altflyter Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Det er flere saker om folk som "mister alt" etter husbranner og lignende. Det søkes sympati i media fordi de ikke hadde innboforsikring, og nå står de på bar bakke, og jeg undrer meg litt over at folk aldri lærer. Tiggerbrevene kombineres med tåredryppende historier og folk vippser penger og stiller opp.... Jeg bare klarer ikke helt å sympatisere med dem. Jeg skjønner bare ikke at tilsynelatende oppegående mennesker velger å ikke tegne innboforsikring. Er ikke dette barnelærdom? Jeg klarer bare ikke syntes synd på dem... Er det flere som er like fæl som meg? 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Synes selvfølgelig det er leit at folk mister alt de har. Få mennesker jeg unner det. Men forsikringsdelen får de skylde seg selv, og jeg sponser aldri folks tiggerunder til både det ene og andre... Anonymkode: 6bdbd...f66
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 Jeg tenkte aldri på det, før jeg fikk min egen bolig..tror ikke det er helt uvanlig. Anonymkode: b00b2...2eb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 Det kan være årsaker som ligger bak. F. eks. at man er i/har vært i økonomisk uføre, da prioriterer man gjerne ikke diverse forsikringer til flere tusen årlig. Dumt selvfølgelig, men på en måte ganske logisk også. Dumt å være dømmende når man ikke kjenner hele historien. Anonymkode: e3190...924 9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Nei, det er ikke bare deg. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte aldri på det, før jeg fikk min egen bolig..tror ikke det er helt uvanlig. Anonymkode: b00b2...2eb Folk tenker ikke av en eller annen grunn på at de på si opp strømmmen når de flytter, ellers må de betaler for ny beboers strøm, at de ikke kan bare la være å betale eller gjemme regninger så forsvinner de i kjent luksusfellestil. Lærer folk ingenting av foreldrene sine lengre? Har stadig flere folk blitt født tankeløse de siste to, tre tiårene? Å sitte med inkassosaker og se de mest vanvittige sakene får meg til å lure på om mange er tomme i topplokket. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være årsaker som ligger bak. F. eks. at man er i/har vært i økonomisk uføre, da prioriterer man gjerne ikke diverse forsikringer til flere tusen årlig. Dumt selvfølgelig, men på en måte ganske logisk også. Dumt å være dømmende når man ikke kjenner hele historien. Anonymkode: e3190...924 Å ikke betale forsikring er like dumt som å ikke betale husleie eller andre nødvendige utgifter for å ha tak over hodet. De fleste får flere purringer på forsikringene sine. Anonymkode: c4617...7c1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #6 Skrevet 3. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke bare deg. Folk tenker ikke av en eller annen grunn på at de på si opp strømmmen når de flytter, ellers må de betaler for ny beboers strøm, at de ikke kan bare la være å betale eller gjemme regninger så forsvinner de i kjent luksusfellestil. Lærer folk ingenting av foreldrene sine lengre? Har stadig flere folk blitt født tankeløse de siste to, tre tiårene? Å sitte med inkassosaker og se de mest vanvittige sakene får meg til å lure på om mange er tomme i topplokket. Å ikke betale forsikring er like dumt som å ikke betale husleie eller andre nødvendige utgifter for å ha tak over hodet. De fleste får flere purringer på forsikringene sine. Anonymkode: c4617...7c1 Ja, men står du i fare for å miste taket over hodet og knapt nok har råd til mat så prioriterer du ikke forsikring. Anonymkode: e3190...924 4
altflyter Skrevet 3. april 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være årsaker som ligger bak. F. eks. at man er i/har vært i økonomisk uføre, da prioriterer man gjerne ikke diverse forsikringer til flere tusen årlig. Dumt selvfølgelig, men på en måte ganske logisk også. Dumt å være dømmende når man ikke kjenner hele historien. Anonymkode: e3190...924 Ser tanken din, men likevel syntes jeg det er en dårlig unnskyldning. En innboforsikring kan du få billig. Har selv hatt ekstremt dårlig økonomi i en lang periode hvor jeg knapt hadde penger til mat, men forsikring: det hadde jeg, uansett. Den hundrelappen i måneden er faktisk noe man bare er nødt til å bruke. Det handler ikke