Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I år, som før,så er det flere nettsider med debatt ang skatteoppgjøret. Også på kg

Jeg er litt sjokkert. Av folks uvitenhet om egen inntekt.

Eksemplene er mange.:

" ventet å få igjen 1000 kr,fikk igjen 33000".

"Fikk 26000,var sikker på at jeg ble skyldig"

Eksemplene er mange. I denne digitale tid, så har vi mulighet til å plotte inn våre tall,når alle papirer kommer i des. Da kan vi være litt på forskudd om det skulle bli minus eks. 

Eller om du har endret inntekt/jobb. Skatten er din jobb og følge med.

Folk blir overrasket over å få baksmell. Hadde det vært små beløp,men om du får minus på 30.000 så har du iallefall ikke grunn til å være overrasket.

Så uttrykker de seg,som om det skulle være en gave fra staten. At det er penger de har lånt av deg,er visst fjernt.

Den største investeringen du gjør i livet,er å bygge/kjøpe hus. Da skal du ha tungen rett i munnen, følge budsjett osv. Så leser jeg i dag. De skriver,at de ikke vet hva de har betalt i renter på lån,i 2016. De vet ikke ! Er det mulig? De har x mill i lån, men de vet ikke hva de betaler.  For deres egen del,håper jeg de ikke sier det høyt ute blant folk. Det kan faktisk være greit å skjule seg bak en skjerm,av og til. Så er det de som skriver, hva får vi igjen av rentene vi har betalt? De vet ikke hva de har betalt,men de vil ha igjen rentene. Lol

Du får ikke igjen rentene,men prosenter av renter du har betalt. Så kommer de....hvordan regner vi det ut? Hvor mange prosenter får vi?

Jeg blir skremt av hvor lite innsikt folk har av din egen økonomi. Jeg får luxusfellen i hodet....

Få økonomi inn i skolen fra 1 klasse.

Anonymkode: 5865c...be7

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at personlig økonomi burde vært et obligatorisk fag i grunnskole og ungdomsskole over flere år! Det er latterlig hvor mange som ikke vet den minste ting om dette. Ser man på Luksusfellen på tv, så har det faktisk vært voksne folk (!) som ikke har betalt en eneste regning i hele sitt liv! Altså aldri satt seg ned og logget på nettbanken og betalt en faktura...aldri!? Å være voksen i dagens samfunn og aldri ha gjort det er helt utrolig.

Så ja. Personlig økonomisk budsjett, og skattebetaling/utregning, burde definitivt inn som fag i skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at personlig økonomi burde være et fag.

Utover det synes jeg ikke det er noen krise om man får noen overraskelser med oppgjøret, så lenge det ikke er baksmell. Jeg har selv drevet noe utleie ved siden av jobb, og har ikke vært fullstendig sikker på hva resultatet blir mht. skatt - utover at jeg ikke kommer i minus. 

Anonymkode: 1f90e...a2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig!! Jeg har aldri hatt noe økonomi, og skjønner generelt lite av selvangivelsen. Og det er veldig mye å sette seg inn i. Dette skulle vært obligatorisk på i det minste vgs.

Anonymkode: 17d23...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme inntekt de siste årene, er enslig mor, som jeg og har vært de siste årene, og jeg har samme gjelden, som jeg har hatt de siste årene. Men jeg fikk sjokk. Måtte betale 16 000 kr mer i skatt i fjor, enn året før. Hvorfor vet jeg ikke. Finner ingen feil da jeg går gjennom selvangivelsen.

Anonymkode: 4e7d3...651

AnonymBruker
Skrevet

Sammenlign grunnlaget for skattekortet med skattemeldingen. Du finner informasjonen om skattekortet i Altinn. Du bør kunne se hvilke(t) tall som har størst avvik.

Anonymkode: af815...b69

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Skjønner ikke at det er mulig.

Anonymkode: 61798...2f5

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt samme inntekt de siste årene, er enslig mor, som jeg og har vært de siste årene, og jeg har samme gjelden, som jeg har hatt de siste årene. Men jeg fikk sjokk. Måtte betale 16 000 kr mer i skatt i fjor, enn året før. Hvorfor vet jeg ikke. Finner ingen feil da jeg går gjennom selvangivelsen.

Anonymkode: 4e7d3...651

Lavere renter i fjor enn tidligere år+ blå regjering som synes vanlige lønnsmottagere som deg burde sponse utbyttefesten til bedriftseierne...

Anonymkode: 3fa7e...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lavere renter i fjor enn tidligere år+ blå regjering som synes vanlige lønnsmottagere som deg burde sponse utbyttefesten til bedriftseierne...

Anonymkode: 3fa7e...e31

Dette er usaklig bullshit! Skattesatsen for lønnsmottakere har gått ned, og det er således fradragssiden som må undersøkes nærmere. 

At hun ble skyldig skatt skyldes nok en kombinasjon av flere faktorer: 

1. Et generelt lavere rentenivå.

2. Vedkommende har antakelig et annuitetslån. Dermed betalte hun mindre renter i 2016 enn i 2015. 

3. Lavere rentefradrag: Den alminnelige skattesatsen ble redusert til 25 % i fjor.

Anonymkode: 4d927...4d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler alltid litt mer skatt enn nødvendig, for jeg er så redd for at jeg har oversett noe og at jeg må betale restskatt.  Resultatet er at jeg står med en god del tilbake på skatten 😁 synes det er litt godt 😊

Anonymkode: 6df15...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Kun en gang har jeg blitt overrasket når jeg har fått selvangivelsen, og det var i den for 2010. Jeg hadde kjøpt meg leilighet i desember i 2009, og ikke endret på skattekortet mitt for året 2010. Jeg var ung og visste ikke stort om dette, Jeg tenkte at jeg kom til å få igjen noen kroner på skatten siden jeg hadde lest at man fikk noen "goder" av å ha gjeld. Jeg holdt på å ramle av stolen når det viste seg at det var snakk om nesten 30K 

Siden da har jeg aldri bommet med mer enn 2-3K :) 

Anonymkode: bca4b...51e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...