Gå til innhold

Begynne på skole, andre tider...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere som har sagt til meg at når datteren min begynner på skole, ja da blir det andre tider. Jeg har egentlig bare nikket med og ikke tenkt så mye på hva det betyr. Men hun skal begynne på skolen til høsten og nå tenker jeg mer på dette. Så nå tenkte jeg at jeg skulle spørre her, dere som har vært gjennom tiden fra barnehagebarn til skolebarn, hva mener dere med at det blir andre tider?

Anonymkode: 1de2b...4f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det de mener da er at det blir mer stress om morgenen. Da blir det enda en ting man må rekke innen et visst klokkeslett tidlig på dagen. I begynnelsen kan det også være en fare for at barnet vegrer seg for å si ha det til dere når dere kommer fra til SFO, slik var det med min en periode i første klasse. Nå stortrives han da. Det kommer også til  komme tider der ditt barn ikke oppfører seg slik som det skal. Vi får håpe at det på ditt barns skole da fungerer slik at rett lærer gir en tilbakemelding på det tidlig, og at det ikke kommer en gjeng med barn som hamrer løs på deg med hvilke fæle ting ditt barn gjorde. Det kommer også til å bli nye barn man må prøve å få ungen sin til å sosialisere seg med på fritida, arrangere "playdates" for dem. Barnebursdager med fokus på at alle av samme kjønn bør inviteres. Om barnet ditt har spesielle behov bør du allerede nå ringe den aktuelle SFO'en som barnet ditt skal begynne på, slik at de er inneforstått med hvordan ditt barn fungerer. Ellers kan det bli unødvendig dårlige førsteinntrykk fra begge hold den første dagen. Nye voksne å bli kjent med. På vår skole har det vært et visst gjennomtrekk med lærere. Du får håpe at det blir litt mer stabilt hos dere. Dette er noe av det jeg tror de har ment, de som har snakket til deg om nye tider. Det er bare å gjøre klart kaffen.

Anonymkode: 6844f...b1e

Skrevet (endret)

Den største forskjellen slik jeg ser det er at man ikke lenger er 100% fri på ettermiddagene, man må bruke tid på lekser og det er ikke alltid lett å få presset inn på de dagene det er fritidsaktiviteter. Har man barn som gjør lekser raskt og lett er det helt ok, men jeg vet mange sliter med leksene og da blir det et daglig ork.

Ellers er man jo mer bundet i forhold til at skole er obligatorisk og man må søke fri om man vil reise bort i skoletiden (og ikke alle skoler godkjenner fri bare for vanlig ferie). Med bare barnehagebarn kan man reise på ferie når som helst på året, mens med skolebarn må man holde seg til skoleferiene. Og så blir det betydelig mer vennebesøk, overnatting i helgene og slikt, rett og slett et travlere hjem. Morgenene kan bli travelere. Ingen bryr seg når man leverer i barnehagen, mens skolen begynner når den begynner. Man har ikke lenger samme kontroll eller oversikt over det som skjer på skolen. Mens man i barnehagen får rapport ved henting om det som har skjedd den dagen og de voksne er tett på barna hele tiden er voksentettheten på skolen og SFO betydelig lavere, barna må klare mer selv og man ser lærer veldig lite i løpet av et år, Det kan føles rart i starten, for det er jo bare snakk om to mnd fra de ble fulgt tett og til de plutselig ble store skolebarn som ikke blir overvåket på samme måte. Når det er sagt er det ingenting av dette (kanskje med unntak av lekser) som er negativt, det er bare annerledes. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusset også på dette. Når man får skolebarn, DA blir det andre boller, liksom! ;)

Jeg synes ikke det. Jeg synes overgangen til skole har gått helt supert. Den største forskjellen mellom skole og barnehage er kontrolltapet. Det har jeg kjent litt på. Det er litt begrenset hva sønnen min forteller om dagen sin, og læreren og aks-ansatte har ikke den samme oversikten som barnehageansatte hadde. Så jeg føler jeg vet mindre om hverdagen til barnet nå.

Anonymkode: 0cd99...0bd

• Liker 1
Skrevet

For meg føltes det som et stort 'sjokk' å få skolebarn. Visste jo selvfølgelig om det meste på forhånd, men likevel.  Det at man har så mye mer faste tider, at man ikke får vite så mye om hverdagen og at lærere og Sfo lærere har så dårlig tid. Leksene tok mer tid enn jeg trodde. Det som overasket meg var hvor mye de forventer av foreldrene. Det er en selvfølge å følge opp barna selvfølgelig, men når det ble slik at 'akkurat i dag' skal man gjøre ditt og datt gjorde at jeg føler at jeg har mindre påvirkning på mitt barns utvikling og hva hun skal lære. Pga alt dette tar så mye tid at jeg ikke har tid til en del av tingene jeg har lyst til å gjøre med henne eller lære henne. 

Det er alltid mye å huske på... mandag: husk gymtøy, tirsdag: husk å ta med pølser og sitteunderlag, skriv under på en prøve, onsdag: husk å levere skjema, ta med hvit genser og blå bukse til forestilling, torsdag: bake kake og ta med, husk å ta med et tomt syltetøyglass, fredag: husk å ta med et bilde av familien.... 😂 og sånn er det mesteparten av tiden. I tillegg kommer lekser, møter, forestillinger, foreldrefrokost, bursdager (som det kan være ekstremt mye av).

Så ja: for meg var det en enorm overgang, men vet jo at ikke alle føler det sånn. Vet også at det er forskjell fra skole til skole hvor mye som forventes.

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er at da vet du lite eller ingenting om hva som skjer, hva de har gjort, hva han har spist, hatt på seg, lekt, lært. Så stemmer ikke det helt, for i løpet av høsten blir det satt inn masse tiltak for å bøte på det: Foreldremøter med skolen. Foreldremøter med SFO. Besøksgrupper i klassen. Klassetreff med barna. Foreldretreff uten barna. Osv. 14-siders lang skriv med skolens satsningsområder og fokusområder og programmer og anti-mobbing, anti-rasisme, grønn profil, vektlegging av fysisk helse, av psykisk helse, mat og natur og kunst og lokaldemokrati, folkeskikk og høflighet,  og global bevissthet (skolen vår har faktisk et "globalt fokus"!), men først og fremst det sterke faglige fokus de har, samt sosialt miljø og barnas medvirkning,....
Du må logge deg på fronter eller it.s Learning eller noe flere ganger i uka, og for å få ukeplan og lekser. Det er et renn av bursdager i første klasse (på grunn av "alle-eller-ingen"-regelen tørker det opp veldig innen 4.). Du kjenner ikke lærerne, og kan ikke slå av en prat. Når du kommer på konferansetime i oktober og tror du skal få masse info om hvordan barnet ditt har det og er i skolesituasjonen og hvordan det går, får du bare masse detaljert info om at h*n kan regne med tallene opp til 20, men er usikker på 15-7, og vet navnet på 5 tresorter. Det oppfordres til å invitere med hjem, og forskjellige barn, og man har ikke klasselister før nærmere jul. Du blir anbefalt svømmekurs og korps og allidrett og speider, samtidig som de sier at barna bør ha mye uorganisert fritid og ikke bli stresset og prioritere lekser og lese 20 minutter hver dag, og legge seg tidlig.

Så ja, det var en del annerledes. Men dette ble veldig negativt, det er masse gøy for barnet, og den viktigste forskjellen er at barnet er helt på egenhånd der på skolen, må klare seg selv både i timen og i friminuttene. Mitt barn digget det.

Anonymkode: ad7f9...a4a

Skrevet

Alt er enklere med barn i bhg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes igrunnen ikke overgangen var så stor, men nå går mitt barn på en liten skole og SFO, så vi føler vi har en viss oversikt. Det som er en liten overgang, er at det ikke bare er å ta fri når man vil, men det er jo sjelden aktuelt iom st vi foreldre jobber og heller ikke bare kan ta fri. Og så er det jo leksene, men med all respekt å melde: I førsteklasse er det veldig begrenset hvor mye tid som går med til lekser. Alt i alt har overgangen går rimelig smertefritt her.

Anonymkode: fd0d1...de1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes igrunnen ikke overgangen var så stor, men nå går mitt barn på en liten skole og SFO, så vi føler vi har en viss oversikt. Det som er en liten overgang, er at det ikke bare er å ta fri når man vil, men det er jo sjelden aktuelt iom st vi foreldre jobber og heller ikke bare kan ta fri. Og så er det jo leksene, men med all respekt å melde: I førsteklasse er det veldig begrenset hvor mye tid som går med til lekser. Alt i alt har overgangen går rimelig smertefritt her.

Anonymkode: fd0d1...de1

Det er ikke alle steder det er lite lekser i første klasse.... 

AnonymBruker
Skrevet

Her er ikke overgangen så stor - mulig pga at jeg synes det er mye styr med barnehagebarn også. Husk foreldremøte i bhg, vaskedugnad da og da, snømåking i barnehagens oppkjørsel på vinteren, hver dag ha med klær hjem som må vaskes, husk bleier hvis det blir tomt/drikkeflaske når det er utedag/solkrem når det er bittelitt sol, ta med utblåste egg til påskeverksted, husk sitteunderlag og kakao på den og den turdagen, etc.

Det er få lekser på skolen "vår" (jenta vår går i 2. klasse, bruker max ti minutt per dag).

Den største overgangen jeg merket, var at det er litt styrete å arrangere play dates, be med hjem (da må JEG ringe ukjente foreldre og avtale, barna er jo så små at de ikke kan avtale slikt selv), så må begge foreldreparene melde fra til SFO ("engangsmelding" slik at de faktisk får lov til å gå hjem sammen). Det var så lett før i tiden, tror aldri at min mor ringte og avtalte slikt med andre foreldre. Vi bare sprang på besøk til hverandre, vi.... Men man vil jo ikke at barnet skal falle utenfor sosialt sett, heller, så man må rett og slett bare venne seg til å kontakte andre barns foreldre. Gleder meg virkelig til barna kan ordne sine egne avtaler - lurer på når det blir?

Anonymkode: d6591...5e2

• Liker 1
Skrevet

På vår skole hadde de MYE lekser allerede fra 1. klasse, så det ble den største overgangen. Det å hente en sliten jente på SFO som deretter måtte sitte mellom 30 og 60 minutter med lekser når vi kom hjem. Vi måtte også plutselig legge opp fridagene våre etter skolen sine skoleruter, og ikke når vi selv ville dra bort. Ikke langhelger eller dra tidlig på fredager. Skolen vår er veldig restriktiv med fri utover de normale fridagene.

MEN, samtidig har man et barn som plutselig blir mye større. Du ser forskjellen nesten fra dag til dag i starten. Datteren min hadde det kjempefint på skolen og syns det var helt greit å gå der.

Det gjør hun fortsatt og nå går hun på ungdomsskolen :)

Som om det blir bedre eller verre er vel egentlig litt opp til hvordan dere selv velger å legge det opp, og hva dere har vært vant til av frihet fra barnehagen:)

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er ikke overgangen så stor - mulig pga at jeg synes det er mye styr med barnehagebarn også. Husk foreldremøte i bhg, vaskedugnad da og da, snømåking i barnehagens oppkjørsel på vinteren, hver dag ha med klær hjem som må vaskes, husk bleier hvis det blir tomt/drikkeflaske når det er utedag/solkrem når det er bittelitt sol, ta med utblåste egg til påskeverksted, husk sitteunderlag og kakao på den og den turdagen, etc.

Oi her er det visst store forskjeller. I vår bhg er det aldri dugnad og vi må nesten aldri ha med noenting. Klær etter været selvsagt, og de vil at barna skal ha en sekk (til tur) hengende i barnehagen fast, og solkremen står der også fast. Alt annet ordner barnehagen med selv.

