AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #1 Skrevet 2. april 2017 Noen andre som synes dette er skremmende lesning? http://www.dagbladet.no/kultur/synes-du-anmeldernes-terningkast-virker-lemfeldige-ta-en-kikk-pa-hogskolenes-karaktersetting/67449610 Anonymkode: 9f392...be7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #2 Skrevet 2. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen andre som synes dette er skremmende lesning? http://www.dagbladet.no/kultur/synes-du-anmeldernes-terningkast-virker-lemfeldige-ta-en-kikk-pa-hogskolenes-karaktersetting/67449610 Anonymkode: 9f392...be7 Ja, spesielt gjelder sløvheten Norge..? Har studert i utlandet og fikk mye bedre inntrykk av sensorene og vurderingene der. I Norge virket alt tilfeldig, raskt og overfladisk - og utrolig bondsk: i Oslo. Anonymkode: 6472b...db9
Ginny Skrevet 2. april 2017 #3 Skrevet 2. april 2017 Ikke overraskende. Når du vurderer eksamener i en stor haug, vil nødvendigvis en C der kunne blitt en stryk hvis du bare hadde den éne, fordi det kommer an på hvordan du vekter hele greia. Spesielt i fag hvor det skal skrives mye, og det ikke finnes ett enkelt svar med to streker under, er det vanskelig. Hvis nesten alle svarte feil på et spørsmål kan man velge å ikke ta hensyn til det, men gi de få som fikk det til litt ekstra poeng, mens neste sensor ikke nødvendigvis vil gjøre det. I tillegg er det en del folk som er litt for glad i normalfordeling. kjenner folk som har gått fra C til A, fra C til F, eller bare beholdt Cen. Jeg har selv klaget på en C, først hadde jeg samtale med sensor. Da gikk vi gjennom hele min eksamen. For hvert spørsmål sa han først "her må du ha med x, y og z for å få full pott". Så gikk vi gjennom svaret mitt. I 90% av tilfellene hadde jeg svart nøyaktig det han var ute etter. Hvorfor jeg da fikk C, kunne han egentlig ikke forklare. Men det bare var sånn. Jeg klagde, og fikk ny sensur etter 8 uker. Beholdt Cen, men ingen kunne si hvorfor. Når det er sagt, i mange tilfeller så klager folk fordi de tror de er bedre enn det de er.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Skremmende lesning På Høgskolen jeg studerer ved er det mange sensorer som er litt for glad i normalfordeling. "Denne oppgaven er fremragende og fortjener karakter A. Nei, vent. Nå ble det litt for mange A`er her. Da må det bli det B.." Anonymkode: 43fca...728
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 På 2. april 2017 den 23.14, Ginny skrev: Ikke overraskende. Når du vurderer eksamener i en stor haug, vil nødvendigvis en C der kunne blitt en stryk hvis du bare hadde den éne, fordi det kommer an på hvordan du vekter hele greia. Spesielt i fag hvor det skal skrives mye, og det ikke finnes ett enkelt svar med to streker under, er det vanskelig. Hvis nesten alle svarte feil på et spørsmål kan man velge å ikke ta hensyn til det, men gi de få som fikk det til litt ekstra poeng, mens neste sensor ikke nødvendigvis vil gjøre det. I tillegg er det en del folk som er litt for glad i normalfordeling. kjenner folk som har gått fra C til A, fra C til F, eller bare beholdt Cen. Jeg har selv klaget på en C, først hadde jeg samtale med sensor. Da gikk vi gjennom hele min eksamen. For hvert spørsmål sa han først "her må du ha med x, y og z for å få full pott". Så gikk vi gjennom svaret mitt. I 90% av tilfellene hadde jeg svart nøyaktig det han var ute etter. Hvorfor jeg da fikk C, kunne han egentlig ikke forklare. Men det bare var sånn. Jeg klagde, og fikk ny sensur etter 8 uker. Beholdt Cen, men ingen kunne si hvorfor. Når det er sagt, i mange tilfeller så klager folk fordi de tror de er bedre enn det de er. Dette har jeg opplevd og. Fikk en C og sensor begrunnet det blant annet med at jeg hadde glemt å ta med noe han mente var veldig vesentlig. Det samme momentet hadde foreleser fokusert veldig på ettersom det var såpass viktig å huske på til eksamen, så jeg hadde det med i oppgaven. Da jeg sa det til sensor, så sa han bare "okei, men.." også gikk han over på noe helt annet. Klaget og fikk B. Karaktersettingen er så innmari tilfeldig og det er så dumt. Kanskje jeg har dårlig selvinnsikt, men mener oppriktig at jeg er flinkere i faget mitt enn hva vitnemålet mitt tilsier. Jeg er ikke så god på pugging, men jeg er flink til å benytte det jeg kan i praksis. Men det kommer ikke frem på eksamen, og da heller ikke vitnemålet mitt. Anonymkode: 383d0...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #6 Skrevet 7. april 2017 Det er faktisk ikke så mange år siden det ble bestemt at folk skulle masse-utdannes i dette landet. Norge har ingen kultur og tradisjon for dette, noe som betyr at mange av de som jobber på høgskoler ikke nødvendigvis besitter evnen til å vurdere andres arbeid. Anonymkode: 27379...9b4
JackIost Skrevet 7. april 2017 #7 Skrevet 7. april 2017 På enkelte fag ved enkelte høyskoler er det nok stusselig nivå på en del av sensorene, dessverre Opplevde aldri noe sånt på universitetet, men det kan sikkert forekomme også der, innen noen fagfelt 1
Siri_H Skrevet 7. april 2017 #8 Skrevet 7. april 2017 Hadde venner som opplevde dette, 2 stykker klagde på en C og ble strøket i stedet (en på mastergrad og en på bachelor nivå). Ei annen klagde på en F og fikk B på den nye sensuren. Jeg har aldri turt å klage på noe, er skikkelig redd jeg blir straffet for det hvis sensor er i dårlig humør
