selv ja, selv om jeg også kan være behjelpelig i blant. Jeg hadde en periode på ungdomsskolen hvor jeg hadde søvnproblemer (et par måneder, ikke hver natt), da trengte jeg hjelp til å vekkes om morgenen. Men bortsett fra det så har jeg stått opp selv fra jeg var rundt 8-9 i hvertfall. Anonymkode: ae7b8...131
Ulrikke Skrevet 4. april 2017 #20 Skrevet 4. april 2017 11-åringen min har på alarm selv og står opp på egenhånd. Noen ganger er vi hjemme, andre ganger har vi dratt før hun står opp, men hun fikser det fint selv og har gjort det i et par år. Er vel først det siste året vi har reist før hun har stått opp (endring av jobber), men hun har kommet ut av senga og rommet på egenhånd siden hun gikk i 2.klasse tror jeg... En 16-åring er jo ofte i en "trøtt" fase hvor de er kroniske B- og C-mennesker, men å bli SUR på noen for at de ikke har vekket en 16-åring er jo for dumt... Det burde hun ha klart selv LENGE allerede...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå