AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Hei! Jeg er en ganske fersk hundetrener og har egentlig ikke trent hund før familien overtok bestefars Border Collie når han døde. Ramp er 4 år og jeg tok et sånn Canis online kurs i klikkertrening og etter det ble vi hekta. Har ikke trent lydighet, men shapet masse triks og Ramp er superflink. Jeg synes Ramp er kjempeflink til å søke og finne ting og derfor tenkte jeg å begynne å trene bruks, rundering og feltsøk og sånn. Canis har greie bøker og "guider" men slik jeg forstår er klikkertrening litt "bakvendt" når det kommer til for eksempel feltsøk og rundering. Jeg vet at den lokale hundeklubben trener i blant på sånn, men jeg er redd for å møte opp der og gjøre det helt motsatt enn de andre, for jeg forstår at klikkertrening ikke er så vanlig i brukshundmiljøet. Vil det være en ulempe at jeg ikke trener med like metoder? Kan jeg møte opp og få hjelp/plassere figuranter? Jeg forventer ikke at noen kan hjelpe meg med selve treningen, selv om det hadde vært hyggelig om noen også drev med klikkertrening! Anonymkode: 8b980...ba8
sunflower Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 Dra dit, og finn ut av det, vel Min erfaring er at forskjellige treningsmetoder ikke nødvendigvis innebærer at man ikke kan trene sammen, men samtidig kan man heller ikke forvente å få hjelp dersom en etablert gruppe trener med sine metoder og ens egne er helt annerledes.
Tabris Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Jeg trener aktivt - og trener også hovedsaklig klikkertrening (og uansett positivt) - og min erfaring er at det varierer. Noen synes det er helt greit at folk trener forskjellig og legger seg ikke opp i det. Andre har en mer intolerant holdning og vil si at det du gjør "ikke vil fungere", at du må "ta hunden" ,"må korrigere" osv. Som sunflower nevner over her, så kan det også bli vanskelig å få råd og hjelp fra andre. Finnes det noen hundeskoler/klubber som trener positivt der du bor? Kan du høre med dem om det er andre som er interessert i å trene bruks?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Takk for svar @sunflower og @Tabris Jeg må bare prøve ja Jeg har innsett at han sikkert ikke får hjelp til selve treningen, men hadde håpet at noen ville hjelpe til å være figurant på en annen måte enn vanlig. Jeg bor på en liten plass og blir ganske langt å kjøre til for eksempel nærmeste Canis avdelig (de jeg vet har masse klikkertrening), men satser på at jeg kan få til noe i den lokale klubben også. Anonymkode: 8b980...ba8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå