AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Jeg har gått på nav i ca et år pga at jeg mistet jobben. Har jobba litt ved siden av, men det er ikke mye. Fast annenhver helg og litt ekstra her og der. Jeg var SIKKER på at jeg betalte for mye skatt fordi jeg har fått så lite både fra nav og heller ikke mye lønn (føler jeg), men på skattemeldingen står det "Førebels utrekna skatt å betale (utan renter)" også beløpet, som var ca 11 000. Alt er korrekt virker det som, så er det virkelig dette beløpet jeg må betale i restskatt? Anonymkode: 9eefb...486
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Du kan ikke bare gå på følelsen når du skal se på om du betaler mye skatt. Du må fysisk se hvor mange prosent du blir trekt. Så her har du en god baksmell ja :/ kjenner følelsen Anonymkode: bdca1...293 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Ja det står jo ganske klart at du må betale . Anonymkode: fc463...100 1
SesameStreet Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått på nav i ca et år pga at jeg mistet jobben. Har jobba litt ved siden av, men det er ikke mye. Fast annenhver helg og litt ekstra her og der. Jeg var SIKKER på at jeg betalte for mye skatt fordi jeg har fått så lite både fra nav og heller ikke mye lønn (føler jeg), men på skattemeldingen står det "Førebels utrekna skatt å betale (utan renter)" også beløpet, som var ca 11 000. Alt er korrekt virker det som, så er det virkelig dette beløpet jeg må betale i restskatt? Anonymkode: 9eefb...486 Ja. Restskatt må betales, det er naturlig at penger som man skylder må tilbakebetales. Staten, som de sier i Luksusfellen, er den verste kreditoren å legge seg ut med. Det du kan gjøre er å undersøke alternativene dine og se om det er mulighet for å diskutere en nedbetalingsplan hvis det er vanskelig å bla opp 11.000 fort. Endret 4. april 2017 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 Ta kontakt før første betaling forfaller og be om en nedbetalingsplan, de er veldig ok å ha med å gjøre dersom du tar kontakt før noe forfaller. Venter du til etter første avdrag har forfallt kan du ende opp med å betale fullt ut pluss en god slump renter. Ta kontakt så blir det er ordnings på det slik at du ikke sliter for mye. Anonymkode: 884be...fea
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 Og få fikset skattetrekket så du slipper dette neste år. Anonymkode: 999a0...f64 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bare gå på følelsen når du skal se på om du betaler mye skatt. Du må fysisk se hvor mange prosent du blir trekt. Så her har du en god baksmell ja :/ kjenner følelsen Anonymkode: bdca1...293 Nei, jeg gikk jo egentlig ikke etter følelsen. Jeg tenkte at i forhold til at jeg hadde fast jobb før, 100 %, så tenkte jeg jo at nå når jeg har tjente mye mindre, så skal vel ikke dette med skatten bli et problem. Jeg har helt ærlig ikke så mye peiling.. På skattekortet mitt står det tabelltrekk 7100.. Syns det er litt vanskelig å forstå hva det er jeg har betalt for lite skatt av. Anonymkode: 9eefb...486
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 Om både NAV og ekstrainntekten har trukket tabell blir det feil. Arbeidsgiver burde trukket prosent, ofte 35% med den tabellen. Anonymkode: 40d84...8c9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #10 Skrevet 4. april 2017 Når jeg fikk baksmell i fjor og ikke hadde mulighet tilby bla opp den summen der og da så fikk jeg et lån fra banken på det beløpet. Anonymkode: bdca1...293
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #11 Skrevet 4. april 2017 Ok, så da må jeg bare si ifra til arbeidsgiver at de skal trekke f.eks 35 % ? Anonymkode: 9eefb...486
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #12 Skrevet 4. april 2017 Stemmer alle tallene i utregningen, du finner ingen poster der du kan trekke fra eller endre noe? Da er utregningen det du får faktura på å skulle betale. Anonymkode: 84e7f...5ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg fikk baksmell i fjor og ikke hadde mulighet tilby bla opp den summen der og da så fikk jeg et lån fra banken på det beløpet. Anonymkode: bdca1...293 Har desverre ikke mulighet til å få lån.. Jeg har en BSU-konto med ca 15 00. Er det noen mulighet for at jeg kan bruke dette på å betale? Anonymkode: 9eefb...486
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #14 Skrevet 4. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, så da må jeg bare si ifra til arbeidsgiver at de skal trekke f.eks 35 % ? Anonymkode: 9eefb...486 Jepp. Om det er de du får "minst" penger fra. Anonymkode: 40d84...8c9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #15 Skrevet 4. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har desverre ikke mulighet til å få lån.. Jeg har en BSU-konto med ca 15 00. Er det noen mulighet for at jeg kan bruke dette på å betale? Anonymkode: 9eefb...486 Det er veldig dårlig økonomi å avslutte bsu. Anonymkode: 5f6cb...1e3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #16 Skrevet 4. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg gikk jo egentlig ikke etter følelsen. Jeg tenkte at i forhold til at jeg hadde fast jobb før, 100 %, så tenkte jeg jo at nå når jeg har tjente mye mindre, så skal vel ikke dette med skatten bli et problem. Jeg har helt ærlig ikke så mye peiling.. På skattekortet mitt står det tabelltrekk 7100.. Syns det er litt vanskelig å forstå hva det er jeg har betalt for lite skatt av. Anonymkode: 9eefb...486 Skattetrekk beregnes ut i fra hva du tjente året før. Skatt du betalte i 2016 ble da beregnet av hva du tjente i 2015. Ja du tjener mindre nå, men % du skal trekkes forblir ca det samme. Tabelltrekk 7100 er det bare å Google. Anonymkode: 5f6cb...1e3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #17 Skrevet 4. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg fikk baksmell i fjor og ikke hadde mulighet tilby bla opp den summen der og da så fikk jeg et lån fra banken på det beløpet. Anonymkode: bdca1...293 Oi det der hørtes ikke lurt ut... Forhørte du deg først om du kunne lage en nedbetalingsplan? Anonymkode: 3493e...f77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå