AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Jeg tenkte det var lurest å vinkle denne tråden på at det er jeg som har et problem, fordi det er sant og fordi jeg vil ha hjelp til å takle det bedre. Greia er at en bekjent har bestilt valp til sommeren. En grei rase som ofte er familiehund, men som også ofte har problemer med andre hunder. Denne bekjente, la oss kalle han Ole, har ingen erfaring med hund og ble rett og slett overrasket når jeg la ut hvor slitsomt jeg synes det var med valp. Selv om noen valper er enkle, kan andre være et rent helvete. Ole hadde ingen planer om sosialisering ("Men venninna mi har sånn hund, den er grei med alle"), ingen planer om å gå på valpekurs ("trenger man det?") og ingen klar plan for hvordan valpen skal vennes til å være alene hjemme. Ole jobber skift, en uke dag og en uke kveld og har 3 uker fri på sommeren når valpen kommer. Ole er singel, har familie en times kjøring unna og liker å feste og da kommer han gjerne ikke hjem før neste dag. Forhåpentligvis endrer slikt seg. Ole har som sagt ikke hatt hund før, men noen tanker har han selvsagt om hundeholdet: være sjefen, være tydelig, være leder. Disse tipsene kommer fra stort sett alle som han omgås, fordi det er slik hundemiljøet her er. Ole kommer ikke til å høre på meg om positiv hundetrening fordi alle andre mener det er tull. Jeg river meg i håret og føler meg hjelpesløs. Jeg har så lyst at folk skal ha et greit hundehold som både er bra for hund og eier, men jeg er redd dette ikke blir det. Det kan gå bra, selvfølgelig, og det håper jeg det gjør. Så, hvordan skal jeg slutte å bry meg? Hva kan jeg gjøre for å innse at det ikke hjelper å bry seg? Anonymkode: 8c2b4...adc 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du Asperger? Anonymkode: 43862...c9f Nei. Anonymkode: 8c2b4...adc 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du Asperger? Anonymkode: 43862...c9f Herregud! Snakk om å overføre egen diagnose på andre! Må være helt rett I skolten for å spørre om TS har den diagnosen. Anonymkode: 41d4c...3a3 3
Gjest making.a.mess Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte det var lurest å vinkle denne tråden på at det er jeg som har et problem, fordi det er sant og fordi jeg vil ha hjelp til å takle det bedre. Greia er at en bekjent har bestilt valp til sommeren. En grei rase som ofte er familiehund, men som også ofte har problemer med andre hunder. Denne bekjente, la oss kalle han Ole, har ingen erfaring med hund og ble rett og slett overrasket når jeg la ut hvor slitsomt jeg synes det var med valp. Selv om noen valper er enkle, kan andre være et rent helvete. Ole hadde ingen planer om sosialisering ("Men venninna mi har sånn hund, den er grei med alle"), ingen planer om å gå på valpekurs ("trenger man det?") og ingen klar plan for hvordan valpen skal vennes til å være alene hjemme. Ole jobber skift, en uke dag og en uke kveld og har 3 uker fri på sommeren når valpen kommer. Ole er singel, har familie en times kjøring unna og liker å feste og da kommer han gjerne ikke hjem før neste dag. Forhåpentligvis endrer slikt seg. Ole har som sagt ikke hatt hund før, men noen tanker har han selvsagt om hundeholdet: være sjefen, være tydelig, være leder. Disse tipsene kommer fra stort sett alle som han omgås, fordi det er slik hundemiljøet her er. Ole kommer ikke til å høre på meg om positiv hundetrening fordi alle andre mener det er tull. Jeg river meg i håret og føler meg hjelpesløs. Jeg har så lyst at folk skal ha et greit hundehold som både er bra for hund og eier, men jeg er redd dette ikke blir det. Det kan gå bra, selvfølgelig, og det håper jeg det gjør. Så, hvordan skal jeg slutte å bry meg? Hva kan jeg gjøre for å innse at det ikke hjelper å bry seg? Anonymkode: 8c2b4...adc Her må du la dette ligge. Du kan ikke blande deg i hvordan andre skal ha hundeholdet sitt. Han har jo ikke engang fått hunden enda. Han er en voksen mann og gjør sikkert det han synes er best for seg og hunden. Mulig han ikke ville gjort det slik du ville gjort det og det må du akseptere! Folk har hunder på forskjellig vis. Om noen vil ha hund som selskap og turkamerat uten å gå på alskens kurs og lage timeplan for den så betyr ikke det at hunden vil få et dårlig liv. Du trenger virkelig terapi. Å si fra når det er mishandling eller noen lider er lov, resten skal du ikke blande deg i.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 Jeg pleier å tenke at det er utrolig mye hunde- og dyrehold jeg ikke kan gjøre noe med, jeg er jo like hjelpeløs om det er naboen eller noen i Kina sin hund jeg ikke kan endre forholdene for. Det kan jo hende det går bra med Ole sin hund også, det vet vi ikke enda.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 Du trenger hjelp. Du bør lære deg noen teknikker som hjelper deg med å legge disse tankene fra deg, eller lettere takle de på en bedre måte. Dette er helt urimelig, og det forstår du vel sikkert selv også. Folk oppdro snille familiehunder eller jakthunder før valpekurs og sosialisering var en greie. Det er ikke et fasitsvar på hvordan man skal oppdra hunden sin, og virkelig... Som med barn kan man umulig vite hvordan det vil være å ha hund før man faktisk får det. Som regel er det mer strevsomt enn det man forestiller seg, men man lærer å tilpasse seg. Man vil naturlig nok prioritere litt annerledes, og også vurdere hvordan man vil gå frem videre ut ifra hundens behov. Men som et direkte tips til deg synes jeg du skal slutte å legge opp til hundehold som samtaletema. Dersom noen bringer det opp bør du bytte samtaletema. Det er ingenting som tilsier at dette ikke vil bli et bra hundehold, og du går langt over streken for å tenke i denne retningen. Han har jo ikke engang fått hunden, og han deler garantert ikke alle tanker rundt dette med deg. Anonymkode: 75cb4...cdf
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 Prøv å tenk på valpen som et barn. Da skjønner du kanskje at det er galt å legge seg oppi andres valpehold og det fins mange riktige svar. Anonymkode: 83e92...a4b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 På 4.4.2017 den 4.45, AnonymBruker skrev: Prøv å tenk på valpen som et barn. Da skjønner du kanskje at det er galt å legge seg oppi andres valpehold og det fins mange riktige svar. Anonymkode: 83e92...a4b Hvis man skal tenke på valpen som et barn, så er det jo helt naturlig å reagere på en nybakt far som planlegger å la spedbarnet sitt være alene hjemme i skitne bleier, tenker at fysisk korrigering er den beste metoden for oppdragelse og som ikke ser behovet for å sende barnet på skolen..? Anonymkode: 8925c...b4a 6
happiest Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Det virker mer som om de ikke unner han å få hund. Han har nok tenkt på at han må gi slipp på litt av sin egen fritid når han får hund (feks at han ikke kan dra på fest og komme hjem dagen derpå). Gi han heller tips i form av anbefalinger av bøker ol. Ikke prakk på han hva du vil han skal gjøre. Så kan han ta i mot tipsene og selv velge å sette seg litt mer inn i det å ha hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå