Gå til innhold

Har du tips om Argentina?

gard

Anbefalte innlegg

Hei. Min kone og jeg skal til Argentina og planen er å besøke Buenos Aires, El Calafate i Patagonia og Mendoza. Vi liker godt utendørsaktiviteter og mat og vin. En tur på isbreen Perito Moreno er allerede bestilt mens hvis dere har gode tips om disse stedene er det bare å komme med dem :-) På forhånd tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buenos Aires er som en eksotisk variant av en søreuropeisk storby. Hva som gjorde mest inntrykk er vidunderlig biff (gjerne fra 400gram og oppover), tango (både på gata og show med innbakt hurtigkurs og middag på Piazolla), bydelen La Boca som er pussa opp for turistene sin del og ikke akkurat stedet å være på kveldstid men såå sjarmerende på dagtid, Boca stadion (gjorde inntrykk på Helten), historie på Plaza de Mayo, La Recoleta Cemetary(?)(en weird liten by i byen men av gravsteder, bl.a Evitas) og endeløs trafikk på verdens bredeste aveny med obelisken som hjelpende landemerke.

Eneste vi var lei oss for, var å ikke ha tatt med oss noen dollar til å veksle inn som nødkapital. Argentina er det første landet vi har vært hvor vi tidvis har hatt problemer med å få ut penger fra minibank, og hvor de samtidig ofte var gira på å få betalt kontant fremfor med kort. Kanskje forståelig når de er vant til en inflasjon av en annen verden :) Iallefall var minibanken på flyplassen ute av drift (den av de som ellers ville godta korta våre), flere av minibankene inne i byen ville verken ha mastercard eller visa, og der vi fikk penger ut var det ofte veldig lavt tak på sum uttak. Er ikke sikkert det er så vanlig at hotellverten legger ut for sjaføren til nyankomne gjester på sen kveldstid, slik som vår gjorde.. Så: dollar.. ;)

Var ikke de andre stedene dere skal til, men Salta + del av Andesfjellene, og Iguazu Falls.

Kos dere! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dere først i Buenos Aires ville jeg tatt turen til Uraguay. Det er bare en liten båttur unna og veldig fint. I BA må du passe veldig på pengene dine! Det gjelder selvsagt i hele sør amerika, men i BA er de veldig vandt til turister og det finnes folksom utelukkende lever av å lure turister. Vi fikk falske sedler i taxien, ble frastjålet passet etc. Så vårt syn på BA er ganske farget av det...

Anonymkode: aa4ae...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buenos Aires er nydelig! Bodde i bydelen Recoleta som består av nydelige bygninger, litt "frogner" område. Der er også "La Recoleta Cemetry" som kan være interessant. Vil anbefale å ta en tur til området og spise på en cafe og bare nyte livet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere først i Buenos Aires ville jeg tatt turen til Uraguay. Det er bare en liten båttur unna og veldig fint. I BA må du passe veldig på pengene dine! Det gjelder selvsagt i hele sør amerika, men i BA er de veldig vandt til turister og det finnes folksom utelukkende lever av å lure turister. Vi fikk falske sedler i taxien, ble frastjålet passet etc. Så vårt syn på BA er ganske farget av det...

Enig! Jeg gjorde dette i juli i fjor og det var helt fantastisk. Uruguay er virkelig flott, og det er veldig lett å ta ferge og deretter buss til Montevideo. Er også andre steder i Uruguay som visstnok er fine. 

Men ja, vær ekstremt forsiktig med eiendelene deres. Jeg hadde hørt masse om alt av scam på forhånd, sett dokumentar om hva man burde passe seg for og sånn, så jeg tok bilde av nummeret på alle sedlene mine, og passet veldig godt på tingene mine. I La Boca tror jeg at jeg holdt veska klemt godt i armene hele tida, haha! Og hvis noen plutselig "søler" på dere og prøver å være hyggelige og tørke det bort, holdt godt i lommeboka. 
Alt gikk heldigvis greit for meg, og jeg bodde på vandrerhjem og reiste alene som kvinne, men jeg hørte om damer som tok taxi fra flyplassen alene, hvor taxisjåføren satte dem av alene på motorveien og kjørte vekk med alle eiendelene deres. 

Og restauranter åpner skikkelig sent på kvelden, så forbered dere på middag klokka ti :P jeg greide det ikke, så satt ofte alene på den eneste åpne restauranten i sjutida. 

Video om falske sedler i taxi, vanlig scam i Buenos Aires:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Linaria skrev:

Enig! Jeg gjorde dette i juli i fjor og det var helt fantastisk. Uruguay er virkelig flott, og det er veldig lett å ta ferge og deretter buss til Montevideo. Er også andre steder i Uruguay som visstnok er fine. 

Men ja, vær ekstremt forsiktig med eiendelene deres. Jeg hadde hørt masse om alt av scam på forhånd, sett dokumentar om hva man burde passe seg for og sånn, så jeg tok bilde av nummeret på alle sedlene mine, og passet veldig godt på tingene mine. I La Boca tror jeg at jeg holdt veska klemt godt i armene hele tida, haha! Og hvis noen plutselig "søler" på dere og prøver å være hyggelige og tørke det bort, holdt godt i lommeboka. 
Alt gikk heldigvis greit for meg, og jeg bodde på vandrerhjem og reiste alene som kvinne, men jeg hørte om damer som tok taxi fra flyplassen alene, hvor taxisjåføren satte dem av alene på motorveien og kjørte vekk med alle eiendelene deres. 

Og restauranter åpner skikkelig sent på kvelden, så forbered dere på middag klokka ti :P jeg greide det ikke, så satt ofte alene på den eneste åpne restauranten i sjutida. 

Vi var sikkert uheldige, men vi har reist mye i sør amerika og opplevde mest slike ubehagelige ting i BA og i Rio i Brasil. Slike store turistattraksjoner tiltrekker seg folk som lever av å svindle turister. Det er klart du må passe på pengeboken i andre byer i Sør Amerika, men da føler jeg det er mer 'fordi-muligheten-byr-seg-kriminalitet' og ikke denne utspekulerte svindlingen utført av profesjonelle som lever av dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, EmmaMaria skrev:

Buenos Aires er nydelig! Bodde i bydelen Recoleta som består av nydelige bygninger, litt "frogner" område. Der er også "La Recoleta Cemetry" som kan være interessant. Vil anbefale å ta en tur til området og spise på en cafe og bare nyte livet :) 

Vi skal bo ved siden av denne kirkegården så vi skal nok få utforsket dette området :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Vi får passe på litt ekstra. Det spørs om vi får tid til å ta en tur til Uruguay - vi har ikke så mange dager i BA så vi kommer nok til å fokusere på å få sett mest mulig av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Linaria skrev:

Jeg husker jeg så denne på TV for noen år siden men jeg husket ikke at det var fra BA. Takk for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker

Jeg henger meg på her :)

Jeg og kjæresten tenker også på å dra en måned til Argentina til høsten. Tenker også på BA, Mendoza, isbreene, Salta. Men etter at dette var nesten helt bestemt, har vi lest masse om den økonomiske situasjonen der nå, hvor dyrt det er osv. Vi er ikke luksusreisende, men har jo lyst til å bo på litt ålreite steder, kunne spise middag ute osv, kose oss rett og slett. Ikke måtte snu på krone ved hver eneste ting vi har lyst til å gjøre. Leste blandt annet et par steder at folk hadde hatt en dyrere tur i Argentina, enn en tur av samme lengde og kaliber i Vest-Europa! Det får oss til å revurdere... :/

Har dere tenkt over den økonomiske sitasjonen? Hvordan tenker dere rundt dette? Hva er deres budsjett for turen?

Anonymkode: 093c5...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...