AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #1 Del Skrevet 2. april 2017 Jeg er grønn i hagearbeid og planter, men har veldig lyst å gjøre noe pent med hagen min. Jeg vil for eksempel ha noen lettstelte sommerblomster i hagen som for eksempel stemor og spansk margeritt. Når plantes de og gjør man det med frø? Er jeg for sent ute? Hvis jeg kjøper stemor i krukke fra butikken og bare flytte jord med blomst til hagen, blir det da bra? Jeg vil helst ha noe som vokser over flere år, er stemor og spansk margeritt slike blomster? Jeg vet at vårblomstene plantes i august, men jeg håper jeg ikke er for sent ute for sommerblomstene. Noen tips? Anonymkode: f2997...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #2 Del Skrevet 2. april 2017 De fleste sommerblomster kan sås rett i bed. Kjøper du frøpakker, står det på baksiden når du skal så de. Det er typisk i mai-juni, eller når det er rundt 10 grader om natten. Kjøper du ferdig blomst, er det bare å så ut med en gang. Noen blomster tåler mer kulde enn andre, spør i blomsterbutikken før du planter ut. Stemor og margeritter tåler mye, og ihvertfall stemor frør seg selv, og kommer igjen og igjen hver sommer. Lykke til! Anonymkode: 0d0a8...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #3 Del Skrevet 3. april 2017 Jeg bor i midt-Norge og her planter vi kun påskeliljer ol før 17. mai pga nattefrost. Stemor tåler litt kulde, margeritter gjør det ikke. Anonymkode: 79907...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #4 Del Skrevet 3. april 2017 Jeg er gartner og jobbet en stund på hagesenter. Der brukte vi å si at alt vi solgte før 17. mai, ville vi selge en gang til. Selv planter jeg aldri annet enn påskeliljer og stemor før i slutten av mai. Jeg bor sentralt på østlandet. Anonymkode: ffaf7...f22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #5 Del Skrevet 3. april 2017 Stauder kan du plante hele sesongen. Man trenger ikke å plante de til en bestemt tid, selv om noen anbefaler å plante vårblomstrende på høsten osv. Plant dem når du finner dem i hagesenteret. Problemet med stauder er at de ofte har en blomstringstid, resten av sesomgen er det kun blader. Derfor er det fint å kombinere stauder og sommerblomster (sommerblomster er ettårige). Anonymkode: ffaf7...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 3. april 2017 #6 Del Skrevet 3. april 2017 (endret) Det kommer helt an på hvor mildt det er der du bor. Jeg bor ytterst ved kysten og har knapt frost, så jeg har plantet ferdigkjøpte stemor utendørs for en stund siden. Ellers er blomkarse en fin sommerplante som du enten kan kjøpe ferdig eller så selv av frø. Du vil nok merke at det svarer seg økonomisk å så frø, men det tar lenger tid. For ikke å ruinere seg, kan du jo spørre slekt og venner etter staudeavleggere. Å få en fin hage, tar lang tid, ja årevis. Et lite tips er at jeg ville spandert på meg en stor hengelobelia, f.eks til 17.mai. Den lyser opp hele hagen, men det tar en evighet å så dem selv. Du får dem i flere farger, mest vanlig er blå. Endret 3. april 2017 av hjertesukka lagt til bilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #7 Del Skrevet 3. april 2017 Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Jeg var og tittet på Plantasjen og Hageland - mye fint å se. Kjøpte meg hyasint i krukke fordi jeg liker dem så godt. Fikk beskjed om å plante de i jorda etter at de har visnet, så det blir fint med hyasint til våren neste år Kjøpte også et par krukker med stemor og jeg vet at de tåler bedre temperaturene ute nå. Må bare finne ut hva slags gjødsel jeg må ha til hyasint løkene. Anonymkode: f2997...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest +LillePersille+ Skrevet 3. april 2017 #8 Del Skrevet 3. april 2017 Løkplanter ville jeg gått for, i noen spennende farger om du finner. De er hardføre og tåler litt kulde og kommer igjen år etter år så det er økonomi i det også. Perleblomst er veldig lekkert og moderne nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå