Gå til innhold

Hvilket digitalkamera har du?

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

... og er det bra?

Jeg trenger å kjøpe meg et nytt digitalkamera. Et lite lommekamera, som ikke skal være altfor dyrt. (3-4000,-)

Tar kameraet deres gode bilder innendørs? Og hvordan er batterikapasiteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ett "Canon Ixus i" og er veldig happy med det. Det har både kamerafunksjoner og videosnutter, og det er lett og laste ned til PCn. Hadde en liten feil på programvaren for litt siden, men det ble sendt Serviceproffen og ble fikset fort og greit og uten kostnad. Jeg kjøpte kameraet vi nettet. Husker ikke akkurat hva jeg betalte, men det var vel noe over 3000,-. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon Powershot A80. Det er litt stort, det skal jeg innrømme. Men det har veldig mange muligheter i tillegg til alt det ferdigprogrammerte (portrett, høy fart, landskap, osv.). Og så har det 180 grader vendbar skjerm, noe jeg hadde som foutsetning når jeg kjøpte det.

På auto-innstillingen har det en tendens til å overeksponere bildene, men det er veldig enkelt å stille inn et program selv, slik at en slipper det. Jeg mener å huske at en også kan stille styrken på blitzen i tillegg til lukkertid. Til nå har jeg fått røde øyne kun på dyr, siden de reflekterer mye mer lys enn mennesker gjør.

Det kan også ta opp videosnutter, og lengden på disse er variabel i forhold til hvor stort minnekort en har. Det er altså ikke en maks-lengde på filmene. Kameraet har 4 megapiksler, og 3x optisk zoom.

Nå vet jeg at Canon har kameraer som er mye mindre, og mye mer hendige enn mitt, men med omtrent samme funksjoner. De nyeste Powershot-modellene tror jeg er mindre. Og den aller største fordelen er at kameraene fra Canon bruker helt vanlige cf-kort, noe som langt på vei er den billigste typen.

Følger også med en programpakke med f.eks. Photo stitch, et program som lar deg sy sammen bilder man har tatt med panorama-funksjonen på kameraet. Det er fint mulig å ta et 360 graders sammenhengende bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Cannon Ixus v3, 3,2 mp. Er veldig fornøyd med det. Tar veldig gode bilder synes jeg da, og vi bruker røde øyne funksjonen for å forhindre det. Ville ikke byttet det ut nei.

Vi har også et hp photosmart 945, 5,3mp,56x zoom. Jeg har ikke brukt det så mye ettersom det er større enn Ixus'en, så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Det at jeg synes bildene ikke blir like fine på dette kommer sikkert av at jeg ikke kan å bruke det enda :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nefernia

har også canon powershot men vet ikke hvilket akkurat, det er ikke vendbar skjerm på det ihvertfall. men jeg er veldig veldig førnøyd :=) kosta bare 1195!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms Chanandler Bong

Har et Canon Powershot A70. Det er forgjengeren til det som Drucilla har. Et bra kamera(3,2 mpx og 3x optisk zoom) Tror ikke det koster så mange kronene i dag siden det har kommet et par tre etterfølgere siden jeg kjøpte det i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Cannon Ixus v3' date=' 3,2 mp. Er veldig fornøyd med det. Tar veldig gode bilder synes jeg da, og vi bruker røde øyne funksjonen for å forhindre det. Ville ikke byttet det ut nei. [/quote']

Dette har jeg også, og jeg er kjempefornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har et Nikon Coolpix 5200.

Superbra kamera som jeg elsker mer enn alt :P Tar det med meg hvorenn jeg går.. *bildefreak*

Det kosta rundt 5000 kroner, og jeg TROR det får ann å stille inn blitsstyrke og lukkertid...men jeg har ikke funnet ut hvordan ennå :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Koster ikke det 16 000 eller no?? :o Hvordan får folk råd til så dyre kamera ? :o

Vel, hvordan får folk råd til å bruke 1000 kroner på byen hver helg? Hvordan får folk råd til masse sminke? Hvordan får folk råd til TV til 5000? Hvordan får folk råd til dyre biler? Hvordan får folk råd til ferieturer en gang i halvåret? Alt handler da om prioriteringer. Jeg prioriterte et dyrt kamera fordi jeg ville gå digitalt, mens kompaktkameraer ikke tilfredsstiller kravene jeg har til et kamera. Fordi jeg bruker kameraet til mye mer enn fest- og familiebilder. Fordi jeg har foto som hobby. Og fordi jeg bruker kameraet mitt i yrkessammenheng.

Og du får D70 med objektiv til 11000 nå, hvis du leter litt. Jeg betalte for øvrig et par lapper mer enn 16000, fordi jeg ville legge litt ekstra i objektivet.

Hadde jeg hatt enda mer penger, ville jeg kjøpt et enda bedre kamera, men det var nå engang en D70 pengene strakk til til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønner ikke at folk får råd til å gå på byen hver helg eller å kjøpe dyre biler eller jeg :P hehe.. med mindre man tar opp lån da. :P

Men kan jeg se noen av bildene du har tatt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skjønner ikke at folk får råd til å gå på byen hver helg eller å kjøpe dyre biler eller jeg :P hehe.. med mindre man tar opp lån da. :P

Men kan jeg se noen av bildene du har tatt ? :)

Hehe, nei, det var det, da... :ler:

(PS: Jeg kan ikke bruke nærmere tjue tusen på kamera sånn i tide og utide, da - jeg brukte en del feriepenger på det på forsommeren... :ler: )

Sender deg en pm, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...