AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Jeg sjekket en føflekk hos legen i dag. Jeg fikk beskjed om at det ikke var grunn til bekymring, men at legen likevel ville fjerne den av rutinemessige årsaker. Har fått time igjen neste mandag. Problemet er at jeg gruer meg så fælt! Jeg er pysa over alle pyser og besvimer bare jeg så mye som ser en sprøytenål. Kan noen fortelle meg hvordan det er å fjerne? Er det vondt? Får man bedøvelse? Er bedøvelsen vond? Jeg er mildt sagt livredd, men har humor rundt det, for det er jo utrolig patetisk Anonymkode: f37cf...878
Veslefrikk Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 Du får bedøvelse og etter det kjenner du ikke noenting. Ikke noe å grue seg for. Lykke til! 1
dillyduzit Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Bedøvelse er lokalbedøvelse, dvs et par stikk rundt føflekken som den er stor. Du vil ikke kjenne noen ting, og plutselig er det over. Du vil dog kjenne at legen river litt i huden, om man kan si det slik, men vondt, ubehagelig og de tingene der, er det ikke. Det kan være litt ømt de neste dagene, men det går fort over, og vil ikke hindre deg i å gjøre ting som du vanligvis gjør i hverdagen, men det kan være greit å ta det litt rolig de første timene dersom du blir sydd. Men det er ingenting å grue seg for! Hilsen en som har både fjernet store og små føflekker 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Ikke vondt i det hele tatt. Jeg har fjernet 2 stk. Det du derimot kan grue deg til, er eventuelt arr. De blir som regel stygge..... Mine er gjemt, så det er greit, men har venninner også som har fått store kratere i huden etter at føflekkene ble fjernet. Husk at arrene som oftest blir noen ganger større enn føflekken i seg selv. Anonymkode: cf236...88e 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 1 minutt siden, dillyduzit skrev: Bedøvelse er lokalbedøvelse, dvs et par stikk rundt føflekken som den er stor. Du vil ikke kjenne noen ting, og plutselig er det over. Du vil dog kjenne at legen river litt i huden, om man kan si det slik, men vondt, ubehagelig og de tingene der, er det ikke. Det kan være litt ømt de neste dagene, men det går fort over, og vil ikke hindre deg i å gjøre ting som du vanligvis gjør i hverdagen, men det kan være greit å ta det litt rolig de første timene dersom du blir sydd. Men det er ingenting å grue seg for! Hilsen en som har både fjernet store og små føflekker Er det samme prosedyre dersom føflekk er mellom 1-2 cm, eller må man også sy? Anonymkode: ba54f...fcc
dillyduzit Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det samme prosedyre dersom føflekk er mellom 1-2 cm, eller må man også sy? Anonymkode: ba54f...fcc Minste jeg har fjernet var på 0,5mm, og da ble det 3 sting. Det er dog så viktig at du har på strips og passer på at såret ikke vil strekke på seg. Skulle gjerne ha tatt bilder av 1 god fjerning uten strekk, og 1 med. Arret i dag er på ca 1,5cm. Den største føflekken jeg fjernet var på ca 4cm i omkrets og fikk vel 8 sting.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vondt i det hele tatt. Jeg har fjernet 2 stk. Det du derimot kan grue deg til, er eventuelt arr. De blir som regel stygge..... Mine er gjemt, så det er greit, men har venninner også som har fått store kratere i huden etter at føflekkene ble fjernet. Husk at arrene som oftest blir noen ganger større enn føflekken i seg selv. Anonymkode: cf236...88e Haha, det stemmer. Jeg har 12 (!!) sting etter bare to føflekker. Jeg har faktisk fått innvilget en fiks via plastisk kirurg for det ene arret, så ille ble det. Men jeg syns det var vondt da, og det er mulig det er fordi legen sydde altfor stramt (derav det elendige arret). Anonymkode: adf8b...84a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 Har fjernet