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #9 Skrevet 7. april 2017 15 minutter siden, Siri_H skrev: Hadde venner som opplevde dette, 2 stykker klagde på en C og ble strøket i stedet (en på mastergrad og en på bachelor nivå). Ei annen klagde på en F og fikk B på den nye sensuren. Jeg har aldri turt å klage på noe, er skikkelig redd jeg blir straffet for det hvis sensor er i dårlig humør Måtte de gå et år på nytt? Anonymkode: c5f49...e41
Kenta Skrevet 7. april 2017 #10 Skrevet 7. april 2017 49 minutter siden, Siri_H skrev: Hadde venner som opplevde dette, 2 stykker klagde på en C og ble strøket i stedet (en på mastergrad og en på bachelor nivå). Ei annen klagde på en F og fikk B på den nye sensuren. Jeg har aldri turt å klage på noe, er skikkelig redd jeg blir straffet for det hvis sensor er i dårlig humør Hva slags fag var dette snakk om? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #11 Skrevet 7. april 2017 Jeg går et fag nå med multiple choise eksamener, gjerne i kombinasjon med åpne spørsmål. Da er det definert hvor mange poeng hver oppgave kan gi, så settes karakter ut fra prosentandel rette svar. Et åpent spørsmål med poeng har gjerne fire poeng, og da er det i sensorveiledningen satt opp hvilke ting som må være omtalt for å gi full pott. Syns karaktersettingen er grei, og det funker fint. Anonymkode: 664a5...e65
Siri_H Skrevet 7. april 2017 #12 Skrevet 7. april 2017 1 time siden, Kenta skrev: Hva slags fag var dette snakk om? Tre forskjellige fag: grunnleggende psykologi, praktisk barnevernsarbeid og HMS
Siri_H Skrevet 7. april 2017 #13 Skrevet 7. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Måtte de gå et år på nytt? Anonymkode: c5f49...e41 Måtte ikke gå året på nytt, men måtte ta eksamen på neste ordinære eksamensdato, altså året etter. Men det var heldigvis ikke siste året, så de var ferdig til normert tid likevel. Bare hadde en ekstra eksamen året etter i et fag de egentlig var ferdig med.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #14 Skrevet 7. april 2017 På VGS testet tre venninner ut dette. De gikk i hver sin klasse med tre forskjellige norsklærere. Så de leverte inn nøyaktig samme stil til ene oppgaven vi hadde. Tre forskjellige karakterer kom tilbake. Hun som var skoleflink og hadde gode karakterer i alle fag (og den som skrev stilen) fikk 5. Hun som var dårligst og aldri fått bedre enn 3 på noe som helst, fikk 3 på denne og. Så retting er ikke objektivt... Det ble oppdaget og det ble selvfølgelig mye bråk av dette (i dag hadde dette havnet i media sikkert), og helt ærlig trur jeg bråket handlet mer om at de fikk vist fram hvor urettferdig ting kunne være enn at de jukset... Anonymkode: c72c6...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #15 Skrevet 7. april 2017 Har selv studert noen år, og for meg virker det ut som karaktersettingen er rene bingoen. Har levert inn eksamener jeg vet, at jeg har gjort det veldig bra på. Og andre, hvor jeg nesten ikke har lest, og var sikker på at jeg skulle stryke. Så får man bra karakter på den man trodde man skulle stryke på, og elendig karakter på de jeg har gjort det bra på. Anonymkode: f7c9e...8c4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #16 Skrevet 7. april 2017 Mye er tilfeldig,dessverre. Jeg jobber selv på ungdomsskole, og på min jobb presser ledelsen alle sammen veldig på at vi skal ha mellom 3 og 4 i snitt i hver klasse og i hvert fag. Noen av kollegaene mine har aldri gitt en 6-er på de 10-20 årene de har vært yrkesaktive. Jeg føler f.eks ikke så ofte at jeg har 1-er og 2-er elever så ofte, men jeg må allikevel av og til sette 2-er på 3-er elever fordi snittet blir for høyt. Tror nok ikke så mange skoler gjør det på den måten, men rektoren vår er en meget gammeldags og striks dame. Anonymkode: 68545...0a0
bobleplast_ Skrevet 7. april 2017 #17 Skrevet 7. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mye er tilfeldig,dessverre. Jeg jobber selv på ungdomsskole, og på min jobb presser ledelsen alle sammen veldig på at vi skal ha mellom 3 og 4 i snitt i hver klasse og i hvert fag. Noen av kollegaene mine har aldri gitt en 6-er på de 10-20 årene de har vært yrkesaktive. Jeg føler f.eks ikke så ofte at jeg har 1-er og 2-er elever så ofte, men jeg må allikevel av og til sette 2-er på 3-er elever fordi snittet blir for høyt. Tror nok ikke så mange skoler gjør det på den måten, men rektoren vår er en meget gammeldags og striks dame. Anonymkode: 68545...0a0 Dette kan da umulig være lovlig? Elever skal da ikke straffes for at klassen ligger over snittet. Jeg tenker at tilfeldig sensor skyldes at alle lærere er ulike, selv om de skal følge en sensorveiledning. I realfagene er det nok mye enklere å sette en riktig og objektiv karakter i og med at svaret enten er riktig eller galt. I humanistiske- og flere samfunnsvitenskapelige fag finnes det ikke ett enkelt svar du kan sette to streker under. Enten man vil det eller ikke, så vil karakteren påvirkes av lærerens subjektive meninger og oppfattning av oppgavebesvarelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå