Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1) Hvis jeg selger boligen for å kjøpe en ny, må oppgjøret for salget gå rett til banken? Det er boligkreditt. Lurer siden jeg er usikker på hvor mye lån jeg får, siden jeg har gått ned i lønn de siste årene. 

2) Noen som har peiling på hvor mye lån jeg evt ville fått med 60.000,- i billån og studielån, og en egenkapital på +/- 760.000,-?               Tjener 514.000,- i året. 

Bør selge for å nedbetale forbrukslån på 500.000,- så ville bare sittet med 

Anonymkode: e5006...a7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forts. Ville bare sittet med de 60.000,- i gjeld og ingen andre forpliktelser.  

AnonymBruker
Skrevet

DnB har fine kalkulatorer på dette på sine hjemmesider. 

Anonymkode: bf885...994

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DnB har fine kalkulatorer på dette på sine hjemmesider. 

Anonymkode: bf885...994

Men de tar ikke hensyn til alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Banken har i de aller fleste tilfeller pant med førsteprioritet i boligen. Så ja, oppgjøret må gå til banken, forskjellen mellom salgspris og boliglån beholder selvfølgelig du, fratrukket salgskostnader.

Tenkte du betale ned forbrukslånet og beholde boliglån med bedre rente? Skjønner ikke helt hva du lurer på egentlig. Selv om det er boligkreditt er det jo med sikkerhet i bolig, da forutsetter det jo eierskap av bolig...

Anonymkode: 7ae4b...f90

AnonymBruker
Skrevet

Når du får lån til bolig tar bankene pant i boligen de gir lån til, dette har du signert papirer på. Du får ikke ut en krone av det resternde banken har lån i boligen din på. Det må megler betale inn og innfri når megler får kjøpesummen av kjøper ved salg, eller sitter megler med skjegget i postkassen og gjør seg selv arbeidledig. 

Hva du kan få lån til er helt avhengig av vurderingen banken gjør på hele din økonomi og din økonomiske evne til å betale på et lån. 

Anonymkode: b14ea...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...