Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å bake "julebrød" til jul i år - fint brød med rusiner i... Men har ikke noe oppskrift... Noen som kan hjelpe meg??

Skrevet

Julekake (2 stk.)

6 dl melk

250 g smør

200 g sukker

75 g gjær

ca 1 kg hvetemel

2 ½ ts kardemomme

ca 250 g rosiner

150-200 g sukat

Smelt smør, tilsett sukker og melk og varm opp til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken. Tilsett resten av væsken, kardemomme og elt inn hvetemel til deigen er blank og smidig. Dekk bollen med plast og hev 45-50 minutter.

Elt deigen godt og del den i to. Klapp hvert av emnene ut til en flat kake. Fordel rosiner og sukat over. Rull deigen sammen og form til en rundt, glatt kake. Legg på et brett. Snitt rundt kaken og trykk den ned på midten slik at den ikke skal sprekke. La etterheve ca 30 minutter.

Pensle med egg tilsatt ½ ts salt. Stek på nederste rille ved 175 grader i 45-50 minutter. Avkjøl på rist.

Skrevet
Har lyst til å bake "julebrød" til jul i år - fint brød med rusiner i... Men har ikke noe  oppskrift... Noen som kan hjelpe meg??

Jeg hadde akkurat tenkt til å lete etter oppskriften selv. Dette er hva jeg fant, kommer til å prøve den ut i morgen :)

Julekake

2 stk.

250 g meierismør

ca. 650 g hvetemel

150 g sukker

3½ dl melk

50 g gjær

250 g rosiner

100 g sukat

egg til pensling

I stekeovnen: 200 ° C, ca. 40 minutter

Smuldre smøret i mesteparten av melet. Tilsett sukker. Rør gjæren ut i lunken melk. Hell melkeblandingen i bollen. Tilsett rosiner og sukat og elt sammen til en jevn deig. Elt inn litt mer mel om nødvendig. Dekk bollen til med plast og la deigen heve til dobbel størrelse. Elt den i litt mel på bordet, del den i to og form den til to runde kaker. Etterhev, pensle med sammenvispet egg og stek kakene. Avkjøl på rist.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for oppskrifter. Skal prøve i morgen - men uten sukat...

Skrevet
Skal prøve i morgen - men uten sukat...

Hehe, med meg er det omvendt, jeg kutter ut rosinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...