Gå til innhold

Lage Smoothie med fryste bær/frukt , eksempel Rema 1000 sine smoothieposer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Kan gravide trygt drikke smoothie med fryste bær/frukt ? Eksempel , Rema 1000 sine ferdigposer med smoothieblanding? Eventuelt noe man burde gjøre med de før man hiver det oppi smoothiemaskinen? 

takker på forhånd for svar, hilsen en som er førstegangs gravid og litt bekymra for eventuelle smittefarer :) 

Anonymkode: 16c61...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det står på posene om de inneholder bær som bør kokes før bruk (dette gjelder enten man er gravid eller ikke). De som markedsføres som "perfekt for smoothien"  trenger man som regel ikke koke først. Faren er vel uansett ganske liten. Man kan få magesjau etc. Noen har også ment å finne spor av hepatittsmitte, men har du reisevaksinene dine i orden er det jo ikke noe problem, og dette er veldig sjeldent. 

Du er ikke mer utsatt som gravid, dette er generelle regler for alle. 

Anonymkode: b52b0...d61

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk for svar! Reisevaksiner er i orden. Bare husker for en tid tilbake der det var mye skriverier om at man måtte koke alle fryste bær ( uavhenging om man var gravid eller ikke) Men så var det plutselig ikke nødvendig likevell! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar! Reisevaksiner er i orden. Bare husker for en tid tilbake der det var mye skriverier om at man måtte koke alle fryste bær ( uavhenging om man var gravid eller ikke) Men så var det plutselig ikke nødvendig likevell! 😊

ikke alle, det står på pakken om det er anbefalt å koke først. Uansett er sjansene for å bli syk veldig små og skulle man være så uheldig tåler man en magesjau som gravid også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ikke alle, det står på pakken om det er anbefalt å koke først. Uansett er sjansene for å bli syk veldig små og skulle man være så uheldig tåler man en magesjau som gravid også. 

Nå tenkt jeg mer på smitte som foster kan få, og ikke en uskyldig magesjau for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå tenkt jeg mer på smitte som foster kan få, og ikke en uskyldig magesjau for meg. 

Hvis du er vaksinert mot hepatitt A og B, så skal det nok gå fint. Dette er som sagt bare generelle anbefalinger og, det er ingen spesielle anbefalinger ang. frosne bær og graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er vaksinert mot hepatitt A og B, så skal det nok gå fint. Dette er som sagt bare generelle anbefalinger og, det er ingen spesielle anbefalinger ang. frosne bær og graviditet. 

Ok, var det jeg også mente. Men ville bare høre om andre hadde hørt/ erfart andre ting. Men takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står på posene om de inneholder bær som bør kokes før bruk (dette gjelder enten man er gravid eller ikke). De som markedsføres som "perfekt for smoothien"  trenger man som regel ikke koke først. Faren er vel uansett ganske liten. Man kan få magesjau etc. Noen har også ment å finne spor av hepatittsmitte, men har du reisevaksinene dine i orden er det jo ikke noe problem, og dette er veldig sjeldent. 

Du er ikke mer utsatt som gravid, dette er generelle regler for alle. 

Dette var nytt for meg. Har aldri sjekket noen poser med frosne bær om de bør kokes først.

Anonymkode: e11ff...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var nytt for meg. Har aldri sjekket noen poser med frosne bær om de bør kokes først.

Anonymkode: e11ff...c3a

Det står på noen, men som sagt er ikke konsekvensene av å la være så store. Jeg har mange ganger brukt dem i smoothie likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel skylle bærene 😊 Det bør alle gjøre, men særlig gravide mtp toxoplastmose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Skogsprinsessa skrev:

Du bør vel skylle bærene 😊 Det bør alle gjøre, men særlig gravide mtp toxoplastmose...

Hvordan skal man skylle frosne bær før man putter de i smoothie?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man skylle frosne bær før man putter de i smoothie?

Tømme de i et dørslag og skylle de under springen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Skogsprinsessa skrev:

Tømme de i et dørslag og skylle de under springen 👍

Det hjelper lite å skylle bærene, bakteriene dør ikke av en enkel dusj.. Det kan desverre finnes både hepatitt A og toksoplasmose i variert kost som  frukt/bær/grønt/kjøtt.. spesielt viss det stammer fra andre land men også i Norge. Hilsen en faglærer i kokkkefag.

"Om toksoplasmose: Mennesker smittes via avføring fra katter, for eksempel fra forurensede grønnsaker og frukt eller fra "kattetoaletter"/sandkasser. Vi kan også smittes ved å spise kjøtt som inneholder cyster med parasitter.

Man vet ikke hvor lang tid det går fra man har blitt smittet til man eventuelt får symptomer (inkubasjonstiden).

Gravide som smittes kan overføre smitten til fosteret" - kilde http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php

Anonymkode: 1fcb2...7dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Har ikke slått meg engang. Her lever jeg på Coop sine frosne jordbær som jeg kjører i blender og hittil har iallefall magen min hatt det helt fint :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper lite å skylle bærene, bakteriene dør ikke av en enkel dusj.. Det kan desverre finnes både hepatitt A og toksoplasmose i variert kost som  frukt/bær/grønt/kjøtt.. spesielt viss det stammer fra andre land men også i Norge. Hilsen en faglærer i kokkkefag.

"Om toksoplasmose: Mennesker smittes via avføring fra katter, for eksempel fra forurensede grønnsaker og frukt eller fra "kattetoaletter"/sandkasser. Vi kan også smittes ved å spise kjøtt som inneholder cyster med parasitter.

Man vet ikke hvor lang tid det går fra man har blitt smittet til man eventuelt får symptomer (inkubasjonstiden).

Gravide som smittes kan overføre smitten til fosteret" - kilde http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php

Toxoplasma tåler ikke frysing over flere dager, så det skal ikke være en bekymring i frosne bær.

Hepatitt i svangerskap er alvorlig og kan bli fatalt.

Jeg spiste ikke disse bærene uten koking da jeg gikk gravid. Lite sannsynlig å bli smittet, men ikke verdt noen risiko. 

Endret av Biloba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Biloba skrev:

Toxoplasma tåler ikke frysing over flere dager, så det skal ikke være en bekymring i frosne bær.

Hepatitt i svangerskap er alvorlig og kan bli fatalt.

Jeg spiste ikke disse bærene uten koking da jeg gikk gravid. Lite sannsynlig å bli smittet, men ikke verdt noen risiko. 

Men hvis du er vaksinert mot hepatitt så slipper man jo det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du er vaksinert mot hepatitt så slipper man jo det...

Jeg er vaksinert mot B, men er usikker på A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
På Tuesday, April 04, 2017 den 19.18, Biloba skrev:

Jeg er vaksinert mot B, men er usikker på A.

Hepatitt A er ikke så veldig farlig for mennesker som ikke er gravid, så lenge man oppdager det fort så kan man få medisin mot dette.

En venninne av meg fikk matforgiftning på Syden turen og havnet på sykehus, antageligvis pga grønnsakene hun konsumerte der. Hun fikk medisiner slik at hepatitt A kapslet seg inn. Hun er ikke smittebærer nå, men viruset er visstnok kapslet inn og finnes ennå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...