Gå til innhold

"Hvor er du fra?" Hva skal man svare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg virkelig sliter med å svare på dette enkle spørsmålet? 

Jeg er født i en by i Nord-Norge, oppvokst i en annen, og familien er ikke opprinnelig fra noen av stedene. Min far er død, min mor har flyttet til en tredje by i Nord-Norge, og min bror har flyttet til Oslo. Jeg selv har flyttet i snitt hvert 3. år og har bodd på over 15 forskjellige steder inkludert Vest- Øst- og Sørlandet. Jeg veksler mellom to "dialekter" fordi østlendinger har så problemer med å forstå nordlendinger (det er grusomt irriterende i forbindelse med jobb f.eks), og jeg får færre spørsmål hvis jeg snakker så nøytralt som mulig. Min opprinnelige dialekt byttet jeg da jeg var 4, jeg har ikke vært i byen jeg vokste opp i på sånn ca 17 år, og jeg husker ikke engang hvordan de snakker der.  Uansett hvilken by jeg oppgir når folk spør hvor jeg er fra så sier folk at det ikke kan stemme, fordi jeg ikke har riktig dialekt.

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal være så innmari viktig for folk å få svar på! Det er faktisk litt sårt å bli fortalt at jeg snakker feil. Jeg føler ingen tilhørighet til noen steder, og jeg synes faktisk det er svært ubehagelig å sitte og brette ut hele livshistorien min til vilt fremmede. Hvis jeg svarer unnvikende blir jeg umiddelbart beskyldt for å være flau av hvor jeg kommer fra (uten at jeg skjønner hvordan man kan være flau over noe så banalt som geografi...:blink: )

Hvor er man fra, egentlig? Fødebyen? der man har gått på barneskole? der man har bodd lengst? der man bor nå? der man føler seg hjemme? der familien bor?

Anonymkode: 755e6...9cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Du svarer at du er fra stedet du er fra.

Jeg mener ikke akkurat hjernekirurgi, 

Du er fra den byen\stedet du er født 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svart litt svevende at jeg ble født der og har bodd mange forskjellige plasser rundt omkring i landet. Du skal ikke la deg presse til å snakke om ting du ikke vil. Sett grensene dine med et smil og snakk som du vil. :) 

Anonymkode: 07d6c...b15

• Liker 3
Skrevet
Sitat

"Hvor er du fra?" Hva skal man svare?

Heimant ifra, bruker jeg å svare. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever samme problem. Så jeg har svart at jeg har vokst opp ett bestemt sted. Nå sier jeg bare stedet jeg bor på.

Det er opp til deg hvor mye du vil dele med fremmede. Jeg bruker å si at det er en lang historie. 

Anonymkode: 2c968...d57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier at jeg er hovedsakelig fra Oslo-Akershus. Flyttet over 25 ganger før jeg fylte 18. I passet mitt står det at jeg er fra Oslo politidistrikt

Anonymkode: 32e70...cdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Du svarer at du er fra stedet du er fra.

Jeg mener ikke akkurat hjernekirurgi, 

Du er fra den byen\stedet du er født 

Ikke nødvendigvis. Jeg ble selv født i Irland før termin, men jeg sier ikke at jeg er fra Irland :) 

Anonymkode: 25732...568

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere enn meg virkelig sliter med å svare på dette enkle spørsmålet? 

Jeg er født i en by i Nord-Norge, oppvokst i en annen, og familien er ikke opprinnelig fra noen av stedene. Min far er død, min mor har flyttet til en tredje by i Nord-Norge, og min bror har flyttet til Oslo. Jeg selv har flyttet i snitt hvert 3. år og har bodd på over 15 forskjellige steder inkludert Vest- Øst- og Sørlandet. Jeg veksler mellom to "dialekter" fordi østlendinger har så problemer med å forstå nordlendinger (det er grusomt irriterende i forbindelse med jobb f.eks), og jeg får færre spørsmål hvis jeg snakker så nøytralt som mulig. Min opprinnelige dialekt byttet jeg da jeg var 4, jeg har ikke vært i byen jeg vokste opp i på sånn ca 17 år, og jeg husker ikke engang hvordan de snakker der.  Uansett hvilken by jeg oppgir når folk spør hvor jeg er fra så sier folk at det ikke kan stemme, fordi jeg ikke har riktig dialekt.

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal være så innmari viktig for folk å få svar på! Det er faktisk litt sårt å bli fortalt at jeg snakker feil. Jeg føler ingen tilhørighet til noen steder, og jeg synes faktisk det er svært ubehagelig å sitte og brette ut hele livshistorien min til vilt fremmede. Hvis jeg svarer unnvikende blir jeg umiddelbart beskyldt for å være flau av hvor jeg kommer fra (uten at jeg skjønner hvordan man kan være flau over noe så banalt som geografi...:blink: )

Hvor er man fra, egentlig? Fødebyen? der man har gått på barneskole? der man har bodd lengst? der man bor nå? der man føler seg hjemme? der familien bor?

Hæ? Jeg er fra Nord-Norge, har bodd 10 år i Oslo og har aldri opplevd å ikke bli forstått. Har ikke lagt om dialekta mi i det hele tatt. 

Anonymkode: 778aa...d99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt ikke fra det stedet jeg er født. Har ingen tilhørighet dit for jeg flyttet da jeg var 2 år. Min tilhørighet er i byen jeg nå bor i. Hit kom jeg da jeg var rundt 10 år. Jeg har bodd andre steder som voksen,  men er nå tilbake til min by. 

TS. Bare å si kort at du har bodd så mange steder i oppveksten at du ikke er fra bare et sted.

Anonymkode: b51e9...ee2

Skrevet

Når folk spør meg, svarer jeg at jeg er "en sånderre militærunge"  Ikke at jeg er det, men da skjønner folk at jeg har flytta mye og således ikke har en konkret dialekt. 

Om det er noen som absolutt skal forsøke å plassere dialekten min likevel, da sier jeg at jeg kommer fra et lite sted inne i en dal som ingen har hørt om :nigo:da blir det stilt.

Det spiller ikke noen rolle hvor jeg har bodd!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt ikke fra det stedet jeg er født. Har ingen tilhørighet dit for jeg flyttet da jeg var 2 år. Min tilhørighet er i byen jeg nå bor i. Hit kom jeg da jeg var rundt 10 år. Jeg har bodd andre steder som voksen,  men er nå tilbake til min by. 

TS. Bare å si kort at du har bodd så mange steder i oppveksten at du ikke er fra bare et sted.

Det har jeg prøvd mange ganger, men folk bare fortsetter å spørre og gnage, gjerne med den uunngåelige "Jamen, hvor er dialekten din ifra da?" Noe som er helt umulig å forklare, da jeg har verdens mest utvannede dialekt. Å bli kalt "dialektforvirra" er noe av det mest fornærmende jeg hører med mine to ører... :angry: Jeg er ikke forvirret, jeg prøver bare å bli forstått!

Mye enklere i utlandet, da kan man bare si man er fra Norge, så blir folk fornøyd:P

TS

AnonymBruker
Skrevet

Si at: jeg er født i xx eller vokst opp i yy, men har har flytta mye rundt. Hvis de prøver å disse dialekta di er de bare frekke, så da kan du være litt brå tilbake. Jeg har vokst opp ett sted, men har lagt om, og opplever så mye teite kommentarer på det, at jeg bare har begynt å svare: Haha, det har da ingenting å si åssen jeg prater, så lenge folk forstår meg. Også ler jeg litt overbærende av at de henger seg opp i sånne teite bagateller. Dette tullet gav seg forøvrig mye da jeg runda tredve, siden de fleste på min alder har flytta noen ganger selv, og skjønner dette av seg selv. 

Anonymkode: 012ef...64e

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier stedet jeg er oppvokst på. Fødebyen bodde jeg mine første 2 år, og har ingen tilknytning/eller dialekt derfra. Hadde kun med

min fars jobb å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg kommer fra Nord Norge, men jeg har bodd mange steder i hele landet, så dialekten min er påvirket av det" 

Trernger ikke være verre enn det?

Men mener du seriøst at folk ikke forstår nordnorske dialekter på Østlandet? Det tror jeg ikke noe på. Nordnorske dialekter er jo omtrent som østlandsk, bare med annet tonefall. :klo: 

Anonymkode: 4e637...be3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg kommer fra Nord Norge, men jeg har bodd mange steder i hele landet, så dialekten min er påvirket av det" 

Trernger ikke være verre enn det?

Men mener du seriøst at folk ikke forstår nordnorske dialekter på Østlandet? Det tror jeg ikke noe på. Nordnorske dialekter er jo omtrent som østlandsk, bare med annet tonefall. :klo: 

Anonymkode: 4e637...be3

Det første du skriver har jeg prøvd utallige ganger, men folk godtar det ikke. De forlanger stedsnavn, de skal analysere dialekten og komme med forslag til steder de selv tror jeg er fra (Sverige, Ålesund, Bergen etc). Det oppleves som veldig påtrengende og kleint...:(

Det du spør om: Ja, jeg opplevde daglig å ikke bli forstått. Jeg måtte bytte ut alle dialekt-ord med Oslo-vennlige ord (mine kollegaer fra Trøndelag og Sverige gjorde det samme). Jeg opplevde også å bli latterliggjort, hermet etter og tillagt "typisk nordnorsk" karaktertrekk som jeg ikke har. I tillegg til alle som skal spørre om hvor man er fra hele tiden, som er veldig slitsomt når man er på jobb og kunder strengt tatt ikke har noe med hvor man er fra. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...