Gå til innhold

Hva kan jeg bruke trøffelolje til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk trøffelolje i gave, men er usikker på hva jeg kan bruke den til. Jeg tar i mot alt av tips og oppskrifter :) Jeg er veldig glad i å lage mat og ikke kresen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde definitivt brukt den i en kremet pastasaus :)

• Liker 3
Skrevet

Den funker best til "hvit mat". Jeg drypper den over hvit pizza (etter steking), bruker den i sopprisotto, passer utmerket i blomkålpuré og blomkålsuppe og selvsagt i soppstuing. Aromaen i trøffelolje er ganske flyktig, så den skal helst brukes på slutten av tilberedningen. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en og, så jeg skal følge med her. For det eneste jeg bruker den til, og som jeg synes er dødsgodt er å lage en slags trøffeldressing.

creme fraiche, trøffelolje, trøffelsat (som jeg også fikk i gave sammen med oljen) og pepper. 

Starter rett og slett med creme fraiche, og tar i litt av oljen og litt av saltet og rører rundt, smaker til og tar i litt mer. Synes det er veldig godt som en saus/dressing til laks, kylling på salat osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mynona skrev:

Jeg har en og, så jeg skal følge med her. For det eneste jeg bruker den til, og som jeg synes er dødsgodt er å lage en slags trøffeldressing.

creme fraiche, trøffelolje, trøffelsat (som jeg også fikk i gave sammen med oljen) og pepper. 

Starter rett og slett med creme fraiche, og tar i litt av oljen og litt av saltet og rører rundt, smaker til og tar i litt mer. Synes det er veldig godt som en saus/dressing til laks, kylling på salat osv. 

Den gjør seg også ypperlig som dip til godt potetgull med salt, om man har lyst på litt luksussnacks foran TVen. :phaedra:

Anonymkode: 9cf58...b3f

• Liker 2
Skrevet

I risotto, dvs jeg drypper den over ved servering eller rører inn helt til slutt. Det er også godt å dryppe over eller mikse i eggerøre eller røre inn i nykokt pasta (helst fersk, med nykvernet pepper og parmesandryss). Jeg bruker det også mye på supper. Kastansjesuppe, pastinakk eller sellerirotsuppe synes jeg passer veldig godt med litt trøffelolje på toppen.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den gjør seg også ypperlig som dip til godt potetgull med salt, om man har lyst på litt luksussnacks foran TVen. :phaedra:

:sjokkert:  Det blir ny luksussnacks her ja! 

AnonymBruker
Skrevet

Bittelitt på eggerøre.  Obs. Vær forsiktig. Skal lite til. Blir det mye så blir d motsatt effekt

Anonymkode: 66d68...646

AnonymBruker
Skrevet

Omelett blir rene luksusen med å risle litt trøffelolje over når omeletten er ferdig stekt. Jeg bruker også trøffelolje i potetmos. 

Anonymkode: 31f04...896

AnonymBruker
Skrevet

En gang fikk jeg kremet hodekål med trøffelolje på Klosteret i Oslo. Kål og trøffel høres ut som en merkelig kombinasjon, men passet fantastisk godt sammen. :) 

Ellers slutter jeg meg til alle forslagene om risotto, pasta og eggeretter, dette er mat som det gjør seg veldig godt med litt trøffelolje på. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig enig i alt som er foreslått her. I tillegg vil jeg slå et slag for trøffelolje og godt moden brie! Ringle et lite lag over osten (gjerne oppå brødskive) det smaker aldeles fantastisk!!

Anonymkode: 8f227...8d6

Skrevet

Sier som flere; suppe, pasta og risotto! Gjerne med sopp. :spise:

Skrevet

Også digg på ostesmørbrød! ❤ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...