Lill3My Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Hva er ditt beste tips for å skape en koselig liten hagekrok?! Vi går sommer nummer 2 i møte etter st vi flyttet fra en klaustrofobisk liten leilighet og inn i rekkehus. Har en hageflekk meg grei størrelse, en liten lettstelt plen, treplatting foran verandadøren og steinheller som går rundt til fremsiden av huset. Har grill. Og har rotting - møbler i form av en sofa og en stol. Har også stort utespisebord, stoler, osv... Men får liksom aldri helt "roen" i hagen, føler aldri jeg får det slik jeg vil ha det mtp plassering av møbler, hagen generelt... Så da spør jeg deg: hva er ditt beste tips for å skape en koselig liten hageflekk beregnet på å slappe av, lese en bok, eller rett og slett bare slappe av... Har du f.eks et fast pledd? Puter? Farger? Planter? Annet som har satt preg på og gjort det hemmelig for dg?
Zienna Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Synes uteområdet ditt høres veldig bra ut, og her har du jo alle muligheter. Mitt beste tips er å dele uteområdet inn i "rom". Du kan bruke en levegg, eller busker, planter i potter o.l. for å skille "rommene". En hage er alltid mer spennende om man ikke ser alt fra terrassen. Sett en koselig benk under et tre i hagen, og du har verdens roligste og fineste leseplass. Kanskje kan også grillplassen være i hageområdet? Med spisebordet nær ved? Du har steinheller som går rundt huset. Hva om du legger samme type steinheller, som en sti fra verandaen og ut i hagen? Lager du en sving på den, vil den myke opp alt det ellers firkantede (hus, tomt, utemøbler...osv). Så også med blomsterbed, ikke firkanter, men runde former med størrelse. Jeg innreder hagen og terrassen. Har en stor kurv med pledd nær terrassedøren, og uteputene er lett tilgjengelig. Velger farger som ikke tar oppmerksomheten bort fra blomstene, men heller ikke er kjedelige. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Vel: nr 1 er innsyn. Uansett hvor godt du liker naboen: sørg for at de ikke ser "din" lille lune krok. Sett opp noe - bygg noe - heng opp noe. Deretter: komfort. Hvor liker du å daffe etter jobb eller på helgene inne i stua? Hos meg er svaret at en ligger (ikke sitter) på sofaen. Så utemøblene mine er en sofa som det er herlig å ligge på. Jeg hater å ha hodet i sola, så der har jeg skygge og det er lunt og jeg har skjermer mot innsyn. I en "perfekt" idyllisk verden så er å ligge under trær og nær planter herlig - det dufter av roser og grønt og du er ute med hele kroppen. I realiteten: planter=insekt. Du ligger der og plages av veps, bier, mygg, klegg, ederkopper og lus som kravler. Så mitt triks er å få vekk mest mulig plen, trær og unødvendige planter, drenere våte flekker og plante kontrollert og ryddig. Uteliv på mine premisser er som stua mi, bare uten tak. Anonymkode: 09918...732 4
Grønt blad Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Plant blomster, trær og planter! Det er enkelt å lage bed. Dersom du bruker jorddekke, f.eks. kakaoskall, trenger du nesnplanterten ikke luke. Jeg klargjør bedet og legger på kakoskall om våren og nyter resultatet resten av sesongen. Plant gjerne planter som krever minimalt med stell og vanning. Har du en solfylt tørr hage, plant blomster som trives der. Har du mye vind, så ikke plant blomster som liker det lunt. Velg planter som ikke er populær hos snegler. Jeg har bl.a. god erfaring med kattemynte og lavendel.
Gjest Coolaid Skrevet 16. april 2017 #5 Skrevet 16. april 2017 Jeg ville laget meg en kjøkkenhage med pallekarmer og satt inn en kompost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå