Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge utdanning.no er gjennomsnittslønnen for jurister 699600 kr. Kan jeg virkelig forvente så høy lønn som jurist (selvsagt ikke rett etter fullført utdanning)? 

Anonymkode: 02701...aef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Juristene der jeg jobber tjener ikke i nærheten av det der. 

Anonymkode: 3978a...bee

Skrevet

Selvsagt ikke. Dette er det aritmetiske gjennomsnittet! Hadde det vært medianen, ville sjansen være like stor for at du tjente mindre som at du tjente mer. Men for det første er ikke dette et hasardspill med like store sjanser for det ene som det andre, og for det andre vil du ikke bli jurist før om noen år, og hvordan lønnsnivået blir da, er ingen gitt å si.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ringe kvinnelig, sur/gretten seniorrådgiver i Juristforbundet...? :-/

Tror nybegynnerlønnen er 480.000,-

Anonymkode: ac5d5...e96

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er noen få jurister med veldig høy lønn som trekker opp gjennomsnittet veldig.

Anonymkode: 0b763...691

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ringe kvinnelig, sur/gretten seniorrådgiver i Juristforbundet...? :-/

Tror nybegynnerlønnen er 480.000,-

Anonymkode: ac5d5...e96

Tro gjør man i kirka. Nybegynnerlønn varierer mye fra sektor til sektor og mange starter mye lavere enn dette. 

Anonymkode: 42051...4fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tro gjør man i kirka. Nybegynnerlønn varierer mye fra sektor til sektor og mange starter mye lavere enn dette. 

Man kan jo spørre seg om en master i rettsvitenskap er verd det, i forhold til hva man kunne tjent i andre yrker, som man kunne ha valgt..;:- I - Jusstudent 

Anonymkode: ddb8b...e34

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo spørre seg om en master i rettsvitenskap er verd det, i forhold til hva man kunne tjent i andre yrker, som man kunne ha valgt..;:- I - Jusstudent 

Det kan du si! Når markedet er så mettet, så blir dette resultatet. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en del misforståelser rundt høyere utdanning og lønn. For noen år siden jobbet jeg som sivilingeniør i oljebransjen, og da tenker du sikkert at jeg tjente mye penger? Men nei, det gjorde jeg ikke. Jeg lå faktisk under snittet for hva som var vanlig for personer mtp antall års erfaring. 

Jeg kjenner mange med forskjellige master/profesjonsutdanninger, men det er ingen som tjener noe særlig mye. De eneste jeg vet om som tjener veldig bra, er personer som reiser mye i jobben (får utenlandstillegg) og personer som jobber mye overtid. 

Det som lønner seg må være å velge yrkesfag, som feks elektriker, hvor man begynner å tjene ganske gode penger allerede som 18-åring. 

Anonymkode: 0b595...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye av det offentlige ligger på det samme, fra rett under 400 000 til 600 000 er normalen. Er selv sykepleier og tjener 500 000 +-, veldig fornøyd med det. Gikk juss i et år, men trivdes ikke, og innså at  de jeg kjente tjener det samme som politi og sykepleiere, så jeg valgte derfor sykepleierutdanning da dette var noe jeg syntes var gøy.

Anonymkode: f23d7...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2017 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være i kirken for å tro. Jeg tror f.eks at det blir fint vær i morgen. Har ikke vært i kirken, men tror det likevel.

Anonymkode: 75011...f5f

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ferdig og begynte i min første jobb, måtte jeg samle flaskepant i lunsjen for å få det til å gå rundt. Det var litt flaut, men heldigvis gikk jeg opp i lønn etter det første året.

Anonymkode: a6bba...319

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var ferdig og begynte i min første jobb, måtte jeg samle flaskepant i lunsjen for å få det til å gå rundt. Det var litt flaut, men heldigvis gikk jeg opp i lønn etter det første året.

Anonymkode: a6bba...319

Er du utdannet jurist?

Hvordan er jobbmulighetene etter endt studium? Har selv tenkt å søke meg inn på dette, men hvordan er fremtidsutsiktene? Har hørt mange dropper ut tidlig.

Anonymkode: 19e7e...4b7

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du utdannet jurist?

Hvordan er jobbmulighetene etter endt studium? Har selv tenkt å søke meg inn på dette, men hvordan er fremtidsutsiktene? Har hørt mange dropper ut tidlig.

Anonymkode: 19e7e...4b7

Fremtidsutsiktene er omtrent som i dag. Det kommer til å være jobber for jurister og de aller fleste får relevan fast jobb etter hvert. Mange ender i det offentlige og gode karakterer gir flere muligheter. Har sett en beregning for ulike utdanninger. Vil si jus ser ut til å fortsatt være et trygt valg. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått min første jobb, og er litt usikker på hva jeg starter på, men vil nærme meg 500 000 innen 2-3 år. Dette er i staten. Har sett litt på lønnsstigen videre, og å bikke 700 000 virker ikke som noe veldig usannsynlig - tipper jeg vil ha den lønnen innen 15 år om jeg blir på samme sted. I tillegg kommer betalt overtid.

Har også vært litt i dialog med privat sektor, og startlønn her er gjerne i overkant av 500 000. Selv om lønnsstigen nok er brattere her, må man nok jobbe både mer og uten overtidsbetaling, da, så spørs jo litt hva man ønsker.

Anonymkode: e6d82...95a

AnonymBruker
Skrevet

Litt i forlengelsen av det jeg skrev over: For de med karakterer litt over gjennomsnittet synes jeg ikke 700 000 virker som en urealistisk snittlønn overhodet, selv om man tenker bort alle partnere med flerfoldige millioner i inntekt. Mitt inntrykk er at man ofte starter på en ganske ordinær lønn - men i motsetning til mange andre yrkesgrupper stagnerer ikke lønnsutviklingen noe særlig. En del andre yrker, og særlig i offentlig sektor, f.eks. for sykepleier har vel "stopp" på 16 års ansiennitet (ble i alle fall fortalt dette av en venn som er sykepleier med noen år på baken). 

Sjekket rett innom lønnstatistikken til Juristforbundet, og får samme inntrykk av den. Med 10-15 års erfaring beveger man seg godt over 600 000, i snitt i offentlig sektor.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt i forlengelsen av det jeg skrev over: For de med karakterer litt over gjennomsnittet synes jeg ikke 700 000 virker som en urealistisk snittlønn overhodet, selv om man tenker bort alle partnere med flerfoldige millioner i inntekt. Mitt inntrykk er at man ofte starter på en ganske ordinær lønn - men i motsetning til mange andre yrkesgrupper stagnerer ikke lønnsutviklingen noe særlig. En del andre yrker, og særlig i offentlig sektor, f.eks. for sykepleier har vel "stopp" på 16 års ansiennitet (ble i alle fall fortalt dette av en venn som er sykepleier med noen år på baken). 

Sjekket rett innom lønnstatistikken til Juristforbundet, og får samme inntrykk av den. Med 10-15 års erfaring beveger man seg godt over 600 000, i snitt i offentlig sektor.

Har samme inntrykk jeg også. Jeg jobber i offentlig sektor. Startet lavt, men etter tre år har jeg passert 500 000,-.

Skrevet

Det er ingen grunn til å svartmale lønnsutsiktene som jurist, og synes de tre innleggene over gir et nøkternt bilde. Til illustrasjon var jeg selv ferdig på jussen for drøyt 5 år siden, og har nærmere 800 000 i lønn. Jeg har også flere studiekamerater som tjener en del bedre enn meg. De som arbeider i forvaltningen ligger alle godt over 550 000, og jeg vet om flere som har passert 650 000. Dårlig lønn er derfor ikke være et argument for å droppe jussen. Vel så viktig som lønn er imidlertid at utdannelsen gir mange valgmuligheter når du skal ut og søke jobb. Og når du får deg jobb, får du som regel spennende og varierte arbeidsoppgaver. Jeg har i hvert fall aldri angret på at jeg valgte å studere juss.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet jurist og begynte å jobbe rett etter jul. Jobber i staten med alle de fordelene som det innebærer, og tjener 505.000 (lønnstrinn 59 - rådgiver). Veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: e89c8...b8b

AnonymBruker
Skrevet

Hvor studerte dere?

Anonymkode: bcd7e...2a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...