om å ta seg råd til noe. Det handler om noe som rett og slett burde være på toppen av prioriteringslisten 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #8 Skrevet 3. april 2017 2 minutter siden, altflyter skrev: Ser tanken din, men likevel syntes jeg det er en dårlig unnskyldning. En innboforsikring kan du få billig. Har selv hatt ekstremt dårlig økonomi i en lang periode hvor jeg knapt hadde penger til mat, men forsikring: det hadde jeg, uansett. Den hundrelappen i måneden er faktisk noe man bare er nødt til å bruke. Det handler ikke om å ta seg råd til noe. Det handler om noe som rett og slett burde være på toppen av prioriteringslisten 100 % enig. Jeg har levd på kr. 92 etter at alle regninger, og også forsikringen var betalt. Jeg sultet ikke, kjøpte havregryn, en sekk med poteter og Cornflakes. Hadde en smørpakke, ketchup og syltetøy og evnen til å overleve på nettopp dette. 4 minutter siden, altflyter skrev: Ser tanken din, men likevel syntes jeg det er en dårlig unnskyldning. En innboforsikring kan du få billig. Har selv hatt ekstremt dårlig økonomi i en lang periode hvor jeg knapt hadde penger til mat, men forsikring: det hadde jeg, uansett. Den hundrelappen i måneden er faktisk noe man bare er nødt til å bruke. Det handler ikke om å ta seg råd til noe. Det handler om noe som rett og slett burde være på toppen av prioriteringslisten Da bor du for dyrt når du ikke har råd til forsikring. Nav sosialtjeneste er og et sted å søke hjelp når en holder på å miste hus og heim og nesten ikke har mat. Når man vil, får man det meste til. Anonymkode: c4617...7c1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #9 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, altflyter skrev: Ser tanken din, men likevel syntes jeg det er en dårlig unnskyldning. En innboforsikring kan du få billig. Har selv hatt ekstremt dårlig økonomi i en lang periode hvor jeg knapt hadde penger til mat, men forsikring: det hadde jeg, uansett. Den hundrelappen i måneden er faktisk noe man bare er nødt til å bruke. Det handler ikke om å ta seg råd til noe. Det handler om noe som rett og slett burde være på toppen av prioriteringslisten Jeg er enig med deg, det burde bli prioritert. Men jeg kjente selv noen som ikke hadde innboforsikring da det brant. Vedkommende hadde gjeld oppover øra og gikk til og med ned mange kg pga. mangel på mat. Det er idiotisk å ikke betale forsikring, men i noen tilfeller er det som en midlertidig løsning forståelig også. Hvem forventer en brann liksom. I tilfellet jeg kjenner til gikk innboforsikringen ut kort tid før brannen. Anonymkode: e3190...924
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #10 Skrevet 3. april 2017 Det gjelder selvfølgelig ikke de som står fram i media eller tigger penger på Facebook, men de som lever på kode 6 og 7 kan ikke ha forsikring hvor mye de enn ønsker det. Det er altså ikke alle som velger det bort i en eller annen grad frivillig. Anonymkode: d8f4d...d0b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #11 Skrevet 3. april 2017 Jeg lever under fattigdomsgrensen, med 2 barn alene. Men forsikringen min betaler jeg alltid. Innbo forsikring er virkelig ikke dyrt. Og vi bor i Norge, har man ikke penger, så hjelper sosialen, så man får beholde taket over hodet, og mat på bordet. Jeg var selv helt uten inntekt i 4 mnd, og da må man bare gå på sosialen og få hjelp, selv om det ikke er gøy. Men jeg vet om alt for mange med dårlig råd, som skal bare feste bort pengene sine, kjøpe dyre klær osv. Forsikringer, mat osv. det er ikke så viktig. Anonymkode: 28ceb...707 1
Gjest O.G. Skrevet 3. april 2017 #12 Skrevet 3. april 2017 men @altflyter De med forsikring de kommer med tåredryppende historier og vil vippses penger de også.