Gå til innhold

Er resept på ppiller en ren formalitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller gjør legen faktisk en konkret vurdering? Hadde det ikke vært for at jeg nylig har vært syk, hadde jo ikke legen hatt noen formening om min helsetilstand. Har gått på de samme ppillene i nesten tre år uten noen form for "kontroll". Og det har jeg skjønt er helt vanlig. Det jeg lurer på er hvorfor man med jevne mellomrom må fornye den? Hvorfor er ikke resepten "evigvarende" også blir den trukket tilbake om det skulle vise seg at man ikke lenger kan bruke ppillene? 

Jeg er rett og slett bare nysgjerrig, er ikke problematisk for meg å fornye resepten. 

Anonymkode: 730c3...284

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke resepten "evigvarende"

Ingen resepter er evigvarende. Ja, legen skal vurdere, men dette slurves det mye med.

Anonymkode: bd61d...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg har lege og helsestasjon gjort vurdering før jeg fikk resept. Blodtrykk, spørsmål om hvordan de virker for meg, bivirkninger, osv. 
Jeg har lest noe om at de to første årene du går på p-piller så har du størst risiko for blodpropp, når man er over 21 så vil resepten var i 5 år (tror jeg) før man må fornye. 

Anonymkode: 55075...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen skal sjekke deg før fornying av ppille-resept. Det er mange grunner til at man ikke skal gå på ppiler.

Anonymkode: 716a1...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen skal sjekke deg før fornying av ppille-resept. Det er mange grunner til at man ikke skal gå på ppiler.

Oii, da er det mye "slurv" blant leger ute og går. Jeg ble undersøkt før resepten ble utskrevet første gang for tre år siden, men aldri etterpå. Jeg er nå 23 år og må fornye resepten hvert halvår, men blir aldri undersøkt. Er det noen som faktisk må inn til ny legetime for ny resept? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt legekontor er det vanlig med "fornyende" helsesjekk hvert femte år på p-piller. Jeg skal til min i år en gang, og da må jeg inn til legen før jeg får lov å fornye resepten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oii, da er det mye "slurv" blant leger ute og går. Jeg ble undersøkt før resepten ble utskrevet første gang for tre år siden, men aldri etterpå. Jeg er nå 23 år og må fornye resepten hvert halvår, men blir aldri undersøkt. Er det noen som faktisk må inn til ny legetime for ny resept? 

Jeg har brukt p-piller i femten år og har egentlig aldri hatt ordentlige undersøkelser annet enn noen kjappe spørsmål om røyking og blodpropp i familien.

Anonymkode: bd61d...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller gjør legen faktisk en konkret vurdering? Hadde det ikke vært for at jeg nylig har vært syk, hadde jo ikke legen hatt noen formening om min helsetilstand. Har gått på de samme ppillene i nesten tre år uten noen form for "kontroll". Og det har jeg skjønt er helt vanlig. Det jeg lurer på er hvorfor man med jevne mellomrom må fornye den? Hvorfor er ikke resepten "evigvarende" også blir den trukket tilbake om det skulle vise seg at man ikke lenger kan bruke ppillene? 

Jeg er rett og slett bare nysgjerrig, er ikke problematisk for meg å fornye resepten. 

ALLE resepter er en ren formalitet. Om du spør om et legemiddel der det ikke står: "NB: pasient faller død om dersom vedkommende har astma" eller noe lignende så tester de overhodet ingenting. Og i tilfellet over spør de deg om du har astma. Om du lyver så nikker de enig.

Altså: har du noensinne faktisk blitt testet på noe vis før du får resept? Eller har lege noensinne faktisk sjekket om du er syk før du får sykemelding? Skjer ikke. :vetikke: 

Anonymkode: c955c...66e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLE resepter er en ren formalitet. Om du spør om et legemiddel der det ikke står: "NB: pasient faller død om dersom vedkommende har astma" eller noe lignende så tester de overhodet ingenting. Og i tilfellet over spør de deg om du har astma. Om du lyver så nikker de enig.

Altså: har du noensinne faktisk blitt testet på noe vis før du får resept? Eller har lege noensinne faktisk sjekket om du er syk før du får sykemelding? Skjer ikke. :vetikke: 

Anonymkode: c955c...66e

Høres ut som du burde bytte fastlege.

Anonymkode: 4c596...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på p-piller i 15 år, ikke blitt sjekket ennå.

Anonymkode: 96229...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anthrax

Jeg må inn en gang i året for å fornye resept, og har også tatt blodprøver for å sjekke leververdier ++ etter år 6 på dem. Har nå gått 10 år på samme merket. Føler at legen tar meg på alvor mtp at jeg ikke visste man bør sjekke blodet etter x år på p-piller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Luretriks for å press deg til celleprøve for å få ny resept på p-piller de neste tre årene. ;)

Anonymkode: 4521a...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke nødvendig. Antall ganger resepten kan brukes varierer også. Min første resept hadde tre mulige uttak. Min andre resept hadde rundt 9 uttak. Det er imidlertid nødvendig med en medisinsk vurdering ved oppstart av p-piller eller ved bytte, eventuelt etter oppstart, samt ved oppstart av andre medikamenter. 

Fornying er i de fleste tilfeller en formalitet, slik det er med mange andre faste medikamenter. En "evigvarende" resept byr imidlertid på mange problemer, og er overhodet ikke en god løsning. 

Anonymkode: c21e4...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...