Gå til innhold

Fått øyekatarr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror jeg ganske sannsynlig har fått øyekatarr. Begynte igår og våkna opp idag med omtrent igjenklistra øye.det er skikkelig rødt og hovent. Jeg har saltvannsdråper, og lurer på om det kanskje holder? Eller bør man dra til legen for å bli kvitt det. Jeg har lyst til å avvente litt, og se om det blir bedre.. har nesten ingen penger nå , og legebesøk koster..

Anonymkode: fe70a...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Saltvannsdråper holder ikke nei. Du må til legen og få øyedråper med antibiotika

Anonymkode: 9a25d...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du bakterier i øynene så trenger du noe mer enn saltvann. Er det gult puss i øynene? 

Du kan skylle/dryppe og fukte med saltvann inntil du kommer deg til lege. Er du sikker på at det ikke er allergi du har? 

Anonymkode: eb970...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er bittelitt puss, ikke mye.

Æsj, jeg som virkelig ville unngå legebesøk!

Anonymkode: fe70a...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øyekatarr kan være både bakterier og virus, så det er ikke alltid antibiotika hjelper. Ofte så klarer også kroppen å bekjempe det på egenhånd.

Så lenge du ikke har feber, nedsatt almentillstand eller er veldig lyssky kan du rense med saltvann mange ganger om dagen i et par dager og se om det blir bedre. Hvis det ikke blir bedre i løpet av 2-3 dager med rensing bør du kontakte lege.

Hvis du bruker kontaktlinser bør du kontakte lege uansett, og la være å bruke linser til du er helt bra.

Husk å ikke gni deg i øynene uansett hvor mye det klør. Hvis der er veldig hovent kan det hjelpe å massere i ytterkanten der hvor det er bein under hevelsen. Vask hendene ofte, og både før og etter at du er i nærigheten av øynene.

Hvis det hjelper så hadde jeg øyekatarr for halvannen uke siden, og er nå helt bra igjen uten legehjelp. Det første øyet begynnte å svi tirsdag kveld og var hovent onsdag, torsdag begynte det andre å hovne mens det første ble bedre, fredag var hevelsen borte og kløen forsvant i løpet av kvelden. Lørdag var øynene tilbake til det normale, bare med litt puss som måtte skylles bort om morgenen. Det går over.

Anonymkode: bd612...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Saltvann er tilstrekkelig ved vanlig øyekatarrr. Det kan du lage selv også, kok opp vann og tilsett salt og sett til kjøling.

Saltet tar livet av bakteriene (tørker med ut). Dersom du ikke er merkbart bedre etter noen dager, så kan du ta kontakt med legen.

Unngå linser dersom du bruker dette.

Anonymkode: 2a198...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saltvann er tilstrekkelig ved vanlig øyekatarrr. Det kan du lage selv også, kok opp vann og tilsett salt og sett til kjøling.

Saltet tar livet av bakteriene (tørker med ut). Dersom du ikke er merkbart bedre etter noen dager, så kan du ta kontakt med legen.

Unngå linser dersom du bruker dette.

Anonymkode: 2a198...f8d

Dette er ikke helt riktig i dette tilfellet. Når salt brukes til konservering er det det som skjer, men dersom man har så sterkt saltvann i øynene vil det også skade kroppens egne celler ved at også de tørkes ut.

Når man lager saltvann til rens av øyne, sår eller andre medisinske bruksområder skal det være omtrent like salt som kroppens egen væsker. Den beste måten å måle det er ved å smake, det skal smake som tårer.

I dette tilfellet virker saltvannet ved at det vasker bort pusset som irriterer slimhinnene, det vasker bort døde celler og andre næringsstoffer som bakteriene ellers ville spist av, og det vasker bort bakterier slik at det er færre bakterier imunforsvaret må bekjempe. Saltvannet i seg selv dreper ikke bakteriene, men det gjør det lettere for kroppens imunforsvar å bekjempe bakteriene. Saltvannet lindrer også symptomene noe.

Anonymkode: bd612...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri dratt til legen for øyekatarr. Ville sett om det ga seg før jeg sprang til legen.

Anonymkode: d6dba...6b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle ville jeg egentlig kanskje tatt en telefon til legekontoret for å høre. Det er ofte bedre til å vurdere situasjonen enn det vi er. En telefonsamtale koster ikke mye for å få en riktig vurdering :) Gjenklistret øye og puss kan tyde på at det er noe bakterielt som må behandles. Men uansett er det bra å rense med saltvann i mellomtiden. Veldig viktig er det uansett at du er nøye med håndhygienen sånn at du ikke smitter over til det andre øyet og for all del, ikke bruk kontaktlinser nå.

Ting du skal være veldig obs. på er lysskyhet og tåreflod. Og dersom øyet blir verre med mer puss og det blir helt gjenklistret. Jeg har en søster som fikk keratitt og som kom til legen akkurat tidsnok. Da fikk hun beskjed om at hun kunne ha blitt blind om hun hadde ventet så mye lenger. Jeg husker ikke nøyaktig hvilken symptom hun hadde men det startet vel med noe sånt som det her. Når det er øyet skal man være ekstra obs. og hysterisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang. ikke ha råd. Du kan få faktura hos legen/legevakt. Penger bør og skal ikke være en bekymring for nødvendig helsehjelp, men som sagt så er det alltid lurt å ringe til legekontoret og forhøre seg når man er i tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde øyekatarr i to uker, var virus, så øyedråper hjalp ikke. Måtte skylle med saltvann flere ganger om dagen, i tillegg masserte jeg øyekroken med en varm fuktig klut for å få fortgang i å få ut gøffa. Ble bra igjen :)

Anonymkode: 042e9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...