Gå til innhold

Mat som ikke er buffet? Planlegge bryllup - Bergen og omegn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste dagene prøvd å sette opp budsjett for bryllup, da dette avgjør om vi kan gifte oss på datoen vi ønsker. Det jeg ser er at vi har 2 muligheter: bestille lokale med alt (utenom drikke og kaker) inkludert, eller uten noe inkludert. Det sier seg kanskje selv at det siste alternativet er billigst, men pga helseproblemer ville det vært fantastisk å overlate alt til noen andre:Nikke: Men så var det økonomien da..... så jeg prøver å finne ut prisforskjell, og hvordan det praktiske blir ved å ikke ha noe inkludert. 

Synes det er vanskelig å finne ut hva ting kommer til å koste, og hvor man kjøper det! Med tanke på lokale der man gjør alt selv:

- Vi er i grunn ganske enig om at vi ikke ønsker buffet eller tapas,  men servering ved bordet (stek eller annet?). Hvordan gjøres det, og hva koster det? Lager man selv? Kan man leie noen til å lage mat? Kan det bestilles noe sted? Finner bare catering med buffet ol.

- Man kan leie stoltrekk og duker via lokalet.. Noen som har noen formening om hva slikt koster? (skal høre med eier av lokale når vi skal å se på det, men skulle gjerne visst det mtp budsjett)

- Hva beregner man i budsjett for blomster? Har mulighet for både runde eller avlange bord, til 45-70personer (vi er usikker på gjestelisten enda)

- Fotograf! Jeg ønsker jo at dagen skal bli foreviget med fine, gode bilder... Hadde også vært gøy med foto-stasjon i lokalet :foto: Hva betaler man for fotograf for halv dag, hel dag, bare location etter kirken osv? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det er mange cateringselskaper som har 3 retters/middag. Her er noen eksempler på noen i Bergen:

http://solheimkjott.no/cateringmeny/middag

https://www.safaricatering.no/produktkategori/hovedretter/

http://lechef.no/product-category/varm-selskapsmat/

Typisk pris for treretters er mellom 500-800 per pers, det kommer an på hva man velger.

2. Stoltrekk koster mellom 15-40 kroner per stol å leie som regel. Mellom 100 og 200 kroner per duk, kommer an på størrelse (3-4 meter langbord/rundt bord)

3. Blomster kommer veldig an på hva du velger, men om du skal ha blomsterdekoratør til å gjøre alt koster en brudebukett alt fra 1500-4000, mindre buketter til brudepiker ca 500, knappehullsblomster ca 100-200, pris per kuvert på blomster mellom 100-250.

4. Skal du ha proff bryllupsfotograf koster det mellom 20 000 - 30 000 for hel dag, 12 000 - 18 000 for halv dag, 4000 - 8000 for location. Dette kommer veldig an på hvem du velger. Du kan også finne hobbyfotografer som gjør det til en brøkdel av prisen.

Skrevet

Tusen takk for svar:lillesky2: Da er jeg hvertfall litt klokere. Greit å ha en pekepinn også, så jeg vet at priser jeg får ikke er alt for høy! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mitt bryllup på en restaurant med nærmere 100 mennesker. Totalt kom hele bryllupet med 4-retters + alk, aperitiff + mat, kaffe + avec, bryllupskaka, nattmat, overtid for restauranten på ca. 150.000 kr. Da slapp jeg å gjøre noe som helst sjøl... Super digg!! 

Anonymkode: ec216...f6d

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mitt bryllup på en restaurant med nærmere 100 mennesker. Totalt kom hele bryllupet med 4-retters + alk, aperitiff + mat, kaffe + avec, bryllupskaka, nattmat, overtid for restauranten på ca. 150.000 kr. Da slapp jeg å gjøre noe som helst sjøl... Super digg!! 

Tenk så superdigg om dere hadde hatt det til halv pris og

KUNNE REIST FOR 75 000 :nordvesta:

Anonymkode: 02474...306

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å lage mat selv, er etter min mening galskap og ikke verdt pengene. For det første tar det vanvittig mye tid og energi, særlig uten storkjøkken med kjøleplass ++ I tillegg er det vanskelig å beregne godt selv. Hvis maten i tillegg skal være en del av en treretters meny, er det oppskrift på katastrofe. Sorry as :)

Jeg skjønner at tanken på bordservering er forlokkende, men husk at det krever mange flere og proffere servitører. Vi hadde 70 gjester, buffet og 6 servitører i tillegg til to proffe kokker og det var helt nødvendig. Ved bordservering av treretters må du ha mange flere. Da er det best å bruke et sted som kan det, for penger vil du ikke spare. 

Vi brukte 20.000 på fotograf som vi kjente og lite på blomster. Hadde blomstene i små flasker fremfor proffe oppsett og det ble billig og etter min mening veldig pent :) Tror vi brukte 2500 på alt av blomster inkludert brudebukett, men den ga den lokale blomsterdamen meg en utrolig god pris på. 

Anonymkode: ed459...3db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2017 den 7.07, AnonymBruker skrev:

Tenk så superdigg om dere hadde hatt det til halv pris og

KUNNE REIST FOR 75 000 :nordvesta:

Anonymkode: 02474...306

Det kan vi uansett ;-) Og vi slapp å ha et shabby bryllup med kjole fra jjshouse! :P 

• Liker 3
Skrevet

Google både på norsk og engelsk måter å spare penger i bryllup på. En enkel måte er å ikke nevne ordet bryllup når du skal bestille buketter og lignende, da går prisen i været med én gang. Festfrisyre er også billigere enn bryllupfrisyre.

Skrevet
På 6.4.2017 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Å lage mat selv, er etter min mening galskap og ikke verdt pengene. For det første tar det vanvittig mye tid og energi, særlig uten storkjøkken med kjøleplass ++ I tillegg er det vanskelig å beregne godt selv. Hvis maten i tillegg skal være en del av en treretters meny, er det oppskrift på katastrofe. Sorry as :)

Jeg skjønner at tanken på bordservering er forlokkende, men husk at det krever mange flere og proffere servitører. Vi hadde 70 gjester, buffet og 6 servitører i tillegg til to proffe kokker og det var helt nødvendig. Ved bordservering av treretters må du ha mange flere. Da er det best å bruke et sted som kan det, for penger vil du ikke spare. 

Vi brukte 20.000 på fotograf som vi kjente og lite på blomster. Hadde blomstene i små flasker fremfor proffe oppsett og det ble billig og etter min mening veldig pent :) Tror vi brukte 2500 på alt av blomster inkludert brudebukett, men den ga den lokale blomsterdamen meg en utrolig god pris på. 

Enig ang. 3-retters. Buffet kan man dog klare å lage til større selskap, men til bryllup ville jeg latt være. Jeg laget buffet med 2 retter til konas 50-årslag, 3 store former lasagne og 2 digre kjeler med chicken tikka masala (alt fra bunnen av). I tillegg en stor kjele ris + at vi stekte opp ferdige hvitløksbaguetter og nan-brød. Da var det noe til alle gjestene, "alle" liker minst en av disse og de fleste liker begge.

Noen andre fikset heldigvis salaten, men jeg sto alikevel på kjøkkenet i 4-5 timer kontinuerlig den dagen. Greit for et 50-årslag der festen kun er på kvelden, men ikke i eget bryllup for den dagen har man det litt for travelt ;) 

Billig ble det ihvertfall, vi gjorde 38 gjester mette for ca. 2500 kroner og hadde masse mat igjen etterpå. Middag for rundt femtilappen pr. gjest altså. Hoveddelen av budsjettet brukte vi heller på en god DJ, noe som gjorde kvelden til en stor suksess. 

AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2017 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Til 70 gjester trengs det ikke mer enn 5-6 proffe servitører for servering av 3-retters. Jeg er bryllupshovmester og ville sannsynligvis beregnet 5 + meg selv til 70, er det litt under hadde jeg droppet en. Hadde det vært amatører må du fort legge til en del ekstra servitører, men en god servitør kan klare opp til 20 gjester. Oppleggingen derimot ved en 3-retters er mer krevende, og en god grunn til å ikke lage maten selv med mindre du har en eller flere profesjonelle kokker i bekjentskapskretsen som vil hjelpe til. 

Anonymkode: 6ada4...fdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til 70 gjester trengs det ikke mer enn 5-6 proffe servitører for servering av 3-retters. Jeg er bryllupshovmester og ville sannsynligvis beregnet 5 + meg selv til 70, er det litt under hadde jeg droppet en. Hadde det vært amatører må du fort legge til en del ekstra servitører, men en god servitør kan klare opp til 20 gjester. Oppleggingen derimot ved en 3-retters er mer krevende, og en god grunn til å ikke lage maten selv med mindre du har en eller flere profesjonelle kokker i bekjentskapskretsen som vil hjelpe til. 

Anonymkode: 6ada4...fdd

Da er vi vel enige da? Jeg mente i hvertfall at man trenger mer enn 5-6 amatører til treretters. At 5-6 proffe I samarbeid med et kjøkken hvor alt er tilrettelagt og de som jobber der er erfarne, er jeg helt enig i, men da mener jeg det fort er like billig å leie et lokale som tar seg av alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fotograf og tar 2500 kr for vielse og bilder etter kirken og 5000 kr for halvdag. 

Anonymkode: e01a2...234

AnonymBruker
Skrevet
På 4/8/2017 den 1.14, AnonymBruker skrev:

Det kan vi uansett ;-) Og vi slapp å ha et shabby bryllup med kjole fra jjshouse! :P 

Yeah Right. Tror jeg ikke noe på, idet prate om shabby kjole ble nevnt,  Sorry da røpet du deg 😂. 

Anonymkode: 4b8b4...5c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4/8/2017 den 10.14, AnonymBruker skrev:

Gratulerer så mye :) 

Anonymkode: 1b0f0...542

• 3 uker senere...
Gjest hannathevik.com
Skrevet

jeg er fotograf og tar hovedsakelig bilder i budsjettbryllup. noen bruker 20.000-30.000 på fotograf, andre bruker langt mindre, men det betyr ikke at bildene blir direkte dårlige fordi om. Jeg tar halve prisen for en hel dag. Det er fryd og gammen å være bryllupsfotograf, elsker det! lærer mye for hver gang. 

Skrevet

12 timer siden, hannathevik.com skrev:

jeg er fotograf og tar hovedsakelig bilder i budsjettbryllup. noen bruker 20.000-30.000 på fotograf, andre bruker langt mindre, men det betyr ikke at bildene blir direkte dårlige fordi om. Jeg tar halve prisen for en hel dag. Det er fryd og gammen å være bryllupsfotograf, elsker det! lærer mye for hver gang. 

For oss er det ikke aktuelt å betale opp i 20000 for fotograf, men vi ønsker jo å forevige dagen på best mulig vis! Håper vi finner noen like flink og rimelig som deg i Bergensområdet også! Flotte bilder du tar:hjerter:

Skrevet
På Sunday, April 16, 2017 den 1.50, AnonymBruker skrev:

Jeg er fotograf og tar 2500 kr for vielse og bilder etter kirken og 5000 kr for halvdag. 

Anonymkode: e01a2...234

Jobber du som det, eller er hobbyfotograf? Ikke at jeg har noe imot hobbyfotograf altså! Så mange av de tar superflott bilder!:Nikke: Foreløpig bare sjekket pris for hel/halv dag hos proffe, og prisene i Bergensområdet er ganske stive i forhold til det du skriver 

Gjest hannathevik.com
Skrevet
På 3.5.2017 den 9.53, Bella092 skrev:

For oss er det ikke aktuelt å betale opp i 20000 for fotograf, men vi ønsker jo å forevige dagen på best mulig vis! Håper vi finner noen like flink og rimelig som deg i Bergensområdet også! Flotte bilder du tar:hjerter:

tusen takk skal du ha<3 lykke til med alt!

Skrevet

Ryddet for reklame.

Edie, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...