Gå til innhold

Gløgg

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Skal ha noen gjester på søndag, og skal lage gløgg (aldri gjort før). Hvilken gløgg bør jeg kjøpe? eller er de stort sett like...?

Skrevet

Hvorfor ikke lage den selv? Det er slett ikke vanskelig. Jeg brukte en billig vin fra polet, kostet rundt femtilappen og var anbefalt til gløgg. Bare ikke prøv å drikk den 'ren'. :sjokk:

Jeg blandet 5 dl vann, saften av en appelsin, 4 spiseskjer med sukker, 2 kanelstenger, 6 nellikspikere og litt allehånde. Dette fikk et lite oppkok og sto noen minutter på varmen. Så trakk jeg til side en halvtimes tid (mens jeg gikk på badet og stelte meg :wink: ) .

Ren og pen fra badet, silte jeg fra innholdet i kjelen, helte tilbake væsken i kjelen og helte i vinen. Deretter varmet jeg det opp uten å la det koke.

Liker du rosiner og mandler i, så pøser du på med det også. Eventuelt kan du ha litt sprit i mot slutten.

Skrevet

Og for søt gløgg er bare ekkelt...Oppspritet, derimot :sjarmor:

Skrevet

Enig med Possum. Lag den selv. Mye bedre!

Jeg pleier å la et par skiver appelsin ligge å flyte øverst i kjelen.

Ganske dekorativt:-)

Gjest Lilleulv
Skrevet

men kom til å tenke på en ting... En av gjestene er gravid. Lager jeg da en med og en uten vin? det er 6 stk som kommer...

Skrevet

Det er først mot slutten duskal tilsette vin. Da kan du bare ta en liten del tilside og ikke tilsette alkohol i den. Så har du til alle sammen :-)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det er først mot slutten duskal tilsette vin. Da kan du bare ta en liten del tilside og ikke tilsette alkohol i den. Så har du til alle sammen :-)

:) takk!!!

Gjest Lilleulv
Skrevet

men... jeg tror jeg bare kjøper sånn tomtegløgg denne gangen. Har ikke tid til å lage ordentlig faktisk. Hvor mye beregner man til 8 pers?

Skrevet

Det står på flasken hvor mye du skal beregene pr. pers.

Om jeg brker tomtebrygg pleier jeg å bruke mere vann og vin enn det oppskriften sier. Synes den blir alt for søt ellers.

Også tomte gløgg kan med fordel hjelpeslitt med div jule krydder og appelsin.

Pleier å ha mandler og rosiner ved siden av. Ikke alle som liker å ha det oppi.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det står på flasken hvor mye du skal beregene pr. pers.

Om jeg brker tomtebrygg pleier jeg å bruke mere vann og vin enn det oppskriften sier. Synes den blir alt for søt ellers.

Også tomte gløgg kan med fordel hjelpeslitt med div jule krydder og appelsin.

Pleier å ha mandler og rosiner ved siden av. Ikke alle som liker å ha det oppi.

oki takk :) nå har jeg kjøpt inn. Men de hadde ikke mandler uten skall i butikken :-? Tror jeg må innom en annen...

Skrevet

Skollede mandeler! Så luksuss da! Jeg pleier ikke å være så nøye på akkurat det. Du kan bruke de med skall på også. Eller du kan skolle de selv, selv omdet tar litt tid da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...