Gå til innhold

Krav på drosje ved sykdom fra sykehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om detter er rett tråd men prøver.

Har en mann som er en del inn og ut av sylehus. Jeg kjører og henter så sant jeg kan men har jo også en jobb,så dette passer ikke bestandig.

Noen som vet reglene om når han eventuelt har krav på drosje fra/til sykehus? Vi bor slik til at det ikke går noe helseekspressen hit vi bor. Den går jo til tettstedet vi bor,men er fortsatt 7 km derfra og hjem.

synes det er litt vanskelig og tyde det som står på Helsenorge.no

Anonymkode: a8bd0...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk denne: https://helsenorge.no/rettigheter/pasientreiser/transportmidler

I utgangspunktet er det avstanden som bestemmer hvor mye man får dekket.

Hvordan man reiser er uvesentlig.

Men hvis det er helsemessige grunner til å ta drosje skal dette rekviveres av behandler.

Slik du beskriver deres situasjon er det av praktiske grunner og ikke helse grunner at dere ønsker drosje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har kun krav på taxi dersom det er helsemssige årsaker til at han ikke kan ta offentlig transport, og det bestemmes av behandlende lege. 

Anonymkode: 96286...71c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ta buss eller annen kollektivtransport, må ikke nødvendigvis ta helseekspressen. Som andre har skrevet over er det ganske strenge krav til drosje. Jeg fikk drosje alene mens jeg var kreftpasient og gikk på  en temmelig heftig cellegift som nedsatte immunforsvaret mitt så mye at det ikke var tilrådelig å ta kollektivtransport (eller gå på kino, eller klemme venner og bekjente når vi møttes osv osv). Etter noen måneder med den beintøffe cellegiften hadde jeg noen mildere cellegiftkurer, og da måtte jeg ta buss. Dette til tross for ekstrem utmattelse og mange andre bivirkninger. Men altså: dere må selvsagt spørre, og så er det opp til legen å vurdere. 

Husk å søke Pasientreiser om reisegodtgjørelse for det dere har kjørt til nå, hvis dere ikke alt har gjort det. Fra 1.10.16 kunne man søke digitalt, og man får en sats per km, uavhengig om man har tatt buss, kjørt privatbil eller kommet seg dit på annet vis. Du kan søke for alle reiser dere har gjort et halvt år tilbake i tid. 

Anonymkode: 546bd...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på, ikke krav på, kilometergodtgjørsle når du kjører. Men dette er komplisert å søke om, du skal ha riktig dokumentasjon fra sykehuset hver gang, fylle ut et skjema med omfattende spørsmål, legge ved dokumentawjon og sende inn til åasientreiser. 

Om pasienten fyller kravene til pasientreise med drosje el. Er det fawtlegen som bestemmer. Det er og fastlegen som må bestille ved hverkonsultasjon til sykehus eller andre i spesialisthelsetjenesten. Det er helt likegyldig om dere bor langt ute i gokk, uten busstransportmuligheter eller på et sted der bussen går forbi hele døgnet. 

Pasienten må fylle helsekravene til pasienttransport. Det er ikke en krav men et rettighetsbassert helsevesen vi har. Altså man kan ikke kreve noe som helst etter loven mht pasientreiser. 

Anonymkode: 20654...a5b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om detter er rett tråd men prøver.

Har en mann som er en del inn og ut av sylehus. Jeg kjører og henter så sant jeg kan men har jo også en jobb,så dette passer ikke bestandig.

Noen som vet reglene om når han eventuelt har krav på drosje fra/til sykehus? Vi bor slik til at det ikke går noe helseekspressen hit vi bor. Den går jo til tettstedet vi bor,men er fortsatt 7 km derfra og hjem.

synes det er litt vanskelig og tyde det som står på Helsenorge.no

Må ta opp med lege/sykehus. Det er de som skal bestille

Anonymkode: 65139...777

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på, ikke krav på, kilometergodtgjørsle når du kjører. Men dette er komplisert å søke om, du skal ha riktig dokumentasjon fra sykehuset hver gang, fylle ut et skjema med omfattende spørsmål, legge ved dokumentawjon og sende inn til åasientreiser. 

Om pasienten fyller kravene til pasientreise med drosje el. Er det fawtlegen som bestemmer. Det er og fastlegen som må bestille ved hverkonsultasjon til sykehus eller andre i spesialisthelsetjenesten. Det er helt likegyldig om dere bor langt ute i gokk, uten busstransportmuligheter eller på et sted der bussen går forbi hele døgnet. 

Pasienten må fylle helsekravene til pasienttransport. Det er ikke en krav men et rettighetsbassert helsevesen vi har. Altså man kan ikke kreve noe som helst etter loven mht pasientreiser. 

Anonymkode: 20654...a5b

Det er ikke så komplisert og søke om å få igjen for kjøringen jeg har hatt til og fra behandlinger for han på sykehus.

Er faktisk enklere enn noen gang. Så dette har jeg gjort. Men med de operasjoner han har hatt nå,så er det ikke bare og ta rutebuss. Jeg glemte jo egentlig og skrive dette i hovedinnlegg.

Skal be han spørre på sykehuset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det skal være så vanskelig å få drosje i fra sykehuset, det eneste som kreves er en rekvisisjon i fra sykehuset. Jeg har i Februar og Mars tatt taxi til og fra sykehus fordi jeg har hatt en infeksjon i ansiktet med hevelse - to ganger. Jeg var ikke i dårlig form, så kunne fint ha tatt kollektivt transport, men fikk likevel taxi. Det var sekretærne i skranken på avdelingen som ordnet dette for meg. Nå skal det vel ha seg slik at det var 107 km til sykehuset og jeg er bare 20 år, men tror det skal gå fint for din mann også.

Anonymkode: f73c1...a4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også drosje bestilt da jeg ikke kunne belaste foten min en gang. Måtte betale en egenandel til drosjen men det var ikke mye.

Anonymkode: 717d4...51e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er bare å spørre på sykehuset, evt hør med legen. Det skal ikke være slik at han er avhengig av deg for å komme seg til/fra sykehus.

Da min datter var gjennom en kreftbehandling og måtte få cellegift jevnlig, nevnte vi tilfeldigvis for legen en morsom episode fra bussturen til sykehuset samme dag. Da ble han helt himmelfallen, "Hva, dere skal ikke ta buss!" Mtp smittefare for pasienter med lav immunitet, og spredning av buss-smitten til andre pasienter på sykehuset. Han sa at vi MÅTTE ta taxi dersom vi ikke kunne kjøre selv. Jeg ville spurt behandlende lege eller en annen som vet om slikt.

Anonymkode: 0a417...1e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...