AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Jeg hadde en spesialist legetime som jeg avbestilte/ombestilte 1,5 døgn før avtalen. Jeg fikk da opplyst per telefon ved avbestilling at deres avbestillingstid er 48 timer og ikke 24 som normalt. Fikk da en regning på 690 kr. Det er imidlertid ikke opplyst noe sted på deres nettside at de har denne fristen og var derfor helt umulig for meg å vite i forkant at de hadde denne fristen for avbestilling? Er dette virkelig noe jeg skal måtte betale? Evt. hva gjør jeg med dette? Jeg vil ikke betale dette om det ikke er noe de kan kreve egentlig. Jeg har sendt dem en mail om at dette virker rimelig absurd på meg..den ble blankt avvist med anmodning om å betale. Råd? Anonymkode: 7866e...285
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Sikker på at det ikke er opplyst noe sted? Ellers tror jeg ikke nødvendigvis det er så uvanlig med lengre avbestillingsfrist hos spesialist. Det beste er nok bare å betale dersom de opprettholder kravet, kan bli langt dyrere å nekte dessverre. Anonymkode: 15537...23c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 Men jeg ville likevel bedt de henvise meg til hvor deres avbestillingsfrist er opplyst. Anonymkode: 15537...23c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en spesialist legetime som jeg avbestilte/ombestilte 1,5 døgn før avtalen. Jeg fikk da opplyst per telefon ved avbestilling at deres avbestillingstid er 48 timer og ikke 24 som normalt. Fikk da en regning på 690 kr. Det er imidlertid ikke opplyst noe sted på deres nettside at de har denne fristen og var derfor helt umulig for meg å vite i forkant at de hadde denne fristen for avbestilling? Er dette virkelig noe jeg skal måtte betale? Evt. hva gjør jeg med dette? Jeg vil ikke betale dette om det ikke er noe de kan kreve egentlig. Jeg har sendt dem en mail om at dette virker rimelig absurd på meg..den ble blankt avvist med anmodning om å betale. Råd? Anonymkode: 7866e...285 Gebyrte er politisk bestemt. Jeg har prøvd å google og å se på Helsenorge.no etter lovverket for denne ebstemmelsen uten å finne den. Det skal ligge en lov eller en forskrift i bunn for alle bestemmelser av den typen vi her snakker om. Var dette et sykehus, en spesialist med avtale? Eller i det private helsevesenet? Gjelder det psykiatri eller rusbehandling så er det ikke lov å kreve større gebyr enn max 345. Står det på Helsenorge.no Anonymkode: 7282d...d09
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Jeg finner en sak fra NRK der det blir referert til at dete r 24 timers frist for avbestilling av legetime. Jeg finner og at legeforeningen viser til at det skal utvises skjønn. Anonymkode: 7282d...d09
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #6 Skrevet 3. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gebyrte er politisk bestemt. Jeg har prøvd å google og å se på Helsenorge.no etter lovverket for denne ebstemmelsen uten å finne den. Det skal ligge en lov eller en forskrift i bunn for alle bestemmelser av den typen vi her snakker om. Var dette et sykehus, en spesialist med avtale? Eller i det private helsevesenet? Gjelder det psykiatri eller rusbehandling så er det ikke lov å kreve større gebyr enn max 345. Står det på Helsenorge.no Anonymkode: 7282d...d09 Stemmer det. Gebyret er på 345kr. også koster timen ofte 345kr. Man betaler for begge deler om man ikke møter, altså 690kr. Anonymkode: 3e339...614
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #7 Skrevet 3. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gebyrte er politisk bestemt. Jeg har prøvd å google og å se på Helsenorge.no etter lovverket for denne ebstemmelsen uten å finne den. Det skal ligge en lov eller en forskrift i bunn for alle bestemmelser av den typen vi her snakker om. Var dette et sykehus, en spesialist med avtale? Eller i det private helsevesenet? Gjelder det psykiatri eller rusbehandling så er det ikke lov å kreve større gebyr enn max 345. Står det på Helsenorge.no Anonymkode: 7282d...d09 Hvordan har det det seg da at flere har fortalt på KG om gebyrer på mer enn den summen (ca kr 600,- eller mer) som de har måttet betale når de har avbestilt psykologtimen sin for sent? Anonymkode: 1fa8f...4f3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #8 Skrevet 3. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Stemmer det. Gebyret er på 345kr. også koster timen ofte 345kr. Man betaler for begge deler om man ikke møter, altså 690kr. Anonymkode: 3e339...614 Betaler du for begge deler altså dobbelt beløp når du ikke har møtt, så betaler du for mye i følge info på helsenorge.no. Maxbeløpet for psykiatri eller rus er kr. 345. Anonymkode: 7282d...d09
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #9 Skrevet 3. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler du for begge deler altså dobbelt beløp når du ikke har møtt, så betaler du for mye i følge info på helsenorge.no. Maxbeløpet for psykiatri eller rus er kr. 345. Anonymkode: 7282d...d09 Kan du vise til hvor på helsenorge det står? Godt mulig du har rett Anonymkode: 3e339...614
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #10 Skrevet 3. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Betaler du for begge deler altså dobbelt beløp når du ikke har møtt, så betaler du for mye i følge info på helsenorge.no. Maxbeløpet for psykiatri eller rus er kr. 345. Anonymkode: 7282d...d09 Har du link til dette? Det ville vært supert. Denne timen skulle også bare kostet 345, hvis jeg hadde møtt, ts. Anonymkode: 7866e...285
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #11 Skrevet 3. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gebyrte er politisk bestemt. Jeg har prøvd å google og å se på Helsenorge.no etter lovverket for denne ebstemmelsen uten å finne den. Det skal ligge en lov eller en forskrift i bunn for alle bestemmelser av den typen vi her snakker om. Var dette et sykehus, en spesialist med avtale? Eller i det private helsevesenet? Gjelder det psykiatri eller rusbehandling så er det ikke lov å kreve større gebyr enn max 345. Står det på Helsenorge.no Anonymkode: 7282d...d09 Det var privat spesialist for søvn (psykiater) med avtale. Anonymkode: 7866e...285
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #12 Skrevet 3. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner en sak fra NRK der det blir referert til at dete r 24 timers frist for avbestilling av legetime. Jeg finner og at legeforeningen viser til at det skal utvises skjønn. Anonymkode: 7282d...d09 Har du linker? ts Anonymkode: 7866e...285
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 Jeg tror kanskje jeg har funnet ut av dette selv, men legger inn det jeg fant for andre som lurer på det samme: "Merknad B2 For bestilt time som ikke benyttes, dvs. at pasienten uteblir uten varsel eller avbestiller senere enn 24 timer før avtalt tid, kan pasienten avkreves konsultasjonshonorar. Dette dekkes ikke av folketrygden. Beløpet anses ikke som godkjent egenandel etter bestemmelser gitt med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd § 5-3. Slik betaling kan kreves av alle pasienter som er fritatt for betaling av egenandel. Pasienter som bestilte time hos legespesialist skal informeres om plikten til å betale ved uteblivelse. Dersom behandling, undersøkelse eller kontroll hos legespesialist er forsinket med mer enn én time etter avtalt tid og pasienten ikke har fått melding om forsinkelsen før oppmøte, er det ikke anledning til å kreve egenandel for tjenesten. Pasienten skal bli informert om årsaken til forsinkelsen. Hvis mulig skal pasienten varsles om forsinkelsen før oppmøte." (Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-27-819) Det er godt mulig at de som privat helseforetak kan velge en annen avbestillingsfrist, men de har uansett brutt opplysningplikten. Jeg ble ikke opplyst om dette da jeg bestilte timen, det ble opplyst da jeg avbestilte. Jeg kommer til å nekte å betale. ts. Anonymkode: 7866e...285 1
Fru Uperfekt Skrevet 4. april 2017 #14 Skrevet 4. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en spesialist legetime som jeg avbestilte/ombestilte 1,5 døgn før avtalen. Jeg fikk da opplyst per telefon ved avbestilling at deres avbestillingstid er 48 timer og ikke 24 som normalt. Fikk da en regning på 690 kr. Det er imidlertid ikke opplyst noe sted på deres nettside at de har denne fristen og var derfor helt umulig for meg å vite i forkant at de hadde denne fristen for avbestilling? Er dette virkelig noe jeg skal måtte betale? Evt. hva gjør jeg med dette? Jeg vil ikke betale dette om det ikke er noe de kan kreve egentlig. Jeg har sendt dem en mail om at dette virker rimelig absurd på meg..den ble blankt avvist med anmodning om å betale. Råd? Anonymkode: 7866e...285 Om det ikke er opplyst så bestrider du kravet, da vil de ikke kunne gå videre med det før de har fremlagt bevis på at det er opplyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå