Gå til innhold

Burde jeg satse på det jeg virkelig vil eller velge noe sikrere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fullført 3 år medier og kommunikasjon på videregående samt at jeg har gått i lære som fotograf. Det å jobbe som fotograf var ikke som jeg forestilte meg og det er derfor noe jeg ikke kunne tenkt meg å fortsette å jobbe med, spesielt med tanke på at den eneste muligheten jeg har for å få jobb nå er å starte opp for meg selv og bli selvstendig næringsdrivende. Det jeg ønsker nå er å begynne å studere til høsten, men så er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge å studere. På den ene siden vurderer jeg å velge noe innen media som film, journalistikk eller design, men så er det jo det at det bare blir vanskeligere og vanskeligere å få jobb innen den retningen. På den andre siden vurderer jeg å studere til å bli lærer eller sykepleier. I alle fall som sykepleier er det jo store sjanser for å få jobb etter endt utdanning, men så er jeg veldig usikker på om jeg hadde passet til å være lærer eller sykepleier, spesielt siden jeg er ganske introvert og man må jobbe såpass tett på andre mennesker hele dagen. Er det noen som har gode råd å komme med? Eller kanskje noen her som jobber innen media, som sykepleier eller lærer og kan fortelle litt om hvordan det er å faktisk jobbe innen dette?

Anonymkode: d7fb0...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal selv studere design og media og personlig så blåser jeg i hvor sikkert det er. Man vet aldri hva som skjer hvis man aldri prøver å få det til. Jeg vet selv at det kan bli vanskelig, men har vært så heldig å fått praksis i designavdelingen i en avis via NAV, så det hjelper meg på vei når det gjelder erfaring fra det jeg vil jobbe med før jeg begynner på skole. Forhåpentligvis gir det meg gode referanser i tillegg når jeg skal søke jobb senere. Drømmen min er eget designfirma og kontroll over egen hverdag og alt det der. Blir tøft men jeg er motivert!

Skjønner selvfølgelig at det er skummelt, man føler man kaster bort tid og penger, men samtidig kan det jo hende at man får det til. Jeg syns virkelig at man skal i hvertfall prøve så godt man kan før man kaster inn håndkleet når det gjelder noe man virkelig vil. Om det tar tid å få det til, jobb med noe annet mens du prøver så du i hvertfall har en inntekt. Man kan få det til, det tar kanskje bare litt lenger tid for noen.

Tenk litt på hva du helst vil og bestem deg ut i fra det. Ikke bry deg om hva som er "safe" og hva andre måtte mene. Det er ditt liv og livet har alltid en risiko som man kanskje må ta. Følge drømmer er alltid risikabelt, men samtidig litt spennende og. (Syns jeg selv hvertfall :laugh:)

Ønsker deg lykke til! :hug:

Siden du akkurat er ferdig med VGS er det ikke unormalt å være usikker. Man er ung og det er ikke alle som vet hva de vil på den alderen. Jeg gikk Idrett-IKT-driftsfag-Allmenn påbygg men hadde null peiling på hva jeg ville på den tida. Nå er jeg 27 og har i det siste året funnet ut hva jeg vil med mitt liv. Ville alltid gjøre noe kreativt, men var ikke sikker på hva. 

Har også en søster på 20 som heller ville jobbe et år fordi hun ikke klarte å finne ut hva hun vil studere enda. Om du er usikker hadde kanskje det også vært en mulighet? Jobbe et år, spare litt penger og finne ut nærmere hva du vil? Det er mange muligheter!

Dette ble langt men ville pøse ut litt. Heier på deg!

AnonymBruker
Skrevet

Velg noe du har lyst til å jobbe med. Du har mange år foran deg i arbeidslivet. Antar at du er ca 20 år. Etter endt utdanning vil da jobbe i ca 40-45 år, og da er det viktig å finne et yrke man trives og virkelig brenner for. Jobber med noen som er møkkalei av jobben sin og er blitt noen skikkelige negative grinebitere. Ikke bli en av de.

Anonymkode: 0192a...946

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt noe du kan tenke deg å jobbe med som samtidig er nogenlunde sikkert. Jeg tenkte også som de over, jobb skal være gøy og det er noe jeg skal drive med resten av livet. Men det spiller ingen rolle om du ikke får deg relevant jobb, eller om den relevante jobben er så usikker at du uansett må ha en jobb du synes er kjedelig ved siden av. Jeg har tatt en ny bachelor og jobber nå med noe jeg synes er interessant, selv om det ikke er det jeg brenner 100 % for. Så nå har jeg en stabil inntekt samtidig som jeg kan drive med det jeg brenner for ved siden av. 

Hva med å ta et pauseår og skaffe en jobb på sykehjem? 

Anonymkode: 0baec...189

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velg noe du har lyst til å jobbe med. Du har mange år foran deg i arbeidslivet. Antar at du er ca 20 år. Etter endt utdanning vil da jobbe i ca 40-45 år, og da er det viktig å finne et yrke man trives og virkelig brenner for. Jobber med noen som er møkkalei av jobben sin og er blitt noen skikkelige negative grinebitere. Ikke bli en av de.

Hvis man ser på innleggene på KG så blir man ikke noe mindre grinete av å ikke få jobb og måtte gå å Nav. Det hjelper ikke å være utdannet for noe man brenner for hvis ikke man får jobb.

Anonymkode: 8eaf4...327

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv angret om jeg ikke hadde tatt utdanning innenfor noe jeg selv ønsket. Om du synes det er greit å jobbe innenfor noe annet før du evt får relevant jobb så bør du kjøre på. Utdanning innenfor media er også vid, du kan like så gjerne få jobb innen adminisrasjon, saksbehandling, salg, kundeveileder til kommunikasjonsmedarbeider osv.. Du kan evt jobbe frivillig innenfor noe av det du ønsker å jobbe med mens du studerer for å få litt erfaring og referanser. 

Anonymkode: 5dc4c...071

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ser på innleggene på KG så blir man ikke noe mindre grinete av å ikke få jobb og måtte gå å Nav. Det hjelper ikke å være utdannet for noe man brenner for hvis ikke man får jobb.

Anonymkode: 8eaf4...327

Hehe, med den innstillingen er man dømt til å være grinete. Enten på grunn av at man valgte feil yrke, eller ved at man fulgte drømmen, men ikke fikk jobb. Forøvrig velger jeg å tro at KG ikke representerer allmenheten.

Nei velg med hjerte TS, om det nå skulle gå galt og du ikke får jobben innen det yrket så har du iallfall prøvd, og slipper å sitte der om X antall år å tenke: hvorfor valgte jeg ikke den andre utdanningen i stedet. Hvem vet; kanskje får du drømmejobben om du velger den utdannelsen du ønsker. Noen sjanser må man ta i livet. Har en ide om at det er de som velger å ta sjanser og følger drømmene sine som er lykkeligst.  

Anonymkode: 0192a...946

Skrevet

Det er dine eneste backup-muligheter? Sykepleier og lærer? Hvis du leser noen tråder her på KG vil du finne ut at ingen av disse yrkene er bombesikre, og hvis du ikke tror det er noe for deg så er det garantert ikke noe for deg. 

Jeg ville forresten bli fotograf selv, men det eneste jeg oppnådde var å tape penger og ødelegge hobbyen min:erter:. Jeg sier ikke at du skal gi det opp, men du gjør klokt i å vurdere flere alternativer! Gå på en yrkesorienteringsmesse og finn info om flere yrker, evt oppsøk en veileder. 

Skrevet

Oppsøk en veileder. Du må selvsagt ha en viss interesse for det du skal drive med, men det er heller ikke lurt å utdanne seg til arbeidsledighet. Det finnes andre yrker enn lærer og sykepleie, vet du.

Mitt beste tips utover det med veileder er at du setter å tenker gjennom hva det er ved mediafag som tiltaler deg og så leter du bevisst etter et yrke der du kan få brukt flest mulig av de elementene og som det er forholdsvis greit å få jobb innen. Muligens bør du gjøre den tankeøvelsen før du oppsøker en veileder, så kan han/hun hjelpe deg med å foreslå flere yrker som potensielt kan være interessante for deg. 

Skrevet

Kampen om jobbene blir bare hardere og hardere. Har en god kompis som studerte det du vil; til tross for brennende engagement og relevant arbeidserfaring (studenttv, studentradio, to lokalaviser), så får han ikke fast jobb.

Velg sikkert. Jo mer tid du bruker på det, desto mer interessert blir du i det.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å søke deg inn på en kunsthøyskole og bygge på utdanningen med pedagogikk etterpå.

Anonymkode: 927ec...ed2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...