Gå til innhold

Mest populære fornavn i kongeriket pr. fylke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva klarer du å lese ut av denne statistikken?

Figur 1. Navnetoppen 2016

Anonymkode: 12438...0b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Herr Heftig skrev:

Eier ikke folk skam?

Pun intended? :fnise:

Anonymkode: 1ae27...781

• Liker 1
Skrevet

Hvordan har de funnet ut det da? En meningsmåling der folk ble bedt om å oppgi hvilket fornavn de likte best? Fikk jeg et slikt spørsmål, aner jeg ikke hva jeg skulle svare, Hvilket tall liker du best? Ikke vet jeg det heller. Navn og tall bare ER der, og en bruker dem ved behov. Like/mislike er bare helt fjernt.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Saueflokk som elsker skam.

AnonymBruker
Skrevet

I Nordland synes de Mathea er det fineste guttenavnet?

Anonymkode: c9757...6da

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Vox_populi skrev:

Hvordan har de funnet ut det da? En meningsmåling der folk ble bedt om å oppgi hvilket fornavn de likte best? Fikk jeg et slikt spørsmål, aner jeg ikke hva jeg skulle svare, Hvilket tall liker du best? Ikke vet jeg det heller. Navn og tall bare ER der, og en bruker dem ved behov. Like/mislike er bare helt fjernt.

Regner med at det handler om hvor mange som heter det. Ikke hvilken navn enkeltpersoner liker best.

Anonymkode: 897f3...fbc

Skrevet
54 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, for navn blir jo ikke registrert noe sted.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Nordland synes de Mathea er det fineste guttenavnet?

Anonymkode: c9757...6da

Oi, leste det som Matheo. :fnise:

Anonymkode: 2b92a...964

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, leste det som Matheo. :fnise:

Det står Matheo.

Anonymkode: 0b91b...a5e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står Matheo.

Anonymkode: 0b91b...a5e

Good, da vet jeg at de nye brillene mine fungerer utmerket, tusen takk!:)

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at det handler om hvor mange som heter det. Ikke hvilken navn enkeltpersoner liker best.

I så fall er overskifta misvisende. Selv om et navn er mest utbredt i befolkningen, er det ikke nødvendigvis så populært. For eksempel Mohammed (i Oslo). 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vox_populi skrev:

I så fall er overskifta misvisende. Selv om et navn er mest utbredt i befolkningen, er det ikke nødvendigvis så populært. For eksempel Mohammed (i Oslo). 

Enig der. Ikke uvanlig med misvisende overskrifter her inne :P 

Anonymkode: 897f3...fbc

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Vox_populi skrev:

Hæ? Dette er de mest bruke navnene på barn som ble født i fjor. Altså de mest populære.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ? Dette er de mest bruke navnene på barn som ble født i fjor. Altså de mest populære.

For det første gjelder dette i så fall hvilke navn som den lille minoriteten som ble foreldre i fjor valgte å gi til de nyfødte, ikke hva hele befolkningen synes om fornavn. For det andre er det så forskjellige grunner til at et barn får et bestemt navn, ikke minst slekt/oppkalling, og ikke nødvendigvis popularitet.

Å lage ei sånn liste som du nevner, er jo greit nok, men da må det brukes korrekt betegnelse: de mest brukte navnene på barn født i fjor. Startinnlegget og overskrifta i denne tråden er i så fall misvisende. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Vox_populi skrev:

For det første gjelder dette i så fall hvilke navn som den lille minoriteten som ble foreldre i fjor valgte å gi til de nyfødte, ikke hva hele befolkningen synes om fornavn. For det andre er det så forskjellige grunner til at et barn får et bestemt navn, ikke minst slekt/oppkalling, og ikke nødvendigvis popularitet.

Å lage ei sånn liste som du nevner, er jo greit nok, men da må det brukes korrekt betegnelse: de mest brukte navnene på barn født i fjor. Startinnlegget og overskrifta i denne tråden er i så fall misvisende. 

Nei. Populære her betyr det samme som de mest bruke.

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Disse-navnene-var-mest-populare-til-nyfodte-i-fjor-9717b.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...