Jeg tenker at den største overgangen blir å måtte huske niste hver dag, å være der til et bestemt klokkeslett, og selvsagt leksene. Og at vi ikke lenger kan ta fri på en vanlig hverdag for å dra på f.eks. lekeland eller badeland mens det er lite folk, men må holde oss til de dagene det er overfylt fordi alle andre også har fri. :P

Anonymkode: 34b44...746

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes overgangen var ganske tøff,  fordi jeg måtte slippe all kontroll, og stole å¨6 åringen. For det er lite info å få fra ansatte ¨på aks...

Lekser var også en stor overgang, og jeg ble litt satt ut av hvor mye lekser de fikk allerede i første klasse. Og som om det ikke er nok at vi må hjelpe barnet med leksene, har skolen her begynt med lekser til foreldrene også!!

I lilegg må man passe på at de har med riktige ting/bøker til riktig dag, dobbel matpakke de dagene de ikke får mat/får mat de ikke liker.

Jeg jobber 2-3 kvelder i uken, og har derfor alltid hatt lange koslige morgener med barna. Nå er det pes, med vekkeklokke og dårlig tid for å få avgårde eldstemann så hun rekke skolen til 8.30, mens jeg sitter igjen med dårlig samvittighet for at jeg nå bare ser henne 45 min om dagen....

Og for oss med dårlig råd, er det ett kjempe problem at vi ikke bare kan ta oss fri når det passer, og vi kunne hatt råd til å gi henne en god opplevelse... Nå må det spares 2-3 år først.

Også er det ekstremt mye mer bursdager, noe som også blir dyrt og mye logistikk.

Så jeg må si jeg saver friheten vi har i barnehagen.

Anonymkode: 68f5d...5a9

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes overgangen var ganske tøff,  fordi jeg måtte slippe all kontroll, og stole å¨6 åringen. For det er lite info å få fra ansatte ¨på aks...

Lekser var også en stor overgang, og jeg ble litt satt ut av hvor mye lekser de fikk allerede i første klasse. Og som om det ikke er nok at vi må hjelpe barnet med leksene, har skolen her begynt med lekser til foreldrene også!!

I lilegg må man passe på at de har med riktige ting/bøker til riktig dag, dobbel matpakke de dagene de ikke får mat/får mat de ikke liker.

Jeg jobber 2-3 kvelder i uken, og har derfor alltid hatt lange koslige morgener med barna. Nå er det pes, med vekkeklokke og dårlig tid for å få avgårde eldstemann så hun rekke skolen til 8.30, mens jeg sitter igjen med dårlig samvittighet for at jeg nå bare ser henne 45 min om dagen....

Og for oss med dårlig råd, er det ett kjempe problem at vi ikke bare kan ta oss fri når det passer, og vi kunne hatt råd til å gi henne en god opplevelse... Nå må det spares 2-3 år først.

Også er det ekstremt mye mer bursdager, noe som også blir dyrt og mye logistikk.

Så jeg må si jeg saver friheten vi har i barnehagen.

Lekser til foreldrene? Hvorfor det? Og hva får dere av lekser?

Anonymkode: aa42b...218

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i en del av de mer negative innleggene over her. Skolen krever lite av foreldrene og alt er velorganisert. En, maks to, ganger i året ber de om dorullhylster e.l. til juleverksted, ellers ingenting. En håndfull ganger i året lager de bål på uteskole og da kan de ha med pølser e.l. Foreldremøter er bare to ganger i året. Kakebaking kun til 17. mai det ene året barnet går på trinnet som har ansvar for dette. Gymtøy er én fast dag i uken, ikke akkurat vanskelig å huske. Ingen besøksgrupper, forestillinger e.l.. En håndfull ganger i året foreslår klassekontaktene f.eks. treff i skogen for grilling, men det er jo høyst frivillig og det er omtrent halvparten som stiller hver gang, ingen press. To ganger på tre år har det vært mammatreff. Bursdag er det heller ikke overflod av. 26-27 elever i klassen, men alle inviterer kun barn av samme kjønn og her er det dessuten en del som ikke feirer heller så vi snakker maks 10 stk i året. Helt ok mengder lekser, tredjeklassingen bruker maks 20 minutter. Vi trenger ikke passe på bøker og ting som skal i sekken. Elevene oppbevarer alt på skolen og tar kun med hjem det de trenger for leksene. Jeg synes det er veldig greit. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det største overgangen er å stole på barna, skolen og SFO videreformidler lite informasjon til foreldrene. Etter det så kommer leksene, første halvåret så brukte vi rundt en time hver dag. Det er alltid noe som skal med (doruller, syltetøyglass, hefter, bøker, ha-med-dag, kostymer, kaker, grillmat hver uke osv.), noe som skal planlegges og bli-med-hjem avtaler som organiseres med mennesker du ikke kjenner. Barna kler av og på seg selv. Det er ingen som følger med om de blir for varme eller for kalde. De kan gå å svette en dag uten at noen reagerer. Ting blir mindre fleksibelt. Barna begynner på skolen og du må møte opp på skolen på det klokkeslettet, du kan ikke ta ferie når det passer deg og du kan ikke ta en fridag i uken med barnet om du er hjemmeværende. Alt må planlegges nøye! 

Anonymkode: d8694...700

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og at vi ikke lenger kan ta fri på en vanlig hverdag for å dra på f.eks. lekeland eller badeland mens det er lite folk, men må holde oss til de dagene det er overfylt fordi alle andre også har fri. :P

Anonymkode: 34b44...746

Ja, dette med ferier og fridager er faktisk en stor. Vi har gått fra å kunne feriere når som helst (jeg får ta ut mine 5 ferieuker når jeg vil på jobben) til å måtte booke svinedyre ferieopphold i høstferien og fellesferien sammen med tusen andre barnefamilier. Man kan ikke planlegge fritt, eller ta ting på sparket, i samme grad lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, "en stor overgang" skulle det være, ikke "en stor." :-P

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lekser til foreldrene? Hvorfor det? Og hva får dere av lekser?

Anonymkode: aa42b...218

Ja, "lekse til foreldre" er faktisk en egen post på ukeplanen. Ble rimelig irritert når den dukka opp for noen uker siden!

tror ikke lærerne gidder å lage leksene selv, så vi foreldre må gjøre det selv.

Som oftest er det å lage 5 regnefortellinger ut i fra det de holder på med (pluss/minus/tallvenner osv.)

Sisst uke fikk vi i lekse og printe ut å klippe ut mynter, og leke butikke med barnet i 10-15 min hver dag...

AnonymBruker
Skrevet

For vår del var det mest lekser som var overgangen. Barna kommer hjem kl 16, så er det middag og deretter lekser. Førsteklassingen har leselekse hver dag (10 minutt), og ukelekse med matte/skriving, ca 20 minutter pr uke. Selv om leseleksa bare er å lese høyt i 10 minutter, kan det fort ta 20 minutter fra start til slutt, fordi det er litt dilling, uthaling og diskusjoner..

Vi har en tredjeklassing også, og der er plutselig leksemengden betydelig større. Engelsk lese- og skrivelekse, matte, lesing (15 minutter pr dag), engelske og norske gloser/øveord, og dessuten ukens læringsmål. Alt dette må vi hjelpe til med eller i det minste være tilstede. Ukens læringsmål er en rekke punkter som han skal kunne i hvert fag, og noen ganger kan jeg det ikke selv engang. "Jeg kan fortelle om Abrahams liv", f.eks. - jeg har jo ikke peiling og må bare ta det han sier for god fisk eller bruke tid på lese meg opp...

Når jeg er ferdig med å gjøre lekser med begge barna, nærmer det seg fort Barne-tv, kveldsmat og legging. De dagene en av dem skal på trening i tillegg, så må vi jo planlegge leksene sånn at de rekker det før trening evt. fortsette etter trening, og da blir det i allefall ikke noe leketid den dagen.

Så mellom kl 16 når de kommer hjem og kl 18.30 når det er kveldsmat, er det full rulle her. 

Gå på besøk til noen i ukedagene? Nope....

Anonymkode: 5ef02...5bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...