Gå til innhold

Forfatter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :) Hvordan gjør man det om man vil gi ut bok? Har alltid vært glad i å skrive krim fortellinger å har alltid fått høre jeg er god... Noe å satse på? Hvordan gjør man det?

Anonymkode: 130f7...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta kontakt med et forlag.

Evt kan du velge å trykke opp og gi ut boken selv uten å ha avtale med et forlag.

Anonymkode: ccc14...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med forlag ja, evt. kan du forsøke å selv-publisere, men det kreve en del egen-innsats på markedsførings-fronten.

Anonymkode: 60261...372

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det vanskelig å slå gjennom med det? -TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig å slå gjennom med det? -TS 

Veldig, spesielt på krimfronten. Men er du god, og blir antatt hos et forlag som er begeistret og villig til å satse på deg, så kan det gå veldig bra :)  Et tips; Gå på biblioteket, og ta en titt på hvilke forlag som har gitt ut krim (og gjerne bøker i samme "stil" som det du skriver), så ser du hvilke forlag det kan lønne seg å ta kontakt med først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Monstrum skrev:

Veldig, spesielt på krimfronten. Men er du god, og blir antatt hos et forlag som er begeistret og villig til å satse på deg, så kan det gå veldig bra :)  Et tips; Gå på biblioteket, og ta en titt på hvilke forlag som har gitt ut krim (og gjerne bøker i samme "stil" som det du skriver), så ser du hvilke forlag det kan lønne seg å ta kontakt med først.

Vet du hvordan det er med fantasy og sci-fi?

Anonymkode: abd67...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvordan det er med fantasy og sci-fi?

Det gis ut enormt mye fantasy for ungdom, og en del sci-fi også, så her må du også kunne skille deg ut. Det finnes fantasy for voksne og, men det er smal sjanger, som desverre satses veldig lite på.
Det er veldig, veldig mange som prøver seg som forfatter, og veldig få som kommer gjennom nåløyet hos forlagene. Men hvis du vet at det er dette du vil gjøre, så prøv! Det er ingenting som er bedre enn det :) Men du må være forberedt på at det å skrive og gi ut en bok er mye jobb, og du kan absolutt komme til å få opptil flere avslag før du evt blir antatt.

Les mye, skriv mye. Skriv selv om du ikke er inspirert eller motivert. Friskriv. Jobb med bakgrunnshistorier. Gjør research. Rediger og rediger og rediger. Få testlesere. Vær aktiv i skrivemiljøer. Ferdigstill manuset ditt mest mulig før du sender det inn. Legg arbeid i det, vær dedikert. Det er slik du skriver en god bok, og slik du skiller deg ut fra mengden. :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, Monstrum skrev:

Det gis ut enormt mye fantasy for ungdom, og en del sci-fi også, så her må du også kunne skille deg ut. Det finnes fantasy for voksne og, men det er smal sjanger, som desverre satses veldig lite på.
Det er veldig, veldig mange som prøver seg som forfatter, og veldig få som kommer gjennom nåløyet hos forlagene. Men hvis du vet at det er dette du vil gjøre, så prøv! Det er ingenting som er bedre enn det :) Men du må være forberedt på at det å skrive og gi ut en bok er mye jobb, og du kan absolutt komme til å få opptil flere avslag før du evt blir antatt.

Les mye, skriv mye. Skriv selv om du ikke er inspirert eller motivert. Friskriv. Jobb med bakgrunnshistorier. Gjør research. Rediger og rediger og rediger. Få testlesere. Vær aktiv i skrivemiljøer. Ferdigstill manuset ditt mest mulig før du sender det inn. Legg arbeid i det, vær dedikert. Det er slik du skriver en god bok, og slik du skiller deg ut fra mengden. :)

Takk for tips :) Har utdanning innenfor en annen skrivesjanger, så har ikke helt satt meg inn i eksakt hvor vanskelig det er å få gi ut bok i de to sjangrene. Har en sci-fi ide jeg tror skiller seg ganske godt ut. Jeg jobber allerede med bakgrunnshistorier, og gjør research. Føler at jeg ikke er ferdig med research enda så jeg har ikke begynt å faktisk skrive :P Er medlem i noen skrivegrupper på fb, men er ikke aktiv. Hadde ikke turt å sende inn noe om manuset ikke var ferdig, eller at noen andre hadde ikke hadde sett over det først :fnise:

Ja, jeg har en i familien som har prøvd gang på gang å gi ut bok, men h*n har fått en del avslag, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...