Gå til innhold

oppskrift på risboller

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg trenger en enkel oppskrift på risboller.

Jeg har kjøpt inn delfiafett og puffet ris, men hva mer trenger jeg? trenger ingen stor oppskrift egentlig.

Skrevet

hmm..Er det det samme som sjokoladetopper? =) Jeg bruker i tilfelle 1/2 pakke delfiafett, 150 g melis, 2 ss kakao, 1 egg, 2 ss kaffe, 1 ts vaniljesukker. Så bruker jeg havrenøtter i stedet for puffet ris!

Skrevet

Jeg synes det er bedre å bruke smeltet sjokolade enn kakao, bedre smak. I tillegg foretrekker jeg risboller laget med smør og ikke delfiafett (synes delfiafett er kvalmende). Her får du oppskrift på begge deler.

Risboller I

3 ss fløte

1 plate kokesjokolade

50 g meierismør

2 ts vaniljesukker

5 dl puffet ris

Smelt sjokoladen med kremfløte. Rør inn smøret til det har smeltet. Smak til med vaniljesukker. Bland i puffet ris. Legg små boller av blandingen på bakepapir eller i muffinsformer. La stivne i kjøleskap.

Risboller II

2 plater sjokolade

4 ss sterk kaffe

250 g kokosfett

2 egg

2-3 ss sukker

ca 12 dl puffet ris

Smelt sjokolade i kaffe ved svak varme. Smelt kokosfettet og avkjøl det til ca 37 grader. Visp eggedosis av egg og sukker. Bland kokosfettet med sjokoladen og hell det i en tynn stråle i eggedosisen under kraftig visping. Bland i puffet ris. Sett blandingen i topper med skje på bakepapirkledt plate. La stå kaldt for å stivne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...