flere føflekker og synes det gikk bra 😊 og jeg er i utgangspunktet en stoooor pyse 😂 Anonymkode: 82b8d...5b1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 49 minutter siden, dillyduzit skrev: Minste jeg har fjernet var på 0,5mm, og da ble det 3 sting. Det er dog så viktig at du har på strips og passer på at såret ikke vil strekke på seg. Skulle gjerne ha tatt bilder av 1 god fjerning uten strekk, og 1 med. Arret i dag er på ca 1,5cm. Den største føflekken jeg fjernet var på ca 4cm i omkrets og fikk vel 8 sting. Daså Jeg har mye hudkreft og føflekkreft i familien samt 7 mørke føflekker over 1 cm. Legen jeg har for øyeblikket ser ikke noen grunn til å fjerne dem (men hun er også av typen som vil ha meg ut av døra med en gang...), men jeg tenker å prøve å få fjerne i alle fall et par av dem som er på veldig sjenerende områder. Vil du si at arret er verdt det? Jeg har ganske lys hus som strekkmerker og arr egentlig ikke synes på, og tenker at et arr er betydelig mindre synlig enn en mørk føflekk. Må du dra tilbake til legen for å fjerne stingene også? Hva kostet hele prosessen? (student økonomi) Anonymkode: ba54f...fcc
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #10 Skrevet 4. april 2017 Jeg har fjernet en, den var ikke særlig stor, men litt str hadde den. Målte aldri selv, men ca 1 cm i diameter kanskje. Legen gjorde et båtkutt, for å få med rota. Trengte 6 sting, men sydde 12 da jeg har svært dårlig grohold og den lå på en plass som trekkes mye uansett. Jeg er ikke særlig pysete når det gjelder slikt og synes ikke det var noe vondt eller ubehagelig. Litt vondere da jeg slo stedet veldig sånn 14 dager etterpå, det var ikke godt. Mamma tok stingene hjemme på badet, med liten skalpell og sterilisert pinsett. Anonymkode: c9763...3a7
Reckless Skrevet 4. april 2017 #11 Skrevet 4. april 2017 Ikke noe å grue seg til! Har selv fjernet en for noen år siden, og husker jeg kvidde meg voldsomt. Kjente imidlertid ingenting hverken før, under prosedyren eller etter. Kjenner heller ikke igjen de voldsomme "arrbeskrivelsene" over. Fikk en salve jeg skulle smøre på i noen uker, og området ble helt fint. Dette går fint, TS
dillyduzit Skrevet 4. april 2017 #12 Skrevet 4. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Daså Jeg har mye hudkreft og føflekkreft i familien samt 7 mørke føflekker over 1 cm. Legen jeg har for øyeblikket ser ikke noen grunn til å fjerne dem (men hun er også av typen som vil ha meg ut av døra med en gang...), men jeg tenker å prøve å få fjerne i alle fall et par av dem som er på veldig sjenerende områder. Vil du si at arret er verdt det? Jeg har ganske lys hus som strekkmerker og arr egentlig ikke synes på, og tenker at et arr er betydelig mindre synlig enn en mørk føflekk. Må du dra tilbake til legen for å fjerne stingene også? Hva kostet hele prosessen? (student økonomi) Anonymkode: ba54f...fcc Jeg kan ta er bilde så du får se når jeg kommer hjem, men det ene er på brystet, akkurat i utkant av hva en bh og bikini vil dekke så noe sjenerende er den, men akkurat det tenker jeg litt: jeg har arr, du får tenke ditt. Tror jeg betalte 350, vanlig egenandel rett og slett. Fjernet dem fordi som deg, mye kreft i familien og den største var veldig i grenseland på ok, den andre endret seg.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 Jeg er livredd sprøyter så første gangen jeg måtte fjerne føflekk så var pulsen høy og jeg trodde at nå besvimer jeg. Men nei da, litt ubehagelig i det du får bedøvelse. Kjenner ingenting etter der. Ikke vondt engang når bedøvelsen går ut. Bare litt øm. Har fjernet mange etter der. for jeg fikk en positiv opplevelse. Ingenting å grue seg til. Lykke til. det går fortere enn du tror. Anonymkode: 58a8e...eb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå