Gå til innhold

Er vi for overbeskyttende mot barna våre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 stk jenter på 13 og 17 år som alltid har elsket og være ute. De har aldri spilt Nintendo eller andre spill. Når de var mindre kunne de være i toppen av ett tre før jeg fikk sagt vær forsiktig,jeg er nøye på hjelm ved sykling på lange turer men ikke alltid jeg maser. Har vel hoppet på trampoline fra de klarte og hoppe men aldri hatt sikkerhetsnett.

De har aldri skadet seg men har måtte hatt x antall meter med plaster og sårsalve i hus Pga skrubbsår. Er vi egentlig blitt litt for overbeskyttende mot barna våre? Hører jo om folk som bruker hjelm på barna inne for de kan jo slå hode i bordkanten

Anonymkode: 7fb3f...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører jo om folk som bruker hjelm på barna inne for de kan jo slå hode i bordkanten

Dette tror jeg ikke noe på. Men ja, gud hjelpes vi oppdrar pussete barn!  Her her mitt fått lov å få så mange skrubbsår som mulig.  

• Liker 3
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Ja det er alt for mange foreldre som er overdrevent overbeskyttende ovenfor sine barn.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører jo om folk som bruker hjelm på barna inne for de kan jo slå hode i bordkanten

De folkene som gjør dette begår psykiske overgrep.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg vet som bruker hjelm inne til barn er på barn med store psykiske utviklingshemninger. Og evt sykdommer som gjør at det å slå hodet er fatalt for de (ikke akkurat vanlige sykdommer). 

Tviler på at så mange friske barn bruker hjelm inne...

Men ja. Vi er overbeskyttende og livredd for at barn skal kjede seg. 

Anonymkode: 07e5d...e73

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Disse hjelmene har blitt veldig populære.. Det finnes faktisk de som tar hjelm på barna sine fra sånn ca. da de lærer å gå i en periode for at de ikke skal slå hodene sine.. Utviklingshemmet eller ei.. Om det er overdrevent?? JA!

Anonymkode: 4db4e...b27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg vet som bruker hjelm inne til barn er på barn med store psykiske utviklingshemninger. Og evt sykdommer som gjør at det å slå hodet er fatalt for de (ikke akkurat vanlige sykdommer). 

Tviler på at så mange friske barn bruker hjelm inne...

Men ja. Vi er overbeskyttende og livredd for at barn skal kjede seg. 

Klart jeg skjønner at har du barn med psykisk utviklingshemning så gjør du jo ting for å forindre skader.

Men har jo sett at folk spør om det er Ok bruke hjelm på barnet inne slik at det ikke skader hode i bordkanten. Jeg bare synes vi er for overbeskyttende når de holder på ute. Jeg er bare kjempe glad for at mine elsker å være ute

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at å alltid bruke hjelm ved sykling og ha sikkerhetsnett på trampoline handler om normalt vett og ikke overbeskyttelse. Nok av stygge ulykker her. 

Ellers er det en fin balanse mellom å la barna få utfolde seg fritt samtidig som man som forelder passer på innenfor normale grenser. Skrubbsår og småskader hører barndommen til. 

Anonymkode: f4e25...245

• Liker 9
Skrevet

Joda. Men i nabolaget var det også en gutt som druknet, en gutt som pådro seg varig hjerneskade i en steinhaug under huspåbygging, og en annen gutt som fikk hjerneskade etter slosskamp på barneskolen. Kjenner også noen som mistet barn i lek med tau, kvelningsulykke, en annen som mistet et lite barn som druknet da det kom seg ut på egenhånd. 

Vi bør ikke være så redde for småskader, men når barn detter ned fra et tre vet man ikke om det blir skrubbsår eller noe helt annet. Derfor føles det utrygt å gi fra seg kontroll.

• Liker 1
Gjest New Girl
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 2 stk jenter på 13 og 17 år som alltid har elsket og være ute. De har aldri spilt Nintendo eller andre spill. Når de var mindre kunne de være i toppen av ett tre før jeg fikk sagt vær forsiktig,jeg er nøye på hjelm ved sykling på lange turer men ikke alltid jeg maser. Har vel hoppet på trampoline fra de klarte og hoppe men aldri hatt sikkerhetsnett.

De har aldri skadet seg men har måtte hatt x antall meter med plaster og sårsalve i hus Pga skrubbsår. Er vi egentlig blitt litt for overbeskyttende mot barna våre? Hører jo om folk som bruker hjelm på barna inne for de kan jo slå hode i bordkanten

Hjelm ved sykling og sikkerhetsnett på trampoline er beskyttende, ikke overbeskyttende.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse hjelmene har blitt veldig populære.. Det finnes faktisk de som tar hjelm på barna sine fra sånn ca. da de lærer å gå i en periode for at de ikke skal slå hodene sine.. Utviklingshemmet eller ei.. Om det er overdrevent?? JA!

Veldig populære? Jeg kjenner ingen som har brukt det, og kun 1 som har nevnt å ha vurdert det. De hadde opplevd sorgen å miste et barn (av en helt annen årsak).

Ellers har barn som går mer eller mindre fast med hodebeskyttelse ofte hjerneskade som årsak til både psykisk utviklingshemming og epilepsi. De får ikke alltid anfallskontroll med epilepsimedisiner og hvis de har hyppige kraftige anfallsrelaterte fall (de kan ikke ta seg for under anfall) vil de ha høy risiko for alvorlige hode/hjerneskader.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Biloba skrev:

Joda. Men i nabolaget var det også en gutt som druknet, en gutt som pådro seg varig hjerneskade i en steinhaug under huspåbygging, og en annen gutt som fikk hjerneskade etter slosskamp på barneskolen. Kjenner også noen som mistet barn i lek med tau, kvelningsulykke, en annen som mistet et lite barn som druknet da det kom seg ut på egenhånd. 

Vi bør ikke være så redde for småskader, men når barn detter ned fra et tre vet man ikke om det blir skrubbsår eller noe helt annet. Derfor føles det utrygt å gi fra seg kontroll.

Er vel bare å lære barna å ikke bade uten voksne til stede, ikke leke på byggeplasser, ikke sloss med andre, ikke kvele med tau, alltid bruke hjelm på sykkel, og ha sikkerhetsnett på trampoline. 

Ellers kan de få lov til å klatre i trær, sykle alene, gå på oppdagelsesferd, osv. Eventuelt kjøpe en billig nokia mobil til barnet dersom det er noe. 

Anonymkode: 50f82...e3a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Outlander skrev:

Dette tror jeg ikke noe på. Men ja, gud hjelpes vi oppdrar pussete barn!  Her her mitt fått lov å få så mange skrubbsår som mulig.  

Dette har jeg faktisk vært vitne til i to forskjellige anledninger. Barn gikk med hjelm innendørs. 

Jeg er ikke ts. 

Anonymkode: 90842...235

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel bare å lære barna å ikke bade uten voksne til stede, ikke leke på byggeplasser, ikke sloss med andre, ikke kvele med tau, alltid bruke hjelm på sykkel, og ha sikkerhetsnett på trampoline. 

Ellers kan de få lov til å klatre i trær, sykle alene, gå på oppdagelsesferd, osv. Eventuelt kjøpe en billig nokia mobil til barnet dersom det er noe. 

Å, er det bare å lære barn å alltid adlyde. Herlig😁 Og hvis de brekker nakken når de faller ned fra treet er det bare å ringe mamma😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Moren min sendte meg fryktløs ut i verden, og viste aldri tegn til bekymring. Innen 12 års alderen hadde jeg ett armbrudd, tre hjernerystelser og forårsaket 2 leteaksjoner (politi osv...). Jeg var et eventyrlystent, klønete barn, uten retningssans. Jeg var enebarn, og etter at jeg ble mor selv, har jeg skjønt hvor modig mamma var. Hun gjorde ikke dette fordi hun ikke brydde seg, men hun selv ble oppdratt med puter under armene, og det skulle jeg få slippe!

Jeg forsøker å gjøre det samme for mine barn. Litt oppdragelse og noen formaninger på veien, så prøver jeg å tenke at det helst går godt. Heldigvis har de arvet retningssans og motorikk fra faren sin!

Anonymkode: eca8e...f3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Biloba skrev:

Å, er det bare å lære barn å alltid adlyde. Herlig😁 Og hvis de brekker nakken når de faller ned fra treet er det bare å ringe mamma😊

Jeg tror i alle fall det å lære et barn å være forsiktig, men likevel være aktiv ute i naturen er et sjakktrekk for framtiden :) Noen barn hører mer på beskjeder enn andre, men det har kanskje litt med oppdragelsen å gjøre. 
Barn klarte fint å klatre i trær før uten å få noen varige men, så hvorfor skal det ikke fremdeles gå bra? Man kan eventuelt klatre sammen med en kompis eller to, og dersom det skjer noe kan man ringe. Eller man kan gjøre som man gjorde før, løpe etter mamma eller nærmeste nabo :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er de populære? Her i landet? Har pdd ikke sett, lest eller hørt om friske barn med hjelm inne. Så hvem er de populære blant? 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at å alltid bruke hjelm ved sykling og ha sikkerhetsnett på trampoline handler om normalt vett og ikke overbeskyttelse. Nok av stygge ulykker her. 

Ellers er det en fin balanse mellom å la barna få utfolde seg fritt samtidig som man som forelder passer på innenfor normale grenser. Skrubbsår og småskader hører barndommen til. 

Anonymkode: f4e25...245

Eneste stygge ulykken vi har hatt på trampoline var da poden satt fast armen sin i sikkerhetsnettet og brakk den rett av...

Anonymkode: 9d820...81b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har 2 stk jenter på 13 og 17 år som alltid har elsket og være ute. De har aldri spilt Nintendo eller andre spill. 

Så trist, stakkars unger 😕 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste stygge ulykken vi har hatt på trampoline var da poden satt fast armen sin i sikkerhetsnettet og brakk den rett av...

Anonymkode: 9d820...81b

Den eneste dødsulykken vi har hatt i Norge på trampoline var en gutt som satte seg fast i sikkerhetsnettet og ble kvalt:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2007/05/08/45934/11-aring-dode-i-trampoline-ulykke

Jeg synes det bare er bra at ts ikke har sikkerhetsnett. 

Anonymkode: 23be4...27a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...