Gå til innhold

Tenåringer velge selv om de vil komme i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut til at stesønnene mine har fått er valg om å komme i min sønn sin konfirmasjon. Ser ut til at han på 13 velger fotball fremfor å komme. Synes det er litt trist, både jeg og sønnen min ønsker jo at de skal komme. Guttene har kjent hverandre i 10 år.

Har jeg grunn til å bli skuffet, eller er det rett at de skal få bestemme dette helt selv?

Anonymkode: 7ba20...ad3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke alvorlige religiøse sermonier som dåp eller konfirmasjon bør være obligatorisk for noen. Det burde i grunn kun være interessant for den religiøse selv. 

Anonymkode: bff0b...f1b

• Liker 8
Skrevet (endret)

.

Endret av Troll!
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. Synes ungdommer godt kan lære seg at noen ting gjør man fordi man må, selv om man kanskje har mer lyst til å gjøre noe annet. Familiefeiringer som dette er ting man stiller på. Sånn blir det resten av livet også. 

• Liker 28
Skrevet

Da jeg var i den alderen, så valgte jeg ikke slike ting selv. Av akkurat slike grunner som du sier, man kan risikere en unge, som ikke kan forventes å se betydningen store dager i familien har og hva det vil si å delta, som velger bort en familiebegivenhet for fotball. Slik var det blant alle vennene mine og andre unger og ungdommer i omgangskretsen. Vi valgte aldri selv om vi deltok på slike ting, da ville vi jo valgt det bort hver gang. Jeg mener det er greit å lære at som medlem av et fellesskap, så er det enkelte ting man forventes å delta i, og kanskje blir det også hyggeligere enn man trodde. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Syns nå de skal få bestemme selv, når jeg var på dem sin alder, husker jeg selv hvor frustrerende det var å måtte bli dratt med på alt mulig dill dall. Om gutten har lyst til å finne på noe annet, må jo det var opp til han.

Anonymkode: 42baf...0d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bursdager og middager skal barna våre stille opp i, om de vil eller ei. Når det kommer til religiøse seremonier får de velge selv.

Anonymkode: d11ce...270

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Da jeg var på den alderen, var det ikke snakk om å bestemme slikt selv. Du får la moren og faren hans avgjør om han skal bestemme dette. Og ja forstår du er skuffet.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min skal stå borgerlig, så det er ikke i kirken/religiøst. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min skal stå borgerlig, så det er ikke i kirken/religiøst. 

La dem få velge selv om de vil dra eller ikke. Borgerlig konfirmasjon er noe tull (kristlig og for den saks skyld) kun for at man skal få penger.

Slike ting er dødens, synes selv min egen konfirmasjon var gørr. Se på det som penger spart, en mindre gjest som trenger plass og mat.

Anonymkode: 55fbf...9bf

• Liker 5
Skrevet

Synes de burde være med som moralsk støtte for konfirmanten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut til at stesønnene mine har fått er valg om å komme i min sønn sin konfirmasjon. Ser ut til at han på 13 velger fotball fremfor å komme. Synes det er litt trist, både jeg og sønnen min ønsker jo at de skal komme. Guttene har kjent hverandre i 10 år.

Har jeg grunn til å bli skuffet, eller er det rett at de skal få bestemme dette helt selv?

Det syns jeg skal være obligatorisk. Om det ikke var stesøsken,men søsken..Hadde han da fått velge fotball?

Her bør jo far sette foten ned.

Anonymkode: 22df2...9fc

• Liker 9
Skrevet

Dere som foreldre er med på å sette de verdiene barna skal ta med seg inn i fremtiden. At en 13. åring velger fotball fremfor konfirmasjon skjønner jeg veldig godt. Men her må foreldremenneskene faktisk tre inn og være foreldre. Om 13. åringen skal velge selv hva som han skal gjøre fordi han har lyst ender dere opp med en diger egoist. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barn/ungdom hele tiden skal få valg, lærer de å bli mer egoistiske. Vi lever i et felleskap, og flere har godt av å bli påmint det. Noen ganger må vi ofre vårt eget ego for andres skyld, selv om det kan være kjedelig. 

Selvfølgelig vil en ungdom velge fotball i stedet for konfirmasjon!! Jeg skulle gjerne dratt ut på byen i stedet for å dra i dåp med familien, men jeg har såpass respekt for min familie at jeg deltok i dåpen med et smil. Verden går ikke kun rundt meg.

Anonymkode: 37da6...c93

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barn/ungdom hele tiden skal få valg, lærer de å bli mer egoistiske. Vi lever i et felleskap, og flere har godt av å bli påmint det. Noen ganger må vi ofre vårt eget ego for andres skyld, selv om det kan være kjedelig. 

Selvfølgelig vil en ungdom velge fotball i stedet for konfirmasjon!! Jeg skulle gjerne dratt ut på byen i stedet for å dra i dåp med familien, men jeg har såpass respekt for min familie at jeg deltok i dåpen med et smil. Verden går ikke kun rundt meg.

Anonymkode: 37da6...c93

Enig

Anonymkode: 5579d...c19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Meadow skrev:

Nei, jeg synes ikke det er greit. Synes ungdommer godt kan lære seg at noen ting gjør man fordi man må, selv om man kanskje har mer lyst til å gjøre noe annet. Familiefeiringer som dette er ting man stiller på. Sånn blir det resten av livet også. 

Dette. 

Anonymkode: 94da8...eeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ingenting. Det hyggeligste for alle parter er jo at de som kommer, kommer fordi de har lyst. Dette gjelder både voksne, barn og ungdommer. Eneste grunnen til at voksne kan sno seg unna med godkjente fravær, er fordi de kan dikte opp troverdige grunner. La folk gjøre som de vil!

Anonymkode: 52ef1...55c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk velge selv om jeg skulle være med i dåpen til lillebroren min. Jeg valgte å la være fordi det var kjedelig. Angret veldig etterpå og følte jeg hadde sviktet ham (selv om han selvsagt ikke skjønte noe av det). Ønsket at foreldrene mine hadde bestemt at jeg skulle.

Anonymkode: e3c8c...ff5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I min famile haar man fått velge selv. Jeg gadd ikke å gå i konfirmasjoner, og angrer heller ikke.

Anonymkode: a5074...ffd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man er under 15 år, så er man faktisk under den religiøse lavalderen her i Norge. De burde faktisk ikke fått lov til å bestemme deltagelse selv. Du har en god grunn til å være skuffet både over de stesønnene dine, men også over dem som lot dem få valget.

Anonymkode: 1c08f...ed8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...