Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne er spesielt til lærere, men også alle andre:

Tenker du at noen er dumme dersom du får vite at de fikk 3 på en prøve? Jeg fikk 3 i et fag jeg burde klare bedre i, og nå klarer jeg ikke å slutte og tenke på at læreren min tror jeg er kjempedum.

Anonymkode: 5d377...13c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 er som regel gjennomsnittskarakteren (mener å ha lest det?), også kommer det veldig an på faget også. 3 i fysikk 2 er en bra karakter sånn egentlig selv om det kan trekke snittet ned. 

Anonymkode: 16e52...83a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vil si at du er ganske dum da. Alle klarer en 4 uten å lese.

Anonymkode: 7fb5b...041

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle gjør ikke det nei. Da hadde jo alle hatt 4 ;)

Anonymkode: 9257b...ddd

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke alle har like forutsetninger for å få de høyeste karakterene. Dersom du vanligvis får bedre karakterer, men så får en treer, kan det også ha mange grunner, herunder latskap, en dårlig dag eller at du har misforstått noe. 

At en enkeltkarakter skal avgjøre om du er dum eller ikke, blir også teit å si. Jeg fikk en toer på en stor prøve i et fag jeg vanligvis lå  på en femmer i. Det gjør meg ikke dum, selv om jeg kanskje følte meg dum på det tidspunktet.

Anonymkode: 97e1a...7ce

• Liker 3
Skrevet

Skjerpings... 

Nei, 3 er ikke en dårlig karakter- men det er ikke en god karakter heller objektivt sett. Men det kommer også an på forutsetningene dine. Ta feks; sliter du veldig i matte med forståelse så kan 3 være en karakter som er god ut i fra der du har vært tidligere. Men det finnes også så mye mer i verden enn karakterer. Du kan være lite skoleflink men det er ikke gitt at jeg ville stemplet deg som dum for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle gjør ikke det nei. Da hadde jo alle hatt 4 ;)

Anonymkode: 9257b...ddd

Nei, ikke de dumme. :)

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne er spesielt til lærere, men også alle andre:

Tenker du at noen er dumme dersom du får vite at de fikk 3 på en prøve? Jeg fikk 3 i et fag jeg burde klare bedre i, og nå klarer jeg ikke å slutte og tenke på at læreren min tror jeg er kjempedum.

Alle kan ikke være like dyktig i alt, tre er en gjennomsnittlig karakter og helt grei. Jeg er litt enig med AB over meg, det handler jo litt også om hvilke fag det er snakk om. Jeg eier ikke koordinasjon og kondis så jeg har aldri klart å få noe høyere enn tre i gym. Helt greit. 

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt gjennomsnittlig karakter 

Anonymkode: e4990...98b

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Jeg har flere treere på vitnemålet mitt fra vgs. Vitnemålet mitt fra universitetet har bare A og B. 

Anonymkode: 3ded4...f87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er et realfag på vg3-nivå.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et realfag på vg3-nivå.

Da synes jeg ikke 3 er en dårlig karakter, men det forteller at du kanskje burde jobbe mer med det? :) Likevel, realfag på vg 3 er veldig vanskelige. Og hvis det er et av de mest krevende realfagene, som fysikk 2 eller R2, så er 3 en helt grei karakter.

Anonymkode: 3d4dd...33b

• Liker 1
Skrevet

3 er ingen god karakter, men det betyr ikke at man er dum selv om man kun oppnår en treer. Mange som får karakteren tre, har ikke forberedt seg til prøvene/vurdringssituasjonene. 

Har man forberedt seg godt og fulgt godt med i all undervisning og likevel oppnår karakteren tre (ikke på en enkelt prøve, men lengre tid) så kan det hende at man er dum, men det kan også hende at man ikke har sin styrke i det aktuelle faget. 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Egentlig tenker jeg mest at da har jeg som lærer ikke klart å lære bort godt nok til deg, og at jeg bør vurdere å bruke en annen metode (enten for undervisning, vurdering eller begge deler) neste gang. Og da må jeg tenke på hva jeg kunne ha gjort annerledes for at du skulle ha fått vist mer kompetanse i emnet (og også finne ut av hva du ikke har fått til/forstått/fått vist denne gangen), og se over hva du trenger hjelp/veiledning til for at du skal få vist kunnskapen din bedre i neste vurderingssituasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du er ikke dum! Men jeg ville nok som lærer tenkt i mitt stille sinn at du ikke jobbet hardt for den prøven. 

Anonymkode: 6c770...4b3

Skrevet

nei. absolutt ikke

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skjer den beste, men jeg tror absolutt alle med normale forutsetninger for å lære ting kan lese seg opp til høyere karakterer på senere prøver hvis de bruker tiden det krever.

Anonymkode: bac40...679

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at prøver på norske skoler har lite med smarthet å gjøre. For å få bra på en prøve må man jobbe med faget og skjønne det. Hvis du ikke følger med i timen, ikke leser og ikke tilegner deg den kunnskapen de spør etter på prøven, så får du heller ikke en god karakter. Dette har ingenting med at du er dum å gjøre. 

Anonymkode: 95ada...990

AnonymBruker
Skrevet

Enten er man evneveik eller så gir man fullstendig faen i skolen. Alle klarer å få minst 4 detsom de virkelig vil.  

Anonymkode: a340b...e05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dum eller Lat?

Anonymkode: fd5f4...cfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...