Gå til innhold

Hvilken sykkel burde jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er overvektig og jobber for å gå ned ca 40 kg. Har tidligere vært sofagris, men har begynt å gå endel turer, ca 4-5 ganger i uken. Jeg jobber også med kosten, og føler at jeg er i gang med livsstilsendring. 

Jeg var tidligere veldig glad i å sykle, og jeg syklet mye. Har i det siste tenkt at dette er noe jeg vil begynne med igjen, men jeg må ha ny sykkel. Det er ikke noe "bysykkel" eller "tursykkel" jeg vil ha, men en sykkel jeg kan bruke til trening, samt sykle til jobb, men det skal samtidig ikke være en konkurransesykkel. Det er ca 1 mil til jobb. 

Det sies også at man får god trening med el-sykler, og at man må tråkke med de også, men at de er en veldig god hjelp i oppoverbakker. Jeg tenker at hvis jeg skal komme i bedre form, så vil jeg etterhvert klare å sykle opp enkelte bakker. Har også sett på noen el-sykler, og de til dame har enten 3 eller 7 gir. Kan det være noe særlig å bruke til trening det da? 

Vil gjerne høre om noen har el-sykkel, om det funker når man skal trene. 

Kanskje noen har noen tips om hvilken sykkel som passer til meg (ikke el-sykkel) 

Anonymkode: dc745...52c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke har noen voldsomme bakker på vei til jobb ville jeg valgt en hybridsykkel. Skal du ikke sykle i terrenget har du ikke bruk for terrengsykkel med dempergaffel eller kraftige terrengdekk.

Sørg for at du får en sykkel med skivebrems. Kjøp sykkel i en sykkelbutikk der du kan teste om sykkelen passer kroppen din før du kjøper. Det er viktigere at du får en sykkel som passer kroppen din enn merke og type gir som er montert.

El-sykkel gir mindre treningseffekt. Antallet gir på en el-sykkel er av mindre betydning. Motoren på el-sykkel hjelper deg opp til en hastighet på 25 km/t. Ønsker du å sykle fortere enn dette vil det være tyngre enn på en vanlig sykkel uten motor. Dette pga at motoren vil bremse litt over 25 km/t og en el-sykkel er normalt en del tyngre. 

Anonymkode: 8ed8f...82c

Gjest EkteMannen
Skrevet

Hybrid er den beste allround sykkelen. Finnes i mange prisklasser, med og uten demping. Demping er noe tull på hybrid. 

Terreng er tunge og triller mye dårligere. De har også gir tilpasset sykling i skogen og vil fort ha for lette gir for asfalt. 

Landeveissykkel og cyclocross er og en mulighet. Sykler mye fortere men er en litt mer slitsom sittestilling for nybegynnere. De er også helt ubrukelige dersom du kommer på grusvei. Lett å punktere når det er veiarbeid etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg tror at jeg vil ha en mellomting mellom hybrid og landeveissykkel/ crosssykkel. Jeg vil ha dekkene til hybrid og styret til cross. Altså gode dekk og bukkestyre. Ja, også vil jeg ha dameramme. Er ikke så sprek anda at jeg kan slenge beinet over stanga enda ;) 

Tror dere det kan være mulig å få de kombinasjonene? 

AnonymBruker
Skrevet

Da er det cyclocross (CX) du skal se nærmere på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La ikke merke til det med dameramme. Finnes ikke sykler med bakkestyrker og klassisk dameramme.

AnonymBruker
Skrevet

Bukkestyre skulle det være

Skrevet

Jeg ville kjøpt en hybrid sykkel med forholdsvis tynne dekk,og skivebremser, klossebremser blir fort nedslitte og det vil bli dyrt i lengden. Siden du vil ta av, så ikke kjøp El-sykkel, vanlig sykkel er sikkert kjip å sykle med i begynnelsen, det blir tungt, men tving deg de første ukene og etter hvert som formen blir bedre så vil det bare bli gøy :) . Eneste fallgruven vil kanskje være at du vil føle at du får så mye trening at du kan spise litt ekstra ;) ,men der må du rett og slett være streng med deg selv.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, JaVel skrev:

Jeg ville kjøpt en hybrid sykkel med forholdsvis tynne dekk,og skivebremser, klossebremser blir fort nedslitte og det vil bli dyrt i lengden. Siden du vil ta av, så ikke kjøp El-sykkel, vanlig sykkel er sikkert kjip å sykle med i begynnelsen, det blir tungt, men tving deg de første ukene og etter hvert som formen blir bedre så vil det bare bli gøy :) . Eneste fallgruven vil kanskje være at du vil føle at du får så mye trening at du kan spise litt ekstra ;) ,men der må du rett og slett være streng med deg selv.

El-sykkel er ikke et alternativ for meg, men når jeg nevner for noen at jeg vil begynne å sykle og skal skaffe meg sykkel, så foreslår samtlige el-sykkel. De har det ikke selv, men det er visst det som er det helt store nå for tiden. Jeg tenker at hvis jeg skal komme i form så trenger jeg å tråkke, også i oppoverbakkene. Jeg vil nok ikke klare de til å begynne med, men det må være et mål at jeg etterhvert skal klare de. 

Jeg prøver å finne den "rette" måten og spise på nå. Bruker Lifesum, og prøver å holde meg til det som anbefales der. Noen dager er jeg flinkere enn andre dager til å registrere matinntak, vann, frukt/ grønt osv. Prøver å komme inn i en god rytme der. Foreløbig så har jeg ikke gått ned, men heller gått opp - noe som er veldig frustrerende, men tenker at grunnen kan være at jeg sluttet å røyke for ca 3 mnd siden + at nå passer jeg på å få i meg mer regelmessige måltider + frukt/ grønt. Også er jeg mer i aktivitet enn før. Jeg går endel turer, men føler at det ikke er nok, derfor tanken på å sykle. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sykkel er en veldig god treningsform når du ønsker å gå ned i vekt. Det er "lett" å holde på over litt lenger tid og du forbrenner da fler kalorier selv om kaloriforbruket per time er høyere når du jogger. Dette gjelder spesielt dersom du er veier en del og sliter med å jogge over tid. 

El-sykkel er supert for transport. Vanlig sykkel er supert for mosjon. 

Gjest Tigress
Skrevet
På 5.4.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at jeg vil ha en mellomting mellom hybrid og landeveissykkel/ crosssykkel. Jeg vil ha dekkene til hybrid og styret til cross. Altså gode dekk og bukkestyre. Ja, også vil jeg ha dameramme. Er ikke så sprek anda at jeg kan slenge beinet over stanga enda ;) 

Altså, om du skal ha bukkestyre så er det jo ein cyclocrossykkel du skal ha, då. Og dei får du i damegeometri, men ikkje i slik tåpeleg "dameramme". Om du ikkje klarar å få beinet over setet vil du neppe klare å ligge i bukken heller, så viss du må ha "dameramme" så får du vente med bukkestyret. 

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2017 den 14.17, Tigress skrev:

Altså, om du skal ha bukkestyre så er det jo ein cyclocrossykkel du skal ha, då. Og dei får du i damegeometri, men ikkje i slik tåpeleg "dameramme". Om du ikkje klarar å få beinet over setet vil du neppe klare å ligge i bukken heller, så viss du må ha "dameramme" så får du vente med bukkestyret. 

Dette synes jeg var et generaliserende svar. Jeg har aldri likt unisex/ herreramme, og det uavhengig om jeg har klart å hive beinet over eller ikke. Når det gjelder bukkestyre, så er det noe jeg hadde på min forrige sykkel, og noe jeg brukte mye. 

Ts

Anonymkode: 724a9...e9d

AnonymBruker
Skrevet
På 5.4.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Beste tips er nok å ta en tur til en av de skikkelig gode sykkelbutikkene. 

Anonymkode: 10034...dbc

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg var et generaliserende svar. Jeg har aldri likt unisex/ herreramme, og det uavhengig om jeg har klart å hive beinet over eller ikke. Når det gjelder bukkestyre, så er det noe jeg hadde på min forrige sykkel, og noe jeg brukte mye. 

Ts

Anonymkode: 724a9...e9d

Kva meiner du med eit generaliserande svar, eigentleg? Det er jo slik det er. Eg kan knapt hugse å ha sett ei "dameramme" med bukkestyre på ein ny sykkel. Eg har relativt god oversikt over kva som finst av syklar med damegeometri og bukkestyre i området her i alle fall, og eg trur ikkje eg har sett ein ny slik "dameracer" sidan eg blei interessert i sykling for ti år sidan. 

Men eg ber om orsaking for at eg ikkje svara klart på spørsmålet ditt: nei, eg trur ikkje den kombinasjonen du etterlyser er å finne. 

Endret av Tigress
Gjest Tigress
Skrevet
På 4/5/2017 den 15.34, EkteMannen skrev:

Landeveissykkel og cyclocross er og en mulighet. Sykler mye fortere men er en litt mer slitsom sittestilling for nybegynnere. De er også helt ubrukelige dersom du kommer på grusvei. Lett å punktere når det er veiarbeid etc. 

Ei lita presisering; ein landevegssykkel er lett ubrukeleg på grus, men cx-syklar er jo laga nett for slik underlag: lett terreng. Har seinast i dag køyrt grusveg med cx-dekk, det blir knapt meir ideelt for grusveg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker du den klassiske damerammen, eller er det nok med lavt innsteg?

Klassisk dameramme:

Bilde av: Everest Classic 28

Lavt innsteg:

Hard Rocx C1 Touring Dame 2017

Og, som nevnt, dra til en skikkelig sykkelbutikk. Både for å se og for å prøve. Du skal ha sykkel, da er det viktig at du kjøper en sykkel som passer deg. Eksempel følger: Jeg er rett under 1,70 høy, men har en lang rygg. Underlaget mitt er asfalt, grus og brustein. Dermed var en hybrid det beste valget for meg. Jeg valgte denne, og måtte ha en 20" ramme grunnet lengden på ryggen min:

xpz5rmulppwjplhatxxs

Det har skjedd en del på sykkelfronten de siste 10 årene :)

Anonymkode: 10034...dbc

Gjest EkteMannen
Skrevet
13 timer siden, Tigress skrev:

Ei lita presisering; ein landevegssykkel er lett ubrukeleg på grus, men cx-syklar er jo laga nett for slik underlag: lett terreng. Har seinast i dag køyrt grusveg med cx-dekk, det blir knapt meir ideelt for grusveg. 

Det er selvsagt helt korrekt 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...