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #13 Skrevet 3. april 2017 Innboforsikring var det første jeg tegnet da jeg kjøpte meg min første leilighet... og jeg hadde flaks og - for det viste seg senere at husforsikringen for det huset (5 leiligheter) ikke var betalt en måned pga noen av andelseierne ikke hadde betalt leie.... heldigvis var dette i orden da jeg flytta inn. Ting man tenker at er i orden liksom... obs obs på små borettslag her altså. For det som skjedde 1.5 mnd etter at jeg flyttet inn - var at det brød ut brann i leiligheten under, og vi måtte flytte ut mens huset ble gjenoppbygd, noe som tok to år! Heldigvis pga forsikringene dekket de det meste av gjenoppbyggingen, vi fikk penger for tapte leieinntekter/ikke kunne bo der i disse to årene, vi fikk betalt lagerplass for tingene våre pluss vi fikk igjen penger for ting som ble ødelagt/savnet. Så alt i alt - det beste var jo å få livet i behold, da jeg så vidt våknet tungt som jeg sov. Hadde nok pustet inn litt gass ja... men vi fikk enda finere leiligheter, pga brukshinder så slapp vi å bo der siste 1 åra før salg - for på to år skjer det jo ting, jeg hadde fått familieforøkelse og hadde ikke plass å bo der lenger Så forsikring - ikke dumt! Helseforsikringer av ulike typer og bilforsikringer og - disse har jeg også hatt behov for. så selv om ting aldri skal skje - så skjer det dessverre: Vil du da stå på bar bakke og tape alt du eier? Jeg har i alle fall fått god bruk for alle forsikringene mine, husforsikring, innbo, bilforsikring, uførepensjon, kritisk sykdom - disse har jeg fått utbetalt pga litt uheldige omstendigheter i livet - men jeg slapp i alle fall å lide økonomisk, som om ikke et andre er ille nok på toppen av det hele. Anonymkode: a2a32...c1a
TraceBuster Skrevet 3. april 2017 #14 Skrevet 3. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder selvfølgelig ikke de som står fram i media eller tigger penger på Facebook, men de som lever på kode 6 og 7 kan ikke ha forsikring hvor mye de enn ønsker det. Det er altså ikke alle som velger det bort i en eller annen grad frivillig. Anonymkode: d8f4d...d0b Hva er kode 6 og 7?
sommermor Skrevet 3. april 2017 #15 Skrevet 3. april 2017 4 minutter siden, TraceBuster skrev: Hva er kode 6 og 7? Kode 6 og 7 er koder for mennesker som lever på hemmelig adresse. 1
Leo Skrevet 3. april 2017 #16 Skrevet 3. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder selvfølgelig ikke de som står fram i media eller tigger penger på Facebook, men de som lever på kode 6 og 7 kan ikke ha forsikring hvor mye de enn ønsker det. Det er altså ikke alle som velger det bort i en eller annen grad frivillig. Anonymkode: d8f4d...d0b Det er faktisk mulig å tegne forsikring selv om man lever på beskyttet adresse og jeg har selv gjort det for kunder flere ganger. Forsikringen tegnes med forsikringssted "Hvor som helst i Norge" og adressen verken oppgis eller noteres noe sted slik at post kan gå ut for eksempel på grunn av systemfeil eller at adressen kan finnes/oppgis av utro tjenere. Evt. brukes en c/o-adresse og en kontaktperson for eksempel på et krisesenter.
Sirah Skrevet 3. april 2017 #17 Skrevet 3. april 2017 En innboforsikring kan man få latterlig billig. Selv har jeg på i underkant av en million og "superforsikring" dvs at jeg i teorien kan mistet TV mitt i gulvet og få nytt på forsikringen. Den dekker også om jeg skulle søle en cola over macen min, ja jeg har spurt 😂 Betaler vel 1200kr i året. Tidligere når jeg studerte hadde jeg "vanlig" forsikring og 100,000kr og mener jeg betalte en 300-400kr i året for den. Det er ikke mange kronene i måneden altså. Skulle uhellet være ute så kommer man faktisk et godt stykke med 100,000kr selv om det ikke er all verdens.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #18 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, Leo skrev: Det er faktisk mulig å tegne forsikring selv om man lever på beskyttet adresse og jeg har selv gjort det for kunder flere ganger. Forsikringen tegnes med forsikringssted "Hvor som helst i Norge" og adressen verken oppgis eller noteres noe sted slik at post kan gå ut for eksempel på grunn av systemfeil eller at adressen kan finnes/oppgis av utro tjenere. Evt. brukes en c/o-adresse og en kontaktperson for eksempel på et krisesenter. Likefullt blir eventuelt nytt navn knyttet opp til personnummeret. Anonymkode: d8f4d...d0b
Leo Skrevet 3. april 2017 #19 Skrevet 3. april 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likefullt blir eventuelt nytt navn knyttet opp til personnummeret. Anonymkode: d8f4d...d0b Nei, forsikringen tegnes teknisk sett ikke på vedkommende nettopp for å unngå dette. Jeg kjenner selvfølgelig ikke praksisen hos alle norske forsikringsselskaper, men problemet kan løses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå