Gå til innhold

fukt og mugg mellom madrass og vegg :-(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Vi har et gjestehus som ligger delvis under bakkenivå. Sengen er bygd inn, og har to av sidene rett mot vegg (yttervegg). Madrassen har hittil lagt helt inntil veggen. 

I morges så jeg at det var vått og muggent der madrassen møter veggen. Jeg har selvfølgelig kastet madrassen og sengetøy, og vasket veggene grundig med klorin. 

Men jeg er usikker på hvilken løsning jeg kan bruke for å unngå fukt og mugg? Tenkte meg en litt mindre madrass, men må jo også ha noe annet som sørger for at det er luft mellom madrass og vegg. Aner ikke hva jeg skal finne på. Håper på gode råd! 

Anonymkode: bfa17...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt vanlig å få mugg om man plasserer sengen helt inntil veggen. Det må være litt luft mellom. 

Anonymkode: 30d30...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok sjekket nærmere for fuktskader og dårlig drenering. Det er ikke normalt at det skal oppstå fukt og mugg av at en madrass ligger mot en yttervegg. 

Anonymkode: 9f4da...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok sjekket nærmere for fuktskader og dårlig drenering. Det er ikke normalt at det skal oppstå fukt og mugg av at en madrass ligger mot en yttervegg. 

Dette er et gjestehus som ligger delvis under bakkenivå og hvis dette står mer eller mindre uoppvarmet vinterstid er det helt normalt at det oppstår fukt og mugg som følge av temperaturforandringene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er helt normalt at det samler seg kondens på slike steder, og at det derfor oppstår mugg og råte i møbler som er plassert inntil yttervegg.

Anonymkode: e01a0...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å få mugg om man plasserer sengen helt inntil veggen. Det må være litt luft mellom. 

Anonymkode: 30d30...87b

Sengen er ingen frittstående seng, men er innebygd. Så jeg kan ikke flytte sengen ut fra veggen. Derfor prøver jeg å finne en løsning slik at det blir luft mellom madrassen og veggen. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sett på en liten list som holder madrassen litt unnda veggen? 

Anonymkode: 0a326...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sengen er ingen frittstående seng, men er innebygd. Så jeg kan ikke flytte sengen ut fra veggen. Derfor prøver jeg å finne en løsning slik at det blir luft mellom madrassen og veggen. 

TS

Det er vel ingen som overnatter der hver natt siden det er et gjestehus så da kan du vel for eksempel bare snu madrassen på høykant når du tar av sengetøyet etter gjesten(e)?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Leo skrev:

Det er vel ingen som overnatter der hver natt siden det er et gjestehus så da kan du vel for eksempel bare snu madrassen på høykant når du tar av sengetøyet etter gjesten(e)?

Nei, men det hender at gjester blir i opptil 2 uker. Og så lenge jeg vet at det dannes kondens, fukt og mugg, føler jeg det ikke er bra å ha folk sovende der. Det er vel helseskadelig også? Jeg vet ikke hvor fort muggen dannes, om det er etter noen dager eller etter noen uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det hender at gjester blir i opptil 2 uker. Og så lenge jeg vet at det dannes kondens, fukt og mugg, føler jeg det ikke er bra å ha folk sovende der. Det er vel helseskadelig også? Jeg vet ikke hvor fort muggen dannes, om det er etter noen dager eller etter noen uker. 

Det er nok ikke noe stort problem så lenge det er oppvarmet og i bruk, men du kan kanskje legge en plankebit på høykant som er like lang som madrassen innenfor sengerammen slik at madrassen ikke berører veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett en sengegavel der, så ikke madrassen blir liggende inntil ytterveggen, og det blir luft i mellom seng og vegg. Løste det samme problemet her.

Anonymkode: 2cde1...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva kommer fukten av? Kuldebro? Eller lekkasje/manglende drenering og fuktsperre utenfra? 

Gjestehus eller ikke er der fukt og mugg så må årsaken finnes og lekkasje eller fukt stoppes. 

I gamle dager ble gjestehus vinterstengt og dyner og andre tekstiler hengt på dørene når de ikke ville bruke varme der de ikke bodde. Oppvarming og luftsirkulasjon er løsningen for å forhindre mugg der det "slår seg". Senger på yttervegger i eldre og dårlig isolerte hus er noe folk flest vetmat ikke kombineres. 

Anonymkode: 9dc1a...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...