AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Jeg flyttet for et par måneder siden inn i egen leilighet. Det har gått bra. Jeg har lagt merke til at det er lytt til naboene. Stuen min er vegg-i-vegg med deres kjøkken. Jeg tror eller antar at det er 1 foreldrepar (en mann og en dame) med to små barn som bor ved siden av. Barna er bråkete og gråter mye.. som mange barn. Greia omhandler egentlig denne faren (om han er barnas biologisk far vet jeg ikke).. han virker så aggressiv. Han snakker alltid med hevet stemme og skriker - både til mor og barn. (Moren hører jeg knapt). Han banner også fælt. Og jeg har hørt at han har bannet mange ganger når barna også har vært til stede. Altså, ingen krise, det.. Men - jeg har hørt at han har snakket ufint til sine barn. Han hever stemmen hver gang han snakker til dem (omtrent), banner foran dem og moren, og sier ting som: "Da får du gå uten matpakke på skolen" (Dette hørte jeg en morgen) og "Jeg orker ikke mer av disse ungene", etc. Jeg har faktisk begynt å irritere meg over faren - som ikke klarer å snakke med innestemme. Men så er tingen.. Jeg kjenner jo selvsagt ikke deres historie og bakgrunn, og har bodd her meget kort. Men jeg synes det er så ufint at han snakker sånn og hever stemmen til både mor og barn. Jeg vet jo ikke om det er vold, etc. inne i bildet, og jeg ønsker selvsagt ikke å for eksempel melde til Barnevernet og med det potensielt ødelegge livene deres. Men.. jeg tenker jo på barna.. Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 32dd8...4ed 1
Gjest NotNaomi Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Han høres jo slitsom å være i hus med,og banning er jo ikke greit. Men vanskelig å mene mer enn det når en ikke vet hva han sier. At de får gå uten matpakke,var kanskje fordi de ikke hadde giddet smøre den? Og lei ungene tror jeg alle er iblant. Men slitsomt med høyrøstede mennesker! Unger kan bli nervøse av det,men du skriver litt for lite til å si om han er hustyrann,eller bare sykt slitsom.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 Det er større sjanse for at du risikerer å redde livene deres enn å ødelegge dem ved å kontakte barnevernet. Anonymkode: 73d1b...737 6
Teddi Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 Jeg tenker at det er bedre med telefon for mye til barnevernet, enn en for lite. Du er usikker på situasjonen, men tolker den som utrygg for mor og barn. Ring og si det. Jeg personlig ville begynt å snakke med andre naboer for å høre hva de har fått med seg, for så å kontakte bv hvis jeg følte at det var nødvendig. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Takk for svar! Ja, det kunne kanskje ha vært lurt å snakke med de andre naboene, og høre med dem om hva de evnt. har hørt. Foreløpig er det vanskelig å si noe mer om situasjonen, da det jeg skriver er det eneste jeg har hørt. Men samtidig er jeg enig i at en tlf til Barnevernet ikke hadde skadet, heller, på en måte.. Det er jo snakk om barn, som har hele livet foran seg. Men jeg vet ikke.. vanskelig situasjon! Anonymkode: 32dd8...4ed
penny_ Skrevet 3. april 2017 #6 Skrevet 3. april 2017 Man får ikke ødelagt livet sitt pga et besøk fra barnevernet. Hvis "faren" faktisk er voldelig, så er det jo han som ødelegger. 7
Gjest NotNaomi Skrevet 3. april 2017 #7 Skrevet 3. april 2017 Syns ikke det er en god ide å begynne og snakke med naboene. Da er det bedre å kontakte BV uten å blande andre inn. Du er nyinnflyttet,og det gir ikke et godt signal om du begynner å snakke med naboer om andre naboer! Kontakt heller BV og si hva du selv hører. Hvis du syns det er grunnlag for å gi dem beskjed.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #8 Skrevet 3. april 2017 Det kan jo være bra å melde fra til BV, de gjør ingenting hvis det ikke er grunnlag for det. Men pass på deg selv, for hvis du er naboen deeres i et lytt bygg så kan det være lett å mistenke deg som avsender av anonym bekymringsmelding. Anonymkode: 52254...41f 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #9 Skrevet 3. april 2017 33 minutter siden, penny_ skrev: Man får ikke ødelagt livet sitt pga et besøk fra barnevernet. Hvis "faren" faktisk er voldelig, så er det jo han som ødelegger. Helt sant! Ønsker ikke at noen barn skal få ødelagt barndommen sin grunnet omsorgssvikt i hjemmet. 23 minutter siden, NotNaomi skrev: Syns ikke det er en god ide å begynne og snakke med naboene. Da er det bedre å kontakte BV uten å blande andre inn. Du er nyinnflyttet,og det gir ikke et godt signal om du begynner å snakke med naboer om andre naboer! Kontakt heller BV og si hva du selv hører. Hvis du syns det er grunnlag for å gi dem beskjed. Synes du det er grunnlag for det, etter det jeg skriver? 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være bra å melde fra til BV, de gjør ingenting hvis det ikke er grunnlag for det. Men pass på deg selv, for hvis du er naboen deeres i et lytt bygg så kan det være lett å mistenke deg som avsender av anonym bekymringsmelding. Anonymkode: 52254...41f Det er bra at de ikke gjør noe uten nødvendighet. Men jeg vet desv ikke hva disse naboene heter, da.. Og ja, jeg vil ikke bli 'mistenkt' for noe, selv om jeg gjør det for barnas skyld.. Anonymkode: 32dd8...4ed
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #10 Skrevet 3. april 2017 Er du bekymret så ringer du inn en bekymringsmelding. Det er ikke sånn at du bestemmer at de skal fratas barna ved at du ringer. Om de velger å undersøke saken, så får familien hjelp om de trenger det, eller så avsluttes saken om det ikke er noe å bekymre seg for. Anonymkode: 56809...a8f 5
Biloba Skrevet 3. april 2017 #12 Skrevet 3. april 2017 Når jeg har vært usikker på om det er grunnlag for å melde, har jeg ringt og diskutert saken med Barnevernet uten å si hvem det gjelder først. Da kan du fortelle konkret hva du hører, hyppighet osv, og de kan si om de vil anbefale melding basert på opplysningene du gir. Du kan melde uansett om de gir anbefaling om det eller ikke, melder du, må de ta formelt stilling til saken og velge å utrede eller ikke utrede. Obs, hvis du vil være anonym inntil du har bestemt deg, ikke ring fra egen mobil som er registrert på din adresse;-) 2
Gjest making.a.mess Skrevet 3. april 2017 #13 Skrevet 3. april 2017 2 timer siden, penny_ skrev: Man får ikke ødelagt livet sitt pga et besøk fra barnevernet. Hvis "faren" faktisk er voldelig, så er det jo han som ødelegger. Litt forhastede slutninger her. Barnevernet har jeg hørt kan være ganske intense i sin gransking og går grundig til verks, så uansett utfall av bv undersøkelse så kan dette ta knekken på forholdet foreldrene imellom. Ville vært ganske sikker før jeg gjorde noe slikt. Jeg ville undersøkt nærmere selv først ved å fortsette å lytte og sørge for å tilfeldigvis møte på moren når hun kommer eller går og å komme i snakk med henne. Kanskje blir du invitert inn og får mer følelse av tingenes tilstand? Eller du kan ta med deg en blomst og presentere deg som den nye naboen og bli kjent med dem? Å banne er ingen forbrytelse. Å true med å ikke gi matpakke er en barnslig og dustete straff men ingen forbrytelse.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #14 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er større sjanse for at du risikerer å redde livene deres enn å ødelegge dem ved å kontakte barnevernet. Anonymkode: 73d1b...737 Absolutt! TS, du bør sende den bekymringsmeldingen i dag! Du gjør barna der en tjeneste! Anonymkode: dc507...6c4
Amaha Skrevet 3. april 2017 #15 Skrevet 3. april 2017 Flott hvis du kan ta en telefon til BV, si du vil være anonym og forklar hva du har hørt. Det holder med adressen, du trenger ikke vite navn på naboen. Det er ikke nødvendig at du "etterforsker", samler "bevis" eller ser an.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #16 Skrevet 4. april 2017 Kanskje de er italienere eller fra Nord Norge? Man kan ha bare høy stemme eller isolasjonen i huset kan være altfor dårlig. Sjekk ordentlig hvem naboene er neste gang når du kjøper bolig. Vær så snill, ikke ring til barnevern. Du kan ikke forestille deg, hva de kan gjøre til mennesker :(((( Anonymkode: b22f1...3d6
Outlander Skrevet 4. april 2017 #17 Skrevet 4. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje de er italienere eller fra Nord Norge? Man kan ha bare høy stemme eller isolasjonen i huset kan være altfor dårlig. Sjekk ordentlig hvem naboene er neste gang når du kjøper bolig. Vær så snill, ikke ring til barnevern. Du kan ikke forestille deg, hva de kan gjøre til mennesker :(((( Anonymkode: b22f1...3d6 Litt annerledes å snakke høyt inne enn å skrike foran barna at du klarer ikke de noe mer. Dette er faktisk mental barnemishandling. Hvis jeg var ts ville jeg ha faktisk begynt å ta opp disse episoder på tlf og sendt de til BV..og vet du hva. JEG DRITT I om det ødelegge forholdet mellom mor og "far" - hun er like skyldig i å la barn bli ødelagt av far/stefaren. 3
Outlander Skrevet 4. april 2017 #18 Skrevet 4. april 2017 som sagt - om min mann oppførte sanne foran barna og meg ville jeg ha kastet han ut på et blunk. 1
Kalyna Skrevet 4. april 2017 #19 Skrevet 4. april 2017 Jeg ville ha ringt inn og diskutert saken med dem anonymt før jeg ga noen navn og/eller adresse. Jeg har ikke barn selv, men jeg skriker ofte til undulatene jeg har om at "nå får de se til å holde kjeft" når de er veldig slitsomme. Kan tenke meg at det er lett å miste litt fatningen med barn også. Jeg ville kanskje ha ventet litt til bare for å se om det fortsetter og hvor hyppig det skjer. Selv om faren er ufin i språket og høylytt, trenger det ikke bety at han ikke er glad i barna og bruker mye tid på lek og kos med dem. Og skjer det mest på morgenen? Da er jo foreldre utrolig stresset, og faren kan ha problemer med å beherske det? Det er mye uvisst her om familien, så ville ikke ha dømt dem nord og ned helt enda.. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #20 Skrevet 4. april 2017 6 timer siden, Outlander skrev: som sagt - om min mann oppførte sanne foran barna og meg ville jeg ha kastet han ut på et blunk. Kan bare forestille meg hva slags mann du har, at han selv får ikke lov til å åpne munnen. Kastrerte katten :D Anonymkode: b22f1